Hrvatska od studenog 2026. uvodi potpuno novi sustav naplate cestarine. Više neće biti rampi ni naplatnih kućica, a vozači neće morati zaustavljati vozilo da bi platili cestarinu. Novi zakon predviđa elektroničku naplatu pomoću elektroničkih portala koji će biti postavljeni na autoceste i detaljno uređuje kako će se nadzirati i naplaćivati korištenje autocesta, uključujući i kazne za one koji pokušaju izbjeći plaćanje. Donosimo detalje.
Zakon predviđa potpunu digitalizaciju sustava naplate, što znači da naplatne kućice odlaze u povijest. Fizička naplata gotovinom ili karticom više neće biti moguća, a naplata će se odvijati automatski, u slobodnom toku prometa.
Postojat će dva glavna načina korištenja sustava:
Za korištenje sustava nužno je biti uključen u ESNC, što znači da se svaki vozač mora identificirati putem ENC-a, EENC-a ili registracije u APRP modelu.
Vozači neće morati stati, već će prolaziti normalnim tokom, a sustav će sam bilježiti tko je i koliko autoceste koristio.
ENC ostaje u upotrebi. Zakon predviđa da će se postojeći ENC uređaji moći nastaviti koristiti i nakon uvođenja novog sustava, ali će morati biti usklađeni s novim pravilima.
Za teška vozila (iznad 3.5 tona) ENC će biti obvezan. Za laka vozila korištenje ENC-a ostaje opcionalno – vozači mogu birati između ENC-a i modela naplate preko registarske oznake (APRP).
Zakon detaljno opisuje novi sustav nadzora.
Na hrvatskim autocestama će kružiti bijeli automobili s plavim rotirkama i natpisom ESNC. Riječ je o službenim vozilima nadzornika, koji su posebno ovlaštene osobe zadužene za kontrolu korištenja sustava naplate.
Ti će automobili biti opremljeni:
Vozila će se kretati autocestama ili biti stacionirana uz njih, i moći će nasumično zaustavljati vozila radi kontrole. Nadzornici imaju ovlasti upozoriti vozače, predložiti registraciju u ESNC, naplatiti penal ili zatražiti da vozilo napusti autocestu.
Ako vozač koristi autocestu bez registracije u ESNC (čl. 16), mora platiti:
To proizlazi iz članka nacrta prijedloga zakona koji određuje da se naplata vrši po pravilima o stjecanju koristi bez osnove, a penal je dodatna posebna naknada.
Ako vozača uhvati nadzorno vozilo i utvrdi da nije registriran, nadzornik mu može:
Ako se iznos ne može naplatiti na licu mjesta, vozaču se izdaje pisana obavijest s podacima za plaćanje, koju mora podmiriti u roku od 15 dana.
Ako ni tada ne plati, pokreće se prisilna naplata, uključujući i putem prekogranične razmjene podataka (EUCARIS sustav).
Osim zakonskog penala, zakon predviđa niz prekršajnih kazni:
Prekršaj | Vrsta korisnika | Iznos kazne |
---|---|---|
Korištenje autoceste bez uključenja u ESNC (ENC ili APRP) | Pravna osoba | 1.000 – 1.900 € |
Korištenje autoceste bez uključenja u ESNC (ENC ili APRP) | Vozač fizička osoba | 300 – 600 € |
Korištenje autoceste bez uključenja u ESNC (ENC ili APRP) | Obrtnik / samostalna djelatnost | 800 – 1.300 € |
Korištenje uređaja koji ometa ENC/ESNC | Pravna osoba | 1.000 – 1.900 € |
Korištenje uređaja koji ometa ENC/ESNC | Vozač / obrtnik / odgovorna osoba | 300 – 1.300 € (ovisno o statusu) |
Nepostupanje prema nadzorniku ili inspektoru | Fizička osoba | 300 – 600 € |
Nedavanje podataka o vozaču (leasing i sl.) | Pravna osoba | 1.000 – 1.900 € |
Nedavanje podataka o vozaču (leasing i sl.) | Fizička osoba / obrtnik | 300 – 1.300 € |
Nepravilni podaci pri registraciji ENC uređaja | Pravna osoba | 1.000 – 1.900 € |
Nepravilni podaci pri registraciji ENC uređaja | Fizička osoba / obrtnik / odgovorna osoba | 300 – 1.300 € |
Strani vozači također su obvezni registrirati se u sustav. To moraju učiniti:
Zakon predviđa i mogućnost korištenja europskog ENC-a (EENC), ako je sustav kompatibilan i ako postoji dogovor s pružateljem usluge u stranoj zemlji.
Za one koji pokušaju izbjeći plaćanje, sustav koristi računalnu aplikaciju TOLL i EUCARIS bazu, što omogućuje razmjenu podataka između država EU-a, slanje obavijesti o neplaćenoj cestarini i postupke prisilne naplate.
Djelomično ili potpuno oslobođeni su:
Sva ta vozila moraju biti prethodno registrirana i označena u sustavu.
Zakon bi na snagu trebao stupiti 1. studenog 2026. godine, kada je i planirano uvođenje novog sustava naplate na sve hrvatske autoceste. Do tada, država mora uspostaviti potrebnu infrastrukturu, softver, mobilne jedinice i sustav informiranja građana.
U prijelaznom razdoblju ENC i fizička naplata moći će se privremeno nastaviti, ali sustav će se postupno prebacivati u potpunosti na beskontaktni model.