Skriveni klasici: Remek-djela sa streaming servisa

Foto: Press

Svi znamo taj osjećaj, stiskanja gumba na daljincu dolje pa desno pa dolje pa desno pa tako do iznemoglosti u potrazi za serijom ili filmom koji bismo željeli pogledati. I od par stotina šarenih kućica nijedna nije baš ono što tražimo. Čak ni paralelno provjeravanje freshnessa na Rotten Tomatoes ili ocjena na IMDb-ju ne pomaže, a troši vrijeme... Sve dok ne shvatimo da smo ga već potrošili previše te da nam ga ionako više nije preostalo dovoljno za gledanje filma.

Lijeni kolovoz još je izazovniji jer, uz nekoliko iznimaka (Wednesday i predstojeći Alien), većina streamera ipak je prorijedila nove ulaze i čeka da se ekipa vrati s plaže kako bi ih bombardirala najjačim naslovima. A nije da filmova nema, samo ih je ponekad malo teže pronaći. Hitove ste već stoput gledali ili skrolali, tu vam ne možemo pomoći, no možda je ljeto prilika da pogledate neki klasik koji vam je dosad promakao ili ćete ga rado pogledati ponovno.

Nema ih mnogo, očito je da velikim streamerima do njih baš i nije stalo, no kad se jednom uđe u rudnik ipak se pronađe sasvim dovoljno dobre robe za preživjeti ljeto. Kako vi ne biste morali, mi smo nabili rudarsku kacigu i zaronili u podzemlja Netflixa, HBO Maxa, SkyShowtimea i Amazon Primea. I evo što smo pronašli.

Netflix nema što nema

Naravno, daleko najveću ponudu klasičnih filmova ima Netflix, iako je jasno kako je to nabavljano bez jasnog cilja i smisla, vjerojatno kupljeno usput, za bagatelu, kao privaga u kakvom atraktivnom filmskom paketu. Kao kad vam mesar uz but doda još malo žlundre. Samo što ovdje ipak nije riječ o žlundri. Ima tu starih britanskih ratnih filmova i krimića iz 40-ih i 50-ih, francuskih filmova raznih godišta, ali i obiman katalog starih švedskih filmova. Većina nisu nikakvi klasici, već sve i svašta, a tek se tu i tamo pronađe nešto zaista vrijedno. 

Potpuna su bizarnost, primjerice tri rana filma Alfreda Hitchcocka, među njima i Hitchov posljednji nijemi film Stanovnik otoka Man (Manxman), zatim romantična drama Bogati i čudni (Rich and Strange) iz 1931. godine te triler Broj 17 (Number 17). Ako se smatrate filmofilom, bacite pogled, no ne očekujte Vrtoglavicu ili Psiho. 

U sličnoj su ravni i poneki francuski klasici, a izdvajamo ih jer je u njihovom slučaju zaista riječ o remek-djelima koja za današnjeg gledatelja imaju samo jednu manu - nedostaje im boja. Takav je primjerice Potpaljivač Bob (Bob le Flambeur), briljantan gangsterski film Jeana-Pierrea Melvillea, ponajboljeg francuskog režisera krimića.

Slično vrijedi i za Gavrana (Le Corbeau), majstorski spoj trilera i horora Henrija-Georgesa Clouzota, inače velemajstora misterija i napetosti. Treći francuski klasik je film Čovjek zvijer (La bete humaine) Jeana Renoira kojega se smatra jednom od najuspjelijih ekranizacija romana Emila Zole. U glavnoj ulozi je pak jedan od ponajboljih francuskih glumaca svih vremena, Jean Gabin. 

Zlatno doba Hollywooda (na Netflixu)

40-ih i 50-ih nastaju filmovi koji, ako su dobri, i danas izdržavaju test vremena, a među njima se svakako nalaze i naslovi kao što je Praznik u Rimu (Roman Holiday), ljupka romantična komedija Williama Wylera s Audrey Hepburn i Gregoryjem Peckom koja je s godinama postala najuspješniji turistički promotor Rima i glasovite fontane di Trevi.

Audreyna prezimenjakinja Katharine glumi u pustolovnoj romantičnoj drami Johna Hustona Afrička kraljica (The African Queen), filmu koji bi teško postao klasik da Hepburnica i Humphrey Bogart nisu ostvarili tako genijalno love-hate glumačko podjebavanje koje je i danas gušt pogledati.

