Kad zamislimo kako izgleda odgajanje djeteta koje voli čitati, često nam na pamet padne prizor djeteta u pidžami koje leži u krevetu dok mu roditelj čita priču za laku noć. Taj prizor je bez sumnje čaroban, ali stručnjaci za razvoj djece i pismenost poručuju: ključne stvari koje djecu pretvaraju u vrsne čitatelje događaju se i izvan spavaće sobe i često nemaju veze s knjigom.
U više od deset godina istraživanja o tome kako djeca postaju čitatelji, stručnjaci su došli do važnog zaključka, uspjeh u čitanju u osnovnoj školi snažno je povezan s dugoročnim uspjehom u životu. Djeca koja rano nauče dobro čitati češće završe školu, imaju bolje poslove i više zarađuju.
Evo pet navika koje roditelji uspješnih malih čitatelja često prakticiraju, prema edukatorici i stručnjakinji za pismenost Mayi Payne Smart.
Prije nego što dijete progovori, ono već komunicira gugutanjem i gestama. Roditelji koji uzvraćaju na te zvukove riječima, osmijehom i pogledom zapravo vode prve razgovore. To pomaže razvoju jezika i mozga. Studije pokazuju da bebe koje imaju puno takvih interakcija razvijaju jači vokabular i vještine prepoznavanja slova već do predškolske dobi, piše CNBC.
Roditelji koji često pitaju djecu "Što je to?", "Vidiš li psa?" ili "Okrećemo stranicu?" potiču ih na razmišljanje i izražavanje. Čak i ako dijete ne zna odgovoriti riječima, važno je ostaviti prostor da pokuša. Istraživanja pokazuju da djeca roditelja koji postavljaju više pitanja imaju bogatiji rječnik i bolje razumijevanje jezika već u ranoj dobi.
Iskusni roditelji primjećuju slova posvuda, na prometnim znakovima, ambalaži, majicama. No ono što čini razliku je kada govore i o zvuku koji to slovo predstavlja. Primjerice, dok pokazuje na karton jaja, roditelj može reći: "Ovo je slovo E. Ima jednu dugu i tri kratke crte. E se pojavljuje u riječi ekran". Tako djeca uče da su slova simboli za glasove, što je osnova svake pismenosti.
Pjesmice i igre riječima nisu samo zabavne, one pomažu djeci da čuju i razlikuju zvukove unutar riječi. Ova vještina ključna je za kasnije spajanje glasova u riječi dok djeca čitaju. I najbolje se razvija kroz igru i svakodnevne šale.
Iako je čitanje prije spavanja korisno, uspješni čitatelji često imaju roditelje koji čitaju u razna doba dana, za doručkom, u kadi, dok čekaju autobus. Tako se otvara više prilika za učenje novih riječi i razgovore. Čak i čitanje izvan knjiga, poput uputa, jelovnika ili natpisa na ulici, pomaže djeci da se povežu s pisanim jezikom.
Stručnjaci poručuju da se pismenost ne gradi samo knjigama, već i svakodnevnim razgovorima, igrom i pažnjom. Što više dijete čuje, vidi i izgovara riječi, to će biti spremnije da ih jednog dana samo pročita.