Ogromne promjene na autocestama. Kućice će nestati, stižu vozila s rotirkama i kazne

Foto: Ilustracija

Hrvatska od studenog 2026. uvodi potpuno novi sustav naplate cestarine. Više neće biti rampi ni naplatnih kućica, a vozači neće morati zaustavljati vozilo da bi platili cestarinu. Novi zakon predviđa elektroničku naplatu pomoću elektroničkih portala koji će biti postavljeni na autoceste i detaljno uređuje kako će se nadzirati i naplaćivati korištenje autocesta, uključujući i kazne za one koji pokušaju izbjeći plaćanje. Donosimo detalje. 

Što se mijenja i kako će funkcionirati novi sustav?

Zakon predviđa potpunu digitalizaciju sustava naplate, što znači da naplatne kućice odlaze u povijest. Fizička naplata gotovinom ili karticom više neće biti moguća, a naplata će se odvijati automatski, u slobodnom toku prometa. 

Postojat će dva glavna načina korištenja sustava:

  • Elektronički uređaji (ENC i europski EENC) – za korisnike koji se registriraju u sustav i sklope ugovor. Naplata se provodi automatski, u stvarnom vremenu.
  • Automatsko prepoznavanje registarskih pločica (APRP) – za korisnike koji nisu registrirani. Sustav snima registarsku oznaku, a cestarina im se naknadno zaračunava, u skladu s pravilima koncesionara.

Za korištenje sustava nužno je biti uključen u ESNC, što znači da se svaki vozač mora identificirati putem ENC-a, EENC-a ili registracije u APRP modelu.

Vozači neće morati stati, već će prolaziti normalnim tokom, a sustav će sam bilježiti tko je i koliko autoceste koristio.

Što će biti s ENC-om

ENC ostaje u upotrebi. Zakon predviđa da će se postojeći ENC uređaji moći nastaviti koristiti i nakon uvođenja novog sustava, ali će morati biti usklađeni s novim pravilima.

Za teška vozila (iznad 3.5 tona) ENC će biti obvezan. Za laka vozila korištenje ENC-a ostaje opcionalno – vozači mogu birati između ENC-a i modela naplate preko registarske oznake (APRP).

Novi sustav kontrole i posebna vozola s rotirkama

Zakon detaljno opisuje novi sustav nadzora.

Na hrvatskim autocestama će kružiti bijeli automobili s plavim rotirkama i natpisom ESNC. Riječ je o službenim vozilima nadzornika, koji su posebno ovlaštene osobe zadužene za kontrolu korištenja sustava naplate.

Ti će automobili biti opremljeni:

  • uređajima za čitanje tablica
  • komunikacijskim sustavom za povezivanje s bazom
  • displejima za prikaz uputa vozačima (npr. da se zaustave ili napuste autocestu)

Vozila će se kretati autocestama ili biti stacionirana uz njih, i moći će nasumično zaustavljati vozila radi kontrole. Nadzornici imaju ovlasti upozoriti vozače, predložiti registraciju u ESNC, naplatiti penal ili zatražiti da vozilo napusti autocestu.

Što ako netko ne plati cestarinu?

Ako vozač koristi autocestu bez registracije u ESNC (čl. 16), mora platiti:

  • Iznos cestarine za prijeđenu dionicu
  • Zakonski penal – 120 eura

To proizlazi iz članka nacrta prijedloga zakona koji određuje da se naplata vrši po pravilima o stjecanju koristi bez osnove, a penal je dodatna posebna naknada.

Ako vozača uhvati nadzorno vozilo i utvrdi da nije registriran, nadzornik mu može:

  • ponuditi registraciju u ESNC
  • naložiti da napusti autocestu na prvom izlazu
  • zatražiti naplatu penala i cestarine

Ako se iznos ne može naplatiti na licu mjesta, vozaču se izdaje pisana obavijest s podacima za plaćanje, koju mora podmiriti u roku od 15 dana.

Ako ni tada ne plati, pokreće se prisilna naplata, uključujući i putem prekogranične razmjene podataka (EUCARIS sustav).

Osim zakonskog penala, zakon predviđa niz prekršajnih kazni:

Prekršaj Vrsta korisnika Iznos kazne
Korištenje autoceste bez uključenja u ESNC (ENC ili APRP) Pravna osoba 1.000 – 1.900 €
Korištenje autoceste bez uključenja u ESNC (ENC ili APRP) Vozač fizička osoba 300 – 600 €
Korištenje autoceste bez uključenja u ESNC (ENC ili APRP) Obrtnik / samostalna djelatnost 800 – 1.300 €
Korištenje uređaja koji ometa ENC/ESNC Pravna osoba 1.000 – 1.900 €
Korištenje uređaja koji ometa ENC/ESNC Vozač / obrtnik / odgovorna osoba 300 – 1.300 € (ovisno o statusu)
Nepostupanje prema nadzorniku ili inspektoru Fizička osoba 300 – 600 €
Nedavanje podataka o vozaču (leasing i sl.) Pravna osoba 1.000 – 1.900 €
Nedavanje podataka o vozaču (leasing i sl.) Fizička osoba / obrtnik 300 – 1.300 €
Nepravilni podaci pri registraciji ENC uređaja Pravna osoba 1.000 – 1.900 €
Nepravilni podaci pri registraciji ENC uređaja Fizička osoba / obrtnik / odgovorna osoba 300 – 1.300 €

Mogu li stranci izbjeći naplatu?

Strani vozači također su obvezni registrirati se u sustav. To moraju učiniti:

  • Autobusi i kamioni – odmah po ulasku u Hrvatsku
  • Automobili i motocikli – prije ulaska na autocestu

Zakon predviđa i mogućnost korištenja europskog ENC-a (EENC), ako je sustav kompatibilan i ako postoji dogovor s pružateljem usluge u stranoj zemlji.

Za one koji pokušaju izbjeći plaćanje, sustav koristi računalnu aplikaciju TOLL i EUCARIS bazu, što omogućuje razmjenu podataka između država EU-a, slanje obavijesti o neplaćenoj cestarini i postupke prisilne naplate.

Koja vozila su oslobođena plaćanja?

Djelomično ili potpuno oslobođeni su:

  • vatrogasci, policija, hitna pomoć, HGSS i Crveni križ,
  • državna vozila u službene svrhe,
  • diplomatska vozila,
  • vozila osoba s invaliditetom (uz ispunjene uvjete),
  • vozila za održavanje i nadzor cesta.

Sva ta vozila moraju biti prethodno registrirana i označena u sustavu.

Kada kreće novi sustav?

Zakon bi na snagu trebao stupiti 1. studenog 2026. godine, kada je i planirano uvođenje novog sustava naplate na sve hrvatske autoceste. Do tada, država mora uspostaviti potrebnu infrastrukturu, softver, mobilne jedinice i sustav informiranja građana.

U prijelaznom razdoblju ENC i fizička naplata moći će se privremeno nastaviti, ali sustav će se postupno prebacivati u potpunosti na beskontaktni model.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.