1. LISTOPADA 2010. u američka kina stigao je film Društvena mreža (The Social Network) u režiji Davida Finchera. Iako su gledatelji očekivali priču o nastanku jedne internetske platforme, ono što su dobili bio je mnogo složeniji i intrigantniji film - kronika o ambiciji, izdaji i moći u digitalnom dobu.
Temeljen na knjizi The Accidental Billionaires Bena Mezricha, film je ispričao priču o Facebooku, od ideje koja je začeta u studentskom domu na Harvardu pa sve do globalnog fenomena koji je trajno promijenio način na koji komuniciramo.
Scenarij je napisao Aaron Sorkin, poznat po briljantnim dijalozima i brzom ritmu. Umjesto klasične biografske strukture, Sorkin i Fincher odlučili su film oblikovati kroz paralelne sudske procese u kojima se Mark Zuckerberg suočava s tužbama svojih bivših kolega i partnera.
Kroz te okvire gledatelji prate uspon mladića koji u sobi na Harvardu s prijateljem Eduardom Saverinom pokreće društvenu mrežu namijenjenu studentima, a koja se ubrzo širi nevjerojatnom brzinom. Na tom putu pridružuje im se i Sean Parker, kontroverzni osnivač Napstera, koji u Facebooku vidi potencijal mnogo veći od puke studentske stranice.
Film pritom ne govori samo o tehnološkoj inovaciji, već i o krhkosti prijateljstava, dinamici moći i o cijeni koju donosi meteorski uspjeh. Zuckerberg je prikazan kao genijalan, ali društveno otuđen mladić, čija ambicija nadjačava međuljudske odnose.
U središtu filma nalazi se Jesse Eisenberg, čija interpretacija Marka Zuckerberga kombinira hladnu inteligenciju i emocionalnu distancu. Njegova izvedba donijela mu je nominaciju za Oscara i definirala ton cijelog filma.
Andrew Garfield kao Eduardo Saverin unosi emotivnu dubinu i ljudskost u priču - njegov lik postaje simbol izgubljenog prijateljstva i izdaje u sjeni Zuckerbergova uspona.
Justin Timberlake iznenadio je kritičare u ulozi Seana Parkera, dajući mu šarm, ali i prijeteću dozu manipulativnosti. Armie Hammer je, uz pomoć digitalnih efekata, utjelovio braću Winklevoss, čija tužba protiv Zuckerberga čini važan dio zapleta.
Društvena mreža ostvarila je i kritički i komercijalni uspjeh. Film je zaradio više od 220 milijuna dolara širom svijeta, unatoč tome što se radilo o drami vođenoj dijalozima bez spektakularnih specijalnih efekata.
Na dodjeli Oscara film je bio nominiran u osam kategorija, uključujući za najbolji film i režiju. Osvojio je tri: za najbolji adaptirani scenarij (Aaron Sorkin), montažu (Kirk Baxter i Angus Wall) te za originalnu glazbu (Trent Reznor i Atticus Ross).
Iako se temelji na stvarnim događajima, Društvena mreža nije obična biografska drama. Ona je kritički komentar kapitalizma u digitalnom dobu, priča o tome koliko brzo se bogatstvo i moć mogu proširiti i koliko ih je teško zadržati bez žrtvovanja ljudskih odnosa.
Film je podjednako aktualan i danas, u svijetu u kojem društvene mreže imaju golemu moć nad politikom, ekonomijom i međuljudskim odnosima. Zuckerbergov lik u filmu ostaje simbol hladne ambicije koja ruši granice, ali i cijene koju takva ambicija zahtijeva. Ne čudi stoga da se Društvena mreža i više od desetljeća nakon premijere često navodi kao jedan od najboljih filmova 21. stoljeća.