ADOLESCENCIJA je razdoblje intenzivnih tjelesnih, emocionalnih i socijalnih promjena. Tinejdžeri postupno traže veću neovisnost, ali im je i dalje iznimno važna blizina i podrška roditelja. Kada roditelji razviju određene navike, veća je vjerojatnost da će adolescenti otvoreno govoriti o svojim brigama, problemima i osjećajima. U nastavku donosimo četiri navike koje se u stručnoj literaturi najčešće izdvajaju kao ključne za izgradnju povjerenja.
Ova navika podrazumijeva da roditelji djetetu posvete potpunu pozornost dok razgovara s njima. Ne prekidaju ga, ne osuđuju i ne donose zaključke prije nego što čuju cijelu priču. Ako tinejdžeri osjećaju da će biti kritizirani ili ismijani, nerijetko će šutjeti ili skrivati važne informacije. Stručnjaci ističu da aktivno slušanje smanjuje otpor, stvara osjećaj sigurnosti i potiče iskren razgovor.
Kako primijeniti u praksi:
Roditelji trebaju pokazati da dijete može slobodno izraziti svoje sumnje, strahove i neuspjehe, bez straha od odbacivanja ili ismijavanja. Emocionalna sigurnost temelj je povjerenja. Kada tinejdžer osjeti da će biti prihvaćen i onda kada griješi, veća je vjerojatnost da će se otvoriti. Suprotno tome, kritiziranje ili omalovažavanje može ga potaknuti na šutnju.
Kako primijeniti u praksi:
Djeca najbolje uče primjerom. Kada se roditelji drže onoga što su rekli, bilo da je riječ o ispunjenju obećanja ili pridržavanju jasnih, predvidljivih i poznatih pravila, takvo ponašanje prenosi se i na djecu. Ako roditelji često mijenjaju stavove ili ne ispunjavaju obećanja, adolescenti mogu izgubiti povjerenje jer ne znaju na što se mogu osloniti. Dosljednost šalje jasnu poruku: "Možeš računati na mene."
Kako primijeniti u praksi:
Ova korisna navika podrazumijeva da roditelji ne slušaju samo dijete, nego otvoreno govore i o vlastitim osjećajima, izazovima i pogreškama - bez moraliziranja. Kada dijete vidi roditelja kao osobu koja također griješi i uči iz svojih iskustava, osjeća manju sramotu kada se samo nađe u problemu. Tako uči da je normalno potražiti pomoć i otvoreno govoriti o teškoćama.
Kako primijeniti u praksi: