Nakon što je aktualni predsjednik SAD-a Donald Trump ponovno iznio oštre kritike na račun NATO-a i zaprijetio nepredvidivim potezima prema saveznicima, u europskim zemljama raste zabrinutost zbog oslanjanja na američke borbene sustave poput F-35.
Zbog toga mnoge članice NATO-a, uključujući i Kanadu, sve ozbiljnije razmatraju sudjelovanje u razvoju europskih borbenih zrakoplova šeste generacije, piše Newsweek.
Trump i njegovi najbliži suradnici već su pokazali sklonost Kremlju, a istodobno su godinama prozivali članice NATO-a da ne ulažu dovoljno u obranu. Rezultat toga je duboka ovisnost Europe o američkoj vojnoj tehnologiji, posebice o nuklearnom odvraćanju i sofisticiranoj borbenoj opremi.
SAD se sve više fokusira na Indo-Pacifik, a istovremeno raste pritisak na europske saveznike da povećaju izdvajanja za obranu. No još uvijek ne postoji jasan plan kako Europa, Ujedinjeno Kraljevstvo i Kanada planiraju popuniti ključne praznine koje bi nastale bez američke opreme i podrške.
Zabrinutost oko borbenog zrakoplova F-35, jedinog dostupnog zapadnog zrakoplova pete generacije, dodatno je pojačana glasinama da američka vlada ima mogućnost daljinskog isključivanja aviona – tzv. "kill switch". Iako su stručnjaci te tvrdnje umanjili, priznaju da SAD zadržava kontrolu nad softverskim nadogradnjama i pristupom podacima, što u praksi znači da može ograničiti funkcionalnost F-35 u bilo kojoj zemlji ako to poželi.
Primjeri američkog uskraćivanja vojne pomoći i obavještajnih podataka Ukrajini, kako bi je se prisililo na pregovore, dodatno su pojačali strah među saveznicima. "Ako bi korisnik F-35 želio upotrijebiti zrakoplove na način koji SAD ne odobrava, Lockheed Martin bi mogao brzo zatvoriti 'slavinu' s podrškom", rekao je umirovljeni britanski zrakoplovni časnik Andrew Curtis za Newsweek.
Kanada je već stavila pod reviziju plan o kupnji 88 F-35 aviona, dok je Portugal poručio da će razmotriti novu "geopolitičku stvarnost" prije nego što donese odluku o kupnji. Cijena jednog F-35 iznosi oko 100 milijuna dolara.
U takvom kontekstu raste interes za razvoj zrakoplova šeste generacije koje predvode europske zemlje. Najnapredniji je Global Combat Air Programme (GCAP), zajednički projekt Ujedinjenog Kraljevstva, Italije i Japana. Cilj programa je osigurati da operativne zemlje mogu samostalno donositi odluke i prilagođavati letjelicu bez vanjskog utjecaja.
Francuska, Njemačka i Španjolska rade na vlastitom projektu FCAS, iako se očekuje da će njihov zrakoplov ući u službu tek deset godina nakon GCAP-a. U Ujedinjenom Kraljevstvu budući avion nosi naziv Tempest, a dolazak u operativnu uporabu očekuje se 2035.
U međuvremenu, SAD razvija svoj šesti generacijski program Next Generation Air Dominance (NGAD), čiji je središnji avion F-47 predstavio predsjednik Trump u ožujku. Taj bi zrakoplov bio "najmoćniji i najubojitiji ikad napravljen", rekao je Trump, ali i priznao da će saveznicima biti ponuđena "oslabljena verzija", za oko 10 posto slabija.
"To nije dobra preporuka za F-47", komentirao je bivši zapovjednik kanadskog zrakoplovstva, umirovljeni general Yvan Blondin, dodajući da bi NATO zemlje poput Kanade trebale gledati prema europskim projektima, a ne prema skupim platformama koje su u potpunosti pod američkom kontrolom.
Sumnje u F-35 i Trumpova nepredvidiva politika potaknule su širu raspravu o europskoj ovisnosti o američkom oružju i vojnim sposobnostima. Iako SAD već desetljećima pruža ključne usluge – od logistike i izviđanja do elektroničkog ratovanja i skladištenja streljiva – europske zemlje sve češće razmatraju domaće alternative.
"Zračna obrana postaje apsolutni prioritet Europe u sljedeća dva desetljeća", izjavio je jedan viši europski vojni dužnosnik. Kao primjer navodi se potraga za alternativom američkom sustavu Patriot, u kojoj prednost dobiva njemački IRIS-T.
Justin Bronk iz britanskog instituta RUSI ističe kako bi bilo "neodgovorno" ne preispitati ovisnost o SAD-u, pogotovo s obzirom na "vrlo oštro odstupanje od prethodnih američkih pozicija", uključujući i stavove o Rusiji i europskoj sigurnosti.
I dok SAD ima mogućnosti otežati korištenje F-35, europski dužnosnici poručuju da većina NATO zemalja ostaje čvrsto predana tom zrakoplovu. Britanski ministar Luke Pollard izjavio je kako Ujedinjeno Kraljevstvo "zadržava slobodu djelovanja da koristi F-35 kad i gdje želi", a nizozemski ministar obrane Ruben Brekelmans poručio je da je "u interesu svih da F-35 uspije".
No istodobno, sve više europskih zemalja okreće se domaćim rješenjima i razvoju šeste generacije borbenih zrakoplova kako bi se smanjio rizik od američke političke volatilnosti.