Netflix u ponudi ima još jedan film Johna Hustona s Humphreyjem Bogartom, Udri đavola (Beat the Devil), a riječ je o crnohumornoj krimi komediji u kojoj grupa prevaranata, predvođenih Bogartom, pokušava preuzeti kontrolu nad zemljištem bogatim uranom.

Riječ je o zanimljivom naslovu, no kad je riječ o filmovima iz ova dva desetljeća, ipak bih primat dao izvanrednom britanskom trileru Pali idol (Fallen Idol), ekranizaciji romana Grahama Greena u režiji Carola Reeda. Reed je, inače, najpoznatiji po filmu Treći čovjek, a Pali idol je film koji je snimljen prije njega te tonalitetom i likom zavodljivo privlačnog a istovremeno dijaboličnog negativca dijeli neke motive s Trećim čovjekom. 

Sedamdesete i osamdesete (na Netflixu)

Ova su dva desetljeća mnogo prisutnija na drugim servisima, nego na Netflixu pa ovdje možemo iskopati tek poneki naslov vrijedan preporuke. Takav je, primjerice, film koji je prije nekoliko dana dodan u katalog, Društvo mrtvih pjesnika, svojedobno generacijski jako dobro prihvaćena drama o odrastanju Petera Weira (Dead Poets Society) koja je pružila priliku Robinu Williamsu za jednu od najboljih uloga u karijeri.

Najjači naslov osamdesetih svakako je E.T., danas već pravi klasik Stevena Spielberga, izvanzemaljska bajka za koju volimo reći kako je jednako namijenjena i djeci i odraslima, ali rekao bih da je danas ipak više gledaju odrasli prisjećajući se boljih vremena nego klinci koje zanimaju neki sasvim drugačiji izvanzemaljci.

“Say hello to my little friend!”, ako ne znate tko je dotični little friend iz ovog citata onda biste svakako trebali obnoviti gradivo i ponovno pogledati Lice s ožiljkom (Scarface), klasičnu gangstersku dramu o usponu i padu kubanskog imigranta Tonyja Montana. Film je maestralno režirao Brian De Palma, a Al Pacino je ostvario jednu od svojih potpisnih uloga. Film je, inače, osim na Netflixu dostupan i na SkyShowtimeu.

S obzirom na slabu ponudu iz ovih godišta, ovdje švercam još jedan film koji bi teško prošao pod egidom klasika, no ipak zaslužuje gledanje, a riječ je o istinitoj priči koja prati strastvenu, ali i tragičnu vezu basista Sex Pistolsa Sida Viciousa i njegove djevojke Nancy, jednostavnog naslova Sid i Nancy. Film je na svoj osebujan način režirao kultni redatelj osamdesetih Alex Cox (Repo Man), a ulogu Sida sjajno je odigrao Gary Oldman. Naravno, film je pun punka, nekoliko prepjeva pjesama Sex Pistolsa, ali i Joea Strummera, The Poguesa i drugih punk klasika. 

Razočaravajući HBO Max

S obzirom na vlasničku povezanost s jednim od najvećih holivudskih studija Warner Brosom, od HBO Maxa očekivali bismo mnogo veću zastupljenost klasičnih filmova kojih su im puni katalozi, no ništa od toga, tek tu i tamo poneki naslov koji kao da je greškom izbjegao čišćenje stranice od starudije. 

A među njom je prvi pick bez sumnje Taksist (Taxi Driver), kultni film Martina Scorsesea koji kroz lik usamljenog taksista govori o otuđenju i moralnom raspadu New Yorka i Amerike sedamdesetih godina.  

Drugi prijedlog su Bliski susreti treće vrste - redateljeva verzija. Za hardcore filmofile možda ovaj dodatak “redateljeva verzija” zvuči privlačno, no realno razlike u odnosu na original mogu se mjeriti apotekarskom vagom, stoga ne očekujte previše. Ipak, ovaj SF klasik u sve tri dosad izrađene verzije i danas sasvim dobro funkcionira. 

Za adult publiku, tu je i Kramer protiv Kramera, obiteljska melodrama o razvodu, nagrađena s pet Oscara, dva za režisera i scenarista Roberta Bentona, ali i dva glumačka, za Meryl Streep i Dustina Hoffmana, te naravno onaj za najbolji film. 

