Nova sveobuhvatna analiza pokazala je ono na što stručnjaci već dugo upozoravaju - prekomjerno vrijeme pred ekranom može imati ozbiljne posljedice za emocionalni i socijalni razvoj djece. No iznenađenje je to što najveći rizik ne predstavljaju društvene mreže, već - videoigre.
U istraživanju su znanstvenici analizirali podatke gotovo 300.000 djece i došli do jasnog zaključka: korištenje ekrana može pridonijeti razvoju emocionalnih i ponašajnih problema, a djeca koja se s takvim problemima već suočavaju često koriste ekrane kao način bijega. Učinak je bio najsnažniji kod igranja videoigara.
Pod "vremenom pred ekranom" ubrajali su se društvene mreže, igranje igara, gledanje televizije i pisanje domaće zadaće na računalu. Pokazalo se da su djeca u dobi od 6 do 10 godina najosjetljivija na negativne posljedice. "Djeca danas koriste ekrane za sve - od zabave i učenja do komunikacije s prijateljima. No prekomjerna izloženost može dovesti do emocionalnih problema, a djeca se tada još više povlače u digitalni svijet", objašnjava dr. Michael Noetel sa Sveučilišta Queensland, jedan od autora studije.
Stručnjaci ističu da se problemi najviše javljaju kod djece koja redovito premašuju preporučeno vrijeme pred ekranima. Prema smjernicama Američke akademije za dječju i adolescentnu psihijatriju, djeca od 2 do 5 godina ne bi smjela provoditi više od jednog sata dnevno pred ekranom - i to uz kvalitetan, edukativan sadržaj. Starijoj se djeci savjetuje ograničavanje korištenja i gašenje ekrana barem sat vremena prije odlaska na spavanje.
"Ako dijete gleda ekran 10 ili 30 minuta dnevno, razlika u posljedicama gotovo da i nema. No kod djece koja redovito premašuju preporuke, jasno se vidi povezanost s raznim emocionalnim i socijalnim teškoćama", stoji u zaključku istraživanja.
Dr. Tara Narula, koja je istraživanje komentirala za američke medije, istaknula je važnost roditeljske uključenosti: "Morate biti emocionalno prisutni, pratiti što dijete radi i koristiti tu priliku za razvoj životnih vještina. Ne radi se samo o količini vremena, već i o kvaliteti sadržaja koji dijete prati."