"Nije nas briga za prodaju u Sjedinjene Države", govori Hu Tianqiang dok jedan od njegovih borbenih aviona na daljinsko upravljanje prolijeće iznad glava novinara BBC-a. U pozadini se čuje zujanje igračaka i dronova, gotovo ritmičan zvuk u kaosu šarenih proizvoda, od plišanaca i lutaka do robota i aviona, koji se natječu za pažnju kupaca.
Huov štand, Zhongxiang Toys, nalazi se unutar najvećeg veleprodajnog tržišta na svijetu, u kineskom gradu Yiwu. Više od 75.000 trgovina nudi sve od lampica i kuhinjskog pribora do masažnih fotelja. Samo obilazak jednog odjela može potrajati cijeli dan.
Yiwu, u istočnoj kineskoj provinciji Zhejiang, ključna je izvozna točka i dom više od 30 luka. Prošle godine regija je činila 17% ukupnog kineskog izvoza u SAD.
Hu, okružen svjetlećim avionima i plišanim životinjama, predstavlja djelić kineskog izvoza igračaka vrijednog 34 milijarde dolara u 2024. Otprilike 10 milijardi dolara otišlo je na američko tržište, sada suočeno s carinama i do 245%.
Trump optužuje Kinu da previše dominira globalnim tržištem, ali Yiwu je nakon prijašnje trgovinske krize naučio lekciju: "I druge zemlje imaju novca", kaže Hu.
Sada, kaže, 70-80% prodaje ide prema Južnoj Americi i Bliskom istoku. "Ne nedostaje nam novca, bogati smo", tvrdi. Na pitanje o Trumpu, njegov kolega Chen Lang dobacuje: "On priča viceve. Svaki dan po jedan. Uvođenje carina za njega je kao vic."
Nedaleko od njih, kupac iz Dubaija pregovara o cijeni za više od 100 robota koji se pretvaraju u aute. Konačna cijena ispisana je kredom na podu.
Lin Xiupeng, trgovac s deset godina iskustva, tvrdi da američki kupci više ne dominiraju: "Susjedna trgovina nedavno je otkazala narudžbu od milijun juana zbog carina. Oni i dalje trebaju Kinu."
Američki trgovci to potvrđuju. Jonathan Cathey, vlasnik tvrtke Loyal Subjects iz Los Angelesa, upozorava da bi carine mogle uništiti cijelu industriju: "Zamjena kineskih dobavljača zahtijeva ogroman trud. To su obrti razvijani desetljećima."
Trumpova administracija vodi izravnu bitku protiv Kine. Bivši pukovnik kineske vojske Zhou Bo kaže: "Trump vodi križarski rat protiv svijeta, ali Kinu udara najjače."
Trump je optužio Kinu za upravljanje Panamskim kanalom i izrazio želju da ga "vrati". Pokušava preuzeti i kontrolu nad rijetkim mineralima, u što uključuje i dogovore s Ukrajinom. Njegove izjave o Grenlandu tumače se kao pokušaj ograničavanja kineskih ambicija u Arktiku.
Prošlog tjedna sugerirao je mogućnost prepolovljenja carina i postizanje "poštenog dogovora s Kinom". Ministarstvo trgovine Kine odbacilo je to kao "neutemeljeno". Državna televizija objavila je naslov: "Trump je vjerojatno najgori predsjednik u povijesti SAD-a."
Trump tvrdi da ga je kineski predsjednik Xi Jinping već nazvao, Kina to demantira. "Kažemo: neka metak malo leti", izjavio je Zhou. "U magli rata ne zna se što slijedi. Nadam se da ovo nadmetanje neće trajati dulje od tri mjeseca."
Međutim, Kina je i bez toga u teškoj gospodarskoj situaciji: niska potrošnja, kriza stanovanja i pad povjerenja. Carine dodatno pogoršavaju stanje.
Goldman Sachs predviđa rast BDP-a od 4,5% u 2025., što je ispod cilja Pekinga (5%). Prošlog mjeseca izvoz za SAD gotovo je stao, s robom koja se gomila na skladištima. Proizvodnja u tvornicama usporava, a lanci opskrbe su poremećeni.
Jedan izvoznik kaže da ima pola milijuna komada odjeće spremnih za isporuku Walmartu, ali isporuke su zastale. Dvojica drugih tvrde da su neke narudžbe ipak ponovno krenule.
S obzirom na široku paletu proizvoda, od dizalica i kišobrana do elektronike, utjecaj carina različito se osjeća u pojedinim sektorima. No jedno je sigurno: američki potrošači osjetit će manjak kineskih proizvoda ili njihovo poskupljenje.
SAD i dalje u velikoj mjeri ovisi o kineskoj proizvodnji, od elektronike, poluvodiča, namještaja do igračaka. Više od 50% uvoza čini elektronika i strojevi. Walmart i Target navodno su upozorili Trumpa da bi već idućeg mjeseca moglo doći do nestašica i poskupljenja, a posljedice bi se mogle osjetiti do Božića.
Više od 90% svih božićnih ukrasa u SAD-u dolazi iz Yiwua. Trgovci ondje kažu da se sada fokusiraju na Južnu Ameriku.
Ujutro, prije otvaranja tržišta, hodnici odjekuju lekcijama arapskog i španjolskog jezika. "Shukran", govori instruktor. "Aafwan", odzvanja natrag. To su besplatni tečajevi u organizaciji lokalnih vlasti. Većina polaznika su žene koje se nastoje istaknuti pred kupcima.
"Te žene su okosnica trgovine u Kini", kaže prodavač podrijetlom iz Irana, dodajući: "Uče da bi ostale konkurentne."
Većina trgovaca već zna osnove engleskog, ali sada žele naučiti i španjolski i arapski, što je jasan znak promjene smjera kineske trgovine.
Oscar, trgovac iz Kolumbije, hodao je hodnicima s vrećicama punim plišanih igračaka. "Trgovanje s Kinom je ključno", rekao je, pa dodao: "S Amerikom nešto, naročito ovih dana."