Što znači ova oznaka na automatskim mjenjačima?

Foto: Shutterstock

Automatski mjenjači danas su postali standard, a većina vozača svakodnevno koristi poznate položaje P (parking), R (rikverc), N (ler) i D (vožnja). Ipak, mnoge ručice mjenjača imaju i opciju "L". Iako ga često ignoriramo, "L" način rada može biti iznimno koristan u specifičnim situacijama.

Dok su u prošlosti automobili s ručnim mjenjačem bili sinonim za manju potrošnju, moderna tehnologija je to promijenila, pa automatski mjenjači danas često prednjače po pitanju štedljivosti. No, uz svu automatizaciju, opcije poput "L" brzine vozaču daju dodatnu kontrolu.

Čemu točno služi L brzina?

Slovo "L" je skraćenica za Low (nisko), a odabir ovog načina rada sprječava mjenjač da automatski prebacuje u više stupnjeve prijenosa. Vozilo tako ostaje uglavnom u prvoj, a ponekad i drugoj brzini. Zbog toga se motor vrti na višim okretajima, što rezultira isporukom većeg okretnog momenta. Iako moderni automatski mjenjači mogu imati i do deset brzina, "L" način rada osigurava da snaga motora bude odmah dostupna za zahtjevnije zadatke.

Kada koristiti "L" način rada?

Veći okretni moment ključan je u nekoliko situacija. Primjerice, kod vuče teškog tereta poput prikolice ili kamp-kućice, "L" način rada pruža dodatnu snagu potrebnu za pokretanje i savladavanje uspona. Jednako je koristan i pri vožnji uz strme uzbrdice, jer sprječava da mjenjač nepotrebno prebacuje u višu brzinu i gubi snagu.

Na strmim nizbrdicama, "L" brzina omogućuje učinkovito kočenje motorom, čime se smanjuje opterećenje na kočnice i povećava sigurnost. Također, veća kontrola nad ubrzanjem pri niskim brzinama dobro dođe pri manevriranju u skučenim prostorima, ali i u zahtjevnim uvjetima poput vožnje po snijegu, blatu ili pijesku, gdje je preciznost ključna.

Ipak, važno je znati da konstantna vožnja u "L" načinu rada nije preporučljiva. Zbog visokih okretaja motora značajno raste potrošnja goriva, a dugoročno može doći i do bržeg trošenja komponenti mjenjača. 

Što znači oznaka B na automatskom mjenjaču?

Slovo B (Brake - kočenje) često se pojavljuje na automatskim mjenjačima hibridnih vozila. Kada je mjenjač postavljen u položaj B, aktivira se regenerativno kočenje, što znači da se prilikom usporavanja koristi elektromotor kako bi se stvorio otpor i tako smanjila brzina vozila. Ova funkcija ima dvostruku korist: smanjuje opterećenje kočnica, produžavajući im vijek trajanja te pomaže punjenju baterije jer se kinetička energija koja bi se inače rasipala pretvara u električnu energiju.

Oznaka B posebno je korisna na dugim nizbrdicama jer omogućuje kontrolirano usporavanje bez prekomjerne upotrebe kočnica. U usporedbi s klasičnim načinom vožnje u D položaju, B položaj omogućuje jače kočenje motorom, čime se postiže učinkovitije upravljanje brzinom pri spuštanju.

Što znače oznake +/- ili M?

Osim standardnih oznaka, neki automatski mjenjači imaju i mogućnost ručne promjene stupnjeva prijenosa, što je označeno znakovima +/- ili slovom M (Manual - ručno). Ova funkcija omogućuje vozaču da sam mijenja brzine s pomoću ručice mjenjača ili polugica iza volana, što je korisno u situacijama kada želi veću kontrolu nad vozilom, primjerice prilikom sportske vožnje ili vuče tereta.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.