NJEMAČKA savezna vlada odlučila je ponovno uvesti poticaje za kupnju električnih automobila, no ovoga puta s naglaskom na kućanstva s malim i srednjim primanjima. Iako su detalji još nejasni, za novu mjeru osigurane su tri milijarde eura, a stručnjaci za automobilsku industriju već imaju izražena mišljenja o njezinoj svrsishodnosti.
Summit o automobilskoj industriji donio je odluku o novoj kupovnoj premiji za koju se očekuje da će biti sufinancirana i sredstvima iz EU. Kako piše njemački Auto Bild, vlada planira do 2029. godine izdvojiti tri milijarde eura iz Fonda za klimu i transformaciju, no još nije definirano gdje će u Njemačkoj biti postavljena granica za srednja primanja. Kao uzor se spominje francuski model "socijalnog leasinga", koji je nudio e-automobile uz mjesečnu ratu ispod 100 eura.
Vlada je nedavno produžila i porezno oslobođenje za nova električna vozila do 2035. godine. Vozila registrirana do kraja 2030. bit će povlaštena, a maksimalno desetogodišnje oslobođenje od 2026. bit će ograničeno do 31. prosinca 2035. To bi vlasnicima automobila srednje klase donijelo uštedu od oko 750 eura tijekom deset godina.
Prema anketi portala Carwow, 70 posto ispitanika podržava ponovno uvođenje državne kupovne premije, a 67 posto ih je navelo da bi ih poticaj motivirao na kupnju električnog vozila. No, stručnjaci su podijeljeni.
Udruženje automobilske industrije (VDA) podržava premiju, ali predsjednica Hildegard Müller izražava sumnju u njezin pozitivan učinak na njemačku industriju. Upozorava na važnost brze i jasne provedbe kako bi se izbjegla suzdržanost kupaca.
"Dugotrajne rasprave moraju se svakako izbjeći. Kratkotrajni bljeskovi ne pomažu ni potrošačima, ni industriji, ni zaštiti klime", istaknula je. Müller naglašava da poticaji moraju vrijediti za sve proizvođače jednako te da je ključno ulaganje u infrastrukturu za punjenje, gdje Njemačka znatno zaostaje.
Profesor Ferdinand Dudenhöffer iz Centra za automobilska istraživanja (CAR) smatra da su državni poticaji nepotrebni jer cijene električnih automobila padaju. "Neće proći dugo, a bit ćemo ispod 20.000 eura. Tržište i električni automobil su se etablirali", tvrdi Dudenhöffer. Umjesto toga, smatra da bi se vlada trebala usredotočiti na regulaciju visokih cijena brzog punjenja, koje, prema njemu, uništavaju povjerenje u elektromobilnost.
Profesor Stefan Bratzel iz Centra za automobilski menadžment (CAM) smatra da bi subvencije mogle imati više smisla ako bi uključivale i kupnju rabljenih automobila. Sličan stav dijeli i Thomas Peckruhn iz Središnjeg udruženja njemačke automobilske industrije (ZDK). "Premija za nove električne automobile ne čini mi se održivom. Premija za rabljene bila bi socijalnija", rekao je Peckruhn, predlažući model po uzoru na Francusku ili dodjelu bona s kreditom za struju.
Helena Wisbert s Visoke škole Ostfalia zalaže se za jače poticanje privatnih kupaca, posebno kroz leasing povoljnijih modela. "Električni automobil bi, posebno za privatne kupce bez vlastitih mogućnosti punjenja, trebao biti ekonomska alternativa", kaže Wisbert, predlažući subvencioniranje javne struje za punjenje.
S druge strane, profesor Andreas Herrmann sa švicarske Visoke škole St. Gallen predlaže ciljano nagrađivanje prelaska s motora s unutarnjim izgaranjem na električni pogon. Kritizirao je naglo ukidanje prethodnih poticaja. "Ukidanje premije preko noći ozbiljno je narušilo povjerenje na tržištu. Takvo natezanje ne smije se ponoviti", zaključio je.