Kupujete jumbo pakiranja čipsa? Evo zašto vam se čini da ga u njima i nije puno više

Foto: Shutterstock

AKO ste ikad otvorili vrećicu čipsa i pomislili "pa gdje je ostatak?", niste jedini. Gotovo svi proizvođači grickalica koriste pakiranja koja izgledaju kao da sadrže znatno više proizvoda nego što zapravo imaju. Mnogi se zbog toga osjećaju prevarenima, ali stvarnost je - kao i uvijek u prehrambenoj industriji, malo kompleksnija.

Dio te "praznine" ima praktičnu i tehničku svrhu, no marketinška igra na percepciju kupaca itekako postoji. U nekim slučajevima otišlo se toliko daleko da su se uključili i odvjetnici.

Zrak u vrećici nije zrak - to je dušik

Prva stvar koju treba znati: vrećice čipsa nisu napuhane običnim zrakom. Pakiraju se s dušikom, plinom koji nema miris ni okus, ali ima jednu ključnu funkciju - sprječava oksidaciju. Kad bi čips bio pakiran u običan zrak, masnoće iz ulja i krumpira brzo bi užegle, a grickalice bi izgubile hrskavost i okus. Dušik osigurava da čips ostane svjež tjednima, pa i mjesecima.

Druga važna stvar je - fizička zaštita. Vrećice čipsa pune se prema težini, ne prema volumenu, što znači da, ako na pakiranju piše 150 grama, to ćete i dobiti, čak i ako se čini da je vrećica napola prazna. Ostavljen prostor (tzv. headspace) služi kao jastuk koji sprječava lomljenje čipsa u transportu.

Bez tog zračnog sloja, većina vrećica čipsa stigle bi u obliku mrvica. Dakle, iako djeluje kao prazno, to je zapravo "sigurnosni pojas" za sadržaj.

Nešto je i marketing - i pokoja tužba

Unatoč praktičnim razlozima, ostaje činjenica da velika ambalaža psihološki stvara dojam većeg proizvoda. Proizvođači to znaju i vješto koriste - iako je količina proizvoda jasno naznačena, vizualni dojam radi svoje. Zbog toga je u SAD-u pokrenuto više grupnih tužbi protiv velikih prehrambenih brendova zbog navodnog "obmanjujućeg pakiranja".

Jedan poznati slučaj uključuje kompaniju PepsiCo, vlasnika brenda Frito-Lay, koja je tužena jer su njihovi proizvodi sadržavali i do 60% "praznog prostora". U nekim slučajevima, sudovi su zaključili da je određena količina praznine dopuštena - pod uvjetom da ima tehničku funkciju, poput očuvanja proizvoda.

Pravilo Europske unije

Europska unija također ima regulative o "zavaravajućem pakiranju", ali dokle god je masa navedena i točna, proizvođači nisu u prekršaju. Svejedno, ovaj fenomen ne prestaje iritirati potrošače - i često potiče rasprave na društvenim mrežama, osobito kad se otkrije da je "velika" vrećica zapravo tek duplo skuplja verzija male, samo s više zraka.

Ukratko: vrećice čipsa nisu napola prazne zato da bi vas prevarile - barem ne u tehničkom smislu. Ali kad je riječ o marketingu, psihologiji potrošača i vizualnim trikovima, prazni prostor itekako igra svoju ulogu.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.