Foto: Žarko Bašić/Pixsell
Bilo bi posebno važno prenijeti ga novim generacijama mladih i školovanih ljudi u Hrvatskoj, koji dubinsko razumijevanje najnovijih metoda i grana znanosti i raznih struka nisu mogli baš jednostavno steći na našim sveučilištima. Time bismo im mogli pomoći da u globalnoj konkurenciji u idućim desetljećima postignu više. Rezultat mojih razmišljanja je ova inicijativa o "Školi cjeloživotnog učenja o znanjima 21. stoljeća".
Ovdje se također stalno iznova otvaraju ozbiljne rasprave oko ekonomsko-socijalnih modela koji više nigdje na svijetu, osim u iznimno rijetkim i samoizoliranim zemaljama, više nisu u primjeni.
Trudit ćemo se prepoznavati i izdvajati teme o kojima bi u 21. stoljeću doista trebalo barem nešto naučiti kako bi se moglo nastaviti aktivno sudjelovati u budućem razvoju čovječanstva na međunarodno konkurentnoj razini te ostajati konkurentan u svojoj karijeri ili se pak doškolovati kako bi se moglo dalje napredovati.
Imate li potvrde naših znanstvenika da su spremni uključiti se u takav projekt?
Mislim da regrutiranje najboljih predavača ne bi smio biti velik problem u ovom projektu, jer poznato mi je da je velikoj većini ljudi koji su iz Hrvatske otišli te se snašli u inozemstvu i mnogo toga novoga naučili, velika želja da nekako pomognu Hrvatskoj i da to svoje znanje i iskustvo prenesu nazad. No, pri svakom pokušaju, uvijek se sreću sa sličnim problemima: kompliciranom, da ne kažem za njih osobno nemogućom administrativnom regulativom koju bi trebali zadovoljiti kako bi mogli bilo što zamišljeno provesti u djelo sami, ili pak, ako to pokušaju učiniti kroz postojeće institucije, pogotovo one državne, s gotovo paranoidnom reakcijom ljudi na postojećim položajima vezanima čak i za njihov iskazani interes.
Uz to, važnost ovoga projekta ne bi bila isključivo u samom prijenosu znanja i informacija, već i u svojevrsnom mentorskom programu, gdje bi predavači bili u mogućnosti savjetovati svoje polaznike o planiranju svojih karijera u nemilosrdnim uvjetima natjecanja na globalnom tržištu rada u 21. stoljeću. Važnost kvalitetnog mentoriranja u tim uvjetima ne može se prenaglasiti.
Kako bi bili organizirani i uređeni ti programi?
Sve bi se ovo trebalo odvijati potpuno u privatnom sektoru, koji je za razliku od državnog dinamičan i fleksibilan, kako bi ovisilo isključivo o kvaliteti rada i formiranoj potražnji i stoga bilo dugoročno samoodrživo, a u partnerstvu sa Sveučilištem VERN. Vjerujem da takva škola može zaživjeti u Hrvatskoj te da će za takvim programima biti dovoljno interesa, iako je taj interes teško unaprijed predvidjeti. Upravo stoga želio bih koncept ostaviti što fleksibilnijim te ga otvoriti doslovno svima koji su zainteresirani za osobni razvoj - praktično, ljudima od 9 do 99 godina starosti. Dovoljan je samo interes za stjecanjem novih znanja iz 21. stoljeća te pet dana uloženog vremena i truda. Programi će biti ograničeni na malen broj polaznika, kako bi se svakome moglo posvetiti dovoljno pažnje.
Primjerice, nadamo se da bi tjedan dana provedenih na našem programi moglo barem dijelu polaznika već u najskorije vrijeme, ovisno o osobnim okolnostima, omogućiti da stečena znanja zorno demonstriraju u radnoj sredini ili na intervjuima za posao, što bi im trebalo osigurati osjetno povećanje plaće, posebno rade li u privatnom sektoru. Vjerujem da će slično biti sve češće primjetno i u privatnom sektoru u Hrvatskoj, pogotovo radi li se o podružnicama multinacionalnih tvrtki.
Zašto ljetno-zimski koncept? Zbog praznika?
Želimo da se ova škola razvija dinamično, na zakonima ponude i potražnje, i bude ustrojena što fleksibilnije kako bi se mogla stalno iz godine u godinu prilagođavati promjenama u svijetu te potražnji u Hrvatskoj. Razumije se da će upravo taj odnos ponude i potražnje diktirati i cijene pojedinih programa, međutim, razvijamo cijeli niz modela kako bi se, putem digitalne edukacije te slušanja samo tema na zahtjev, moglo kombinirati polaženje ove škole koje bi pritom moglo cijenom biti dostupno najširem krugu hrvatske populacije.
Znači li ovaj vaš angažman da se planirate vratiti u Hrvatsku?
Ovaj pokušaj niti u mojem osobnom slučaju, a ni u slučaju ostalih uključenih predavača, na žalost, ne znači najavu našeg mogućeg postupnog povratka u Hrvatsku jer realnost osobne situacije većine predavača nije sukladna s takvim planovima. No to ne znači da i iz tih svojih pozicija stečenih u inozemstvu ne bismo mogli barem na ovaj način pridonijeti razvoju Hrvatske, unapređenju ponude obrazovanja i podizanju njezine konkurentnosti u 21. stoljeću.
Mislim da je to posebno važno s obzirom na stanovništvu sve očigledniju potrebu za omogućavanjem moderne i kvalitetne izobrazbe u mnogim novim sferama ljudskog znanja, koje u Hrvatskoj - uz čast i poštovanje rijetkim iznimkama koje i dalje vrlo kvalitetno i konkurentno rade - u većini ostatka sektora obrazovanja i visokog školstva jednostavno nije realno očekivati u bilo kakvo dogledno vrijeme. Umjesto uzdanja u spore reforme, na ovu inicijativu treba gledati kao na pokušaj uvođenja brze pomoći izvana, od strane ljudi koji nisu dio inertnog sustava, niti imaju namjeru postati njegovim dijelom u budućnosti, a koja bi mogla dati pozitivne rezultate dok se ne provedu sustavne reforme i nađu dugoročna rješenja