Putnici Ryanair leta FR2283 koji je 8. lipnja trebao poletjeti s Mallorce prema Zagrebu proživjeli su, kako tvrde, ponižavajuće i kaotično iskustvo. U pismu koje su uputili redakciji Indexa optužuju kompaniju za višesatno zadržavanje bez informacija, otkazivanje leta bez transparentnog obrazloženja te neljudski tretman putnika, među kojima su bila i djeca te starije osobe.
Riječ je o onoj večeri kada se na Tuđmanu dogodila nesreća zbog koje je otkazano 59 letova. Podsjetimo, iz zračne luke Franjo Tuđman su tada izvijestili da su bili zatvoreni za promet u vremenu od 8. lipnja od 15,21 do 9. lipnja do 00,51 sati radi prokliznuća zrakoplova Air Panonia, tipa Cessna 525, oznake 9A-JIM na travnatu površinu uz rub uzletno-sletne staze, a u tom razdoblju bilo je otkazano 59 letova.
Zrakoplov je bio bez putnika i nitko od članova posade nije ozlijeđen, navode iz Zračne luke te dodaju da nije bila proglašena pripravnost za izvanredne situacije (emergency) u zračnoj luci.
Let je bio zakazan za 21:50, ali su putnici ostali zatvoreni u avionu sve do 00:20, bez hrane, vode i osnovnih obavijesti, navode u pismu.
Dodaju da je posada u tom razdoblju davala kontradiktorne i sarkastične izjave poput "teoretski polijećemo" ili "možete izaći, ali onda nemate pravo na naknadu".
Kapetan se oglasio tek u 00:20, kada je objavio da je let otkazan, navode putnici. Dalje navode da je uslijedila potpuna konfuzija: nitko nije znao gdje će se iskrcati prtljaga, kamo se trebamo obratiti ni kako ćemo doći do Zagreba.
"Posebno je problematično što se zračna luka Zagreb otvorila već u 00:51, što ukazuje da let nikada nije ni bio planiran – već unaprijed otkazan bez iskrene komunikacije", stoji u pismu ogorčenih putnika.
Na pultu Ryanaira, kako tvrde, dočekala ih je službenica koja je odbijala dati bilo kakve informacije na hrvatskom ili engleskom jeziku. Umjesto toga, podijelila je dva papira – jedan s linkovima za korisničku podršku i drugi s obavijestima o pravima putnika – na poljskom jeziku.
Putnici tvrde da je ista djelatnica odbila dati svoje ime, broj prema kojem bi je se identificiralo kao djelatnicu Ryanaira ili bilo kakav pisani dokument, a osobito je bila gruba prema starijima i obiteljima s djecom, navode ogorčeni putnici. Jednom starijem paru koji je tražio osnovne informacije oko smještaja i prijevoza, pozvala je osiguranje, navode.
Mali broj putnika uspio je dobiti hotelski smještaj za jednu noć, ali su preostali, prema navodima putnika koji su nam se javili, ostavljeni bez ikakve pomoći i još su na putu prema Zagrebu – o svom trošku. Kažu da su natjerani potrošiti preko 1.000 eura po osobi za put koji je u startu trebao koštati stotinjak eura.
"Za razliku od drugih destinacija poput Malage i Malte, gdje su alternativni letovi organizirani istu večer, nas su ignorirali i ostavili bez ikakve brige ili osnovnog poštovanja", pišu u pismu koje su nam dostavili.
Putnici su najavili podnošenje službenih dopisa Ryanairu, Agenciji za civilno zrakoplovstvo, ECC-u, Europskoj komisiji te Zračnoj luci Franjo Tuđman. Tvrde da su prekršena njihova potrošačka i temeljna ljudska prava.
"Putovanje može biti luksuz, ali informacija, sigurnost, voda, hrana i dostojanstvo – to nisu privilegije. Ovakvo ponašanje zaposlenika i kompanije je nedopustivo", zaključuju.
Iz Ryanaira su na Indexov upit kazali da se ispričavaju zbog nastale situacije te da je ona bila potpuno izvan njihove kontrole.
"Zbog zatvaranja piste u Zračnoj luci Zagreb 8. lipnja, bili smo prisiljeni otkazati ovaj let iz Palme de Mallorce za Zagreb.
Putnici na koje se ovo odnosi obaviješteni su i upućeni na mogućnosti besplatne promjene leta, kao i na mogućnost smještaja preko noći ili povrata novca.
Ryanair se iskreno ispričava zbog svih neugodnosti koje je izazvalo zatvaranje piste u Zračnoj luci Zagreb, što je bilo u potpunosti izvan naše kontrole."
Iz Zračne luke Franjo Tuđman kazali su nam da je pista bila bila zatvorena do 00:51 sati zbog prokliznuća Cessne. Izrazili su žaljenje zbog nastale situacije. Cijeli odgovor na Indexov upit navodimo u nastavku:
"Zračna luka Franjo Tuđman je bila zatvorena za promet u vremenu od 08. lipnja 2025. od 15:21 sati do 09.06.2025. do 00:51 sati radi prokliznuća zrakoplova Air Panonia, tipa Cessna 525, oznake 9A-JIM na travnatu površinu uz rub uzletno-sletne staze. Zrakoplov je bio bez putnika i nitko od članova posade nije ozlijeđen.
Sukladno proceduri u ovakvim događajima, prvo je bilo potrebno obaviti očevid i istragu, a nakon toga, pristupilo se procesu izvlačenja zrakoplova. Službena istraga od strane nadležnih tijela završena je u 19.30 sati, a nakon toga dozvoljen je pristup zrakoplovu i početak procesa izvlačenja.
Proces izvlačenja odvijao se u koordinaciji sa vlasnikom zrakoplova Air Panonia, koji je sukladno EU Uredbi 139/2014 u konačnici odgovoran za uklanjanje oštećenog zrakoplova", navodi se u odgovoru zagrebačke zračne luke na Indexov upit.
"Zračna luka je organizirala izvlačenje zrakoplova koristeći interne i vanjske tehničke i ljudske resurse, a prema propisanim procedurama za slučaj ovakvog incidenta.
Izvlačenje zrakoplova bilo je kompleksno, između ostaloga i radi toga jer je djelomično bio ukopan u travnatu površinu te je dovršeno oko ponoći. Nakon toga izvršena je sveobuhvatna provjera manevarskih površina, te je zračna luka ponovno otvorena u 00:51 sati.
Propisanim načinom komunikacije u zrakoplovstvu (NOTAM – Note to Airman) sve su zrakoplovne kompanije bile obaviještene o statusu zatvorenosti/otvorenosti Zračne luke Franjo Tuđman.
Međunarodna zračna luka Zagreb izražava žaljenje putnicima zbog neugodnosti koje su pretrpjeli uslijed ovog događaja. Sigurnost putnika, djelatnika i svih korisnika zračne luke naš je apsolutni prioritet i upravo zato poduzimamo sve potrebne mjere kako bismo je održali na najvišoj razini", stoji u odgovoru zagrebačke zračne luke.