Kinesko tržište električnih vozila, najveće na svijetu, već godinama oduševljava svojom veličinom i brzinom razvoja. No, čini se da