29. LISTOPADA 2004. godine svjetska je publika upoznala film koji će trajno obilježiti moderni horor. Film Slagalica strave (Saw), redateljski prvijenac Jamesa Wana i scenarista Leigha Whannella, u kina je stigao gotovo neprimjetno, no ubrzo je postao globalni fenomen.
Snimljena s minimalnim budžetom i maksimalnom kreativnošću, ova mračna priča o moralnim testovima i granicama ljudske volje potaknula je cijeli novi val brutalnih, ali inteligentnih horora.
Koncept Slagalice strave nastao je ranih 2000-ih, dok su Wan i Whannell još studirali film u Australiji. Kako bi privukli producente, dvojac je snimio kratki film od desetak minuta, koji je prikazao atmosferu, ton i jezivu premisu „igara“ u kojima žrtve moraju dokazati da zaslužuju život.
Uspjeh tog kratkog uratka otvorio im je vrata za dugometražni projekt, koji su snimili u samo 18 dana s budžetom od oko milijun dolara.
Radnja filma odvija se gotovo u cijelosti u jednoj prostoriji: dvojica muškaraca, Adam i Lawrence, bude se okovani lancima u prljavom podrumu, bez sjećanja kako su ondje završili. Između njih leži mrtvo tijelo i kaseta s uputama ubojice poznatog kao Jigsaw - čovjeka koji svoje žrtve ne ubija izravno, već ih stavlja pred brutalne moralne odluke kako bi testirao njihovu želju za životom.
Umjesto klasičnog čudovišta, film nudi ubojicu-filozofa koji vjeruje da kaznom budi ljudsku svijest. Napetost, klaustrofobična atmosfera i antologijski preokret u završnici pretvorili su film u iskustvo koje je publika dugo pamtila.
Iako je prvotno prikazan u ograničenom broju kina, Slagalica strave doživjela je komercijalni uspjeh kakav nitko nije predvidio. Film je zaradio više od 100 milijuna dolara diljem svijeta, što ga je učinilo jednim od najprofitabilnijih horora u povijesti.
Publiku je osvojila originalna ideja - ubojica koji ne djeluje iz mržnje, nego iz iskrivljene želje da „probudi“ moral u ljudima koji ga nemaju. Njegov prepoznatljiv glas, zloslutna lutka Billy i kultna rečenica „I want to play a game“ ubrzo su postali dio popularne kulture.
Uspjeh filma otvorio je put čitavom nizu nasljednika koji su kombinirali psihološki triler, krvavu brutalnost i moralne dileme, ali rijetko su dosegnuli njegovu napetost i kreativnu disciplinu.
Ogroman interes gledatelja doveo je do stvaranja dugovječne filmske sage koja je danas vrijedna više od milijardu dolara. Već 2005. godine stigla je Slagalica strave II, a potom i niz nastavaka koji su gotovo svake godine donosili nove zamke, ubojite dosjetke i proširenje mitologije o Jigsawu i njegovim nasljednicima.
Serijal je postao prepoznatljiv po složenim zamkama, nelinearnoj strukturi i pitanjima moralne odgovornosti - elementima koji su nadilazili puku brutalnost.