U Croatia Airlines smo utrpali stotine milijuna kuna. Što kada dođe Ryanair?

Foto: Ryanair Croatia, EPA - Gulliver

CROATIA AIRLINES teško će moći podnijeti udarac nakon što je niskotarifni avioprijevoznik Ryanair najavio dolazak u Zagreb te pojačanu aktivnost u Zračnoj luci Zadar, slaže se više analitičara s kojima smo razgovarali. Podsjetimo, Ryanair je jučer održao konferenciju za medije na kojoj je službeno potvrdio dolazak u Zagreb, u kojem će imati novu bazu. Najavljeno je čak 12 izravnih linija prema velikim europskim gradovima.

>> Ryanair u Zagrebu: Obećali gomilu linija, karte od 150 kuna

Ryanair će tako bazirati četiri zrakoplova u Hrvatskoj, a ulaganje u zagrebačku bazu iznosi čak 200 milijuna dolara. Croatia Airlines već dugo se nalazi na koljenima, a država je posljednji put financijski intervenirala prije četiri mjeseca kada je vlada odobrila čak 600 milijuna kuna pomoći Croatia Airlinesu.

Država neće moći podnijeti trošak daljnjeg spašavanja Croatia Airlinesa

"Kraj tog 'povlaštenog' položaja Croatia Airlinesa neće biti uzrokovan ovim pozicioniranjem Ryanaira, već nemogućnošću države da financijski više podnosi taj 'trošak'. Croatia Airlines je prevelik gubitaš i bez Ryanaira, a nije se ništa napravilo da opstane u smislu poslovanja", uvjeren je Nenad Sredojević, glavni urednik specijalizirane stranice AvioRadar.hr. Iz Croatia Airlinesa u svom odgovoru na upit Indexa o državnoj pomoći i dolasku Ryanaira uvjeravaju nas kako smatraju da će i dalje, unatoč svemu, predstavljati strateški dio hrvatske prometne infrastrukture.

Ministarstvo turizma, koje smo također zamolili za kratak komentar, smatra kako je dolazak Ryanaira dobra stvar. Jedini sugovornik koji se od jutros nije oglasio je resorni ministar Oleg Butković kojeg smo upitali o tome kako sada pomoći nacionalnom prijevozniku, nakon što im je prije četiri mjeseca odobrio 600 milijuna kuna pomoći. No, krenimo redom.

Nisu poslovali dobro ni prije koronakrize

Valja naglasiti kako svjetski avioprijevoznici ovo razdoblje epidemije pamte kao najgoru godinu u povijesti zrakoplovne industrije, a Croatia Airlines tu nije izuzetak. No isto tako valja naglasiti kako poslovanje ovog nacionalnog prijevoznika ni prije izbijanja epidemije nije bilo sjajno.

Primjerice, 2019. godine, koja nije bila obilježena koronakrizom, CA je imala gubitak od čak 79.4 milijuna kuna, zbog čega je morala intervenirati država. Vlada je tada pokrenula postupak pronalaska strateškog partnera, no ta potraga za sada je stavljena u mirovanje upravo zbog epidemije. U koronakrizi gubitak se višestruko povećao. Procjene govore da bi gubitak Croatia Airlinesa u kriznoj 2020. godini mogao iznositi oko 358.2 milijuna kuna!

Podsjetimo da je vlada krajem prošle godine odobrila čak 600 milijuna kuna pomoći, od čega se 350 milijuna kuna odnosi na dokapitalizaciju nacionalne zračne kompanije, a 250 milijuna kuna na vlasnički zajam. U takvim okolnostima CA je sada dočekala "uništivača konkurencije".

Croatia Airlines: Prilagodit ćemo se

Ryanair se jučer predstavio kao europska aviokompanija broj 1 koja je najavila novih 36 tjednih letova i 12 novih ruta, povezujući Zagreb s mnoštvom međunarodnih ruta diljem Europe. Ryanair je poznat i po jeftinim letovima koji su daleko ispod konkurencije, a nadaju se, kako su i sami rekli, da će njihov dolazak potaknuti Croatia Airlines na snižavanje cijena. Ryanair je poznat po tome što nemilosrdno uništava konkurenciju u svim zračnim lukama gdje je prisutan. Stoga je pitanje kako sada može poslovati nacionalni prijevoznik.

"Nesumnjivo je kako će najavljeni letovi irskog avioprijevoznika iz MZL-a Zagreb biti izravna i dodatna konkurencija Croatia Airlinesu. U tom kontekstu nacionalni avioprijevoznik u najvišoj će mogućoj mjeri prilagoditi svoje poslovanje novonastalim tržišnim okolnostima, odnosno potrebama tržišta i putnika, kao što je bilo i prigodom dolaska prvih niskobudžetnih avioprijevoznika u MZL Zagreb (primjerice WizzAira, Easyjeta, Spanaira, Norwegiana i drugih), i to kvalitetom usluge koja se temelji na sigurnosti i točnosti letenja, suradnji s uglednim avioprijevoznicima, osobito u sklopu udruge Star Alliance, čime se putnicima pružaju mogućnosti vezanih letova diljem svijeta", kažu nam iz Croatia Airlinesa odgovarajući na upit koji im je prvi konkretan potez nakon dolaska Ryanaira.  

Croatia Airlines za sada ne najavljuje niže cijene prijevoza

Isto tako, zanimalo nas je hoće li među prvim potezima biti i snižavanje cijena, no čini se da na taj korak, barem za sada, CA nije spreman.

"U razdoblju pandemije koronavirusa i najveće krize u povijesti civilnog zrakoplovstva Croatia Airlines optimizira red letenja sukladno aktualnoj tržišnoj potražnji, a cjenovna politika tvrtke konkurentna je cijenama inozemnih mrežnih prijevoznika koji lete na hrvatsko tržište", stoji u odgovoru CA-a na upit Indexa.  

Do sada je glavni argument vlade u pomoći nacionalnom prijevozniku bio to što je CA izuzetno bitan za hrvatski turizam, a u CA-u se nadaju da će to i ostati nakon snažnijeg ulaska Ryanaira.

Nacionalni prijevoznik i dalje ključan za turizam

"Važno je istaknuti da Croatia Airlines omogućuje cjelogodišnju povezanost Hrvatske s europskim metropolama i najvažnijim prometnim čvorištima, a istodobno osigurava zračnu povezanost unutar Hrvatske letovima u domaćem redovitom prometu. Također, treba naglasiti da tvrtka i u ovim izvanrednim okolnostima nije prekinula prometovanje ni u jednom trenutku, za razliku od svih ostalih avioprijevoznika koji su s početkom epidemiološke krize (ožujak 2020.) nestali s hrvatskog tržišta. U tom kontekstu nacionalni avioprijevoznik smatra da će i dalje predstavljati strateški dio hrvatske prometne infrastrukture", stoji u odgovoru CA-a.

Da hrvatski nacionalni prijevoznik ostaje ključan za hrvatski turizam, smatraju i u Ministarstvu turizma, no i oni naglašavaju utjecaj Ryanaira.

"Croatia Airlines ima veliku ulogu u turizmu kroz povezanost Hrvatske s inozemstvom. Nacionalni avioprijevoznik važan je dio našeg nacionalnog branda. Vjerujemo kako će Croatia Airlines svoje poslovanje uspješno prilagoditi novonastalim tržišnim okolnostima, kao što su to činili i do sada. Iznimno smo zadovoljni što je Ryanair prepoznao Hrvatsku kao sigurnu turističku destinaciju. Nastavak je to dugogodišnje uspješne suradnje s Ryanairom čiji će zrakoplovi i ove godine letjeti u Zadar, Split, Dubrovnik, Pulu i Zagreb, odnosno Zračnu luku Franje Tuđmana, koju će zrakoplovi Ryanaira povezivati na čak 12 linija prema osam država. To smatramo  bitnim korakom za hrvatski turizam, posebice u ovom pandemijskom razdoblju", kažu iz Ministarstva turizma.

Sredojević: Ne može se konkurirati cijenama Ryanaira

Unatoč optimizmu teško je očekivati da bi Croatia Airlines mogao nastaviti poslovati kao do sada. To je savršeno jasno i Nenadu Sredojeviću. On naglašava kako će ulazak Ryanaira sasvim sigurno naštetiti nacionalnom prijevozniku.

"Najava dolaska niskotarifnog avioprijevoznika Ryanaira u Zagreb, kao i najavljena pojačana prisutnost u Zadru,  zasigurno može i hoće naštetiti nacionalnom avioprijevozniku Croatia Airlinesu. CTN ne može konkurirati cijenama Ryanairu, što će u konačnici rezultirati velikim padom popunjenosti na letovima CTN-a. Putnici koji će i dalje letjeti Croatiom su oni koji na odredištu nastavljaju putovanje, a ne žele se kopnenim putem prevoziti i po nekoliko sati do drugog aerodroma, a i žele imati vezane (code share) letove gdje se ne moraju brinuti za svoju prtljagu od početka do kraja putovanja, koju će u slučaju leta s nekim drugim prijevoznikom morati na svakom aerodromu preuzimati te ponovno predavati. Teško je točno predvidjeti kakav će to omjer putnika biti, ali udio koji će Ryanair preuzeti je prevelik da bi Croatia to mogla podnijeti", smatra Sredojević.

Vlada je krajem prošle godine odobrila pomoć CA-u u visini od 600 milijuna kuna i to zbog epidemije, no može li opet pomoći nacionalnom prijevozniku da preživi konkurenciju? Sredojević smatra kako je to teško za očekivati.

I drugi spašavaju nacionalne prijevoznike, no odakle novac?

"Treba imati na umu da odnos koji država ima prema CA nije jedinstven. Naime, ista, ako ne i gora situacija je i u Njemačkoj gdje država izdašno pomaže Lufthansu i to je ono što Michaela O'Learyja, CEO-a Ryanaira, jako ljuti. Kraj tog 'povlaštenog' položaja Croatia Airlinesa neće biti uzrokovan ovim pozicioniranjem Ryanaira, već nemogućnošću države da financijski podnosi taj 'trošak'. Croatia Airlines je prevelik gubitaš i bez Ryanaira, nije se ništa napravilo da opstane u smislu poslovanja. Uz to, Ryanair nije novost u Hrvatskoj. On je prisutan već godinama na Jadranu", smatra Sredojević.

Iako je Ryanair poznat kao onaj koji uništava konkurenciju te u konačnici donosi puno manju cijenu prijevoza, valja biti itekako na oprezu. Sredojević najavljuje vrlo tešku tržišnu utakmicu u kojoj je Ryanair nemilosrdan igrač.

"Više puta smo svjedočili da najave linije samo da 'otjeraju' konkurenciju pa od linija ne bude ništa ili nakon nekoliko letova ukinu određenu liniju. Bilo je slučajeva gdje su ucjenjivali zračne luke da ne ukinu linije. Ne treba očekivati da će sve najavljene linije iz Zadra i Zagreba biti i realizirane. One koje budu će biti odlična prilika za putnike kojima količina prtljage nije čimbenik i koji su spremni žrtvovati udobnost za nižu cijenu putovanja. Tu se većinom radi o turističkim putovanjima", kaže Sredojević u razgovoru za Index.

Ministar Butković, čini se, nije zabrinut

Urednik AvioRadara podsjeća nas kako su niske cijene Ryanaira samo cijena "ulaza" u avion, sve ostalo se plaća.

"Primjera radi, karta Zagreb-Rim se penje i do 200 eura kada imate prtljagu i želite biti fleksibilni, što je cijena leta s Croatia Airlinesom. No Ryanair će, u slučaju da se najave ostvare, zasigurno omogućiti putovanje ljudima koji to do sada nisu mogli priuštiti", zaključuje na kraju Sredojević.  

Iz resornog Ministarstva prometa, u kojem stoluje ministar Oleg Butković, danas nam nije stigao nikakav odgovor o budućnosti Croatia Airlinesa. Navodno ih je ova, već najavljena situacija s dolaskom Ryanaira, iznenadila pa još nisu spremni izaći s planom što sada s Croatia Airlinesom.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.