Što se tiče komedija, HBO Max ima jedan jaki adut kojega čini čak pet filmova iz originalnog serijala Pink Panther s Peterom Sellersom u glavnoj ulozi. Koji god da pogledate, nećete pogriješiti.

Tri klasika na SkyShowtimeu

Sve donedavno SkyShowtime imao je sjajnu ponudu evergreena, u prvom je redu bila riječ o izboru vrhunskih vesterna te 4-5 reprezentativna Hitchcockova filma, no svi su oni nestali sa servisa, a ako zanemarimo već spomenuti Scarface kojega dijeli s Netflixom, ponuda klasika zaustavlja se na broju 3: Kum I, Kum II i Kum III, koji zapravo nije onaj stari Kum 3, nego nova redateljska verzija pod naslovom Kum, epilog: Smrt Michaela Corleonea, koju je F.F. Coppola napravio 2020. godine.

Iako malo skraćen i tematski fokusiran, film i dalje ne dobacuje ni blizu Jedinici i Dvojki, što pak ne znači da nije vrijedan truda.
Ako malo slobodnije interpretiramo pojam klasika, onda bismo među preporuke mogli uvrstiti i dvije trilogije započete u osamdesetima, Policajca s Beverly Hillsa, kao i originalnu trilogiju Indiane Jonesa, uz napomenu da je na platformi dostupan i četvrti nastavak iz ipak nešto recentnije 2008. godine.

Amazon Prime

Za kraj smo ostavili Amazon Prime koji uz Netflix ima najatraktivniju ponudu filmskih evergreena, no na žalost i dalje ih ne lokalizira. Kad je riječ o hardcore klasicima, posebno su atraktivna dva rana i odlična filma Stanleyja Kubricka, film pljačke Ubijanje (The Killing) i ratna sudska drama Staze slave (Paths of Glory). Ne dajte se uplašiti od crno-bijele tehnike jer riječ je o izvrsnim filmovima, a isto vrijedi i za kultni krimić Noć lovca (The Night of the Hunter) iz 1955. godine u kojem je možda i ponajbolju ulogu u karijeri odigrao Robert Mitchum. Ako ga još niste pogledali, ne propustite priliku.

Sjajna je i sudska drama Svjedok optužbe (Witness for the Prosecution) iz 1957. godine koju je Billy Wilder režirao prema kazališnoj predstavi Agathe Christie. Film se i danas smatra jednom od najboljih i najuzbudljivijih sudskih drama u povijesti filma, što potvrđuje 100% rating na Rotten Tomatoes.

Nešto je mlađi film Afera Thomasa Crowna (The Thomas Crown Affair), riječ je o prvoj verziji filma iz 1968. godine u kojemu je šarmantnog i vještog provalnika igrao Steve McQueen. Kasnije je snimljena još jedna, također neloša verzija s Pierceom Brosnanom, a u planu je i nova, no za ponovljeno gledanje ipak bih izabrao ovaj originalni film u režiji Normana Jewisona. 

Ne možemo ispustiti ni dva apsolutna klasika novijeg doba, Istrebljivač (Blade Runner) Ridleyja Scotta koji se k’o ukleti Holandez seli s platforme na platformu, pa eto, tko ga se zaželio neka makar zna gdje ga može pronaći.

No, naletjeti na Razjarenog bika (Raging Bull) nije tako čest slučaj pa ako ste u prilici ovdje možete provjeriti je li doista riječ o najboljem filmu Martina Scorseseja kakvim ga mnogi i dan danas smatraju, te je li te 1981. godine počinjena najveća greška u povijesti Oscara, kad je Oscara za režiju umjesto Martyja dobio Robert Redford za Obične ljude.

Za kraj, još samo telegrafska informacija kako Amazon Prime od svih nabrojenih trenutno jedini nudi kakvu takvu selekciju vesterna. Iz kataloga MGM-a izvadio je Sedmoricu veličanstvenih (The Magnificent Seven), jedan od najspektakularnijih vesterna u povijesti te nekoliko ne baš uspjelih mu nastavaka, zatim odličan vestern Johna Forda Konjanici (The Horse Soldiers), Apač (Apache) s Burtom Lancesterom, Vera Cruz s Garyjem Cooperom, klasičnu Crvenu rijeku (Red River) Howarda Hawksa s Johnom Wayneom te sjajan modernistički vestern Waltera Hilla Jahači na duge staze (The Long Riders).

Sad ne možete reći da niste znali.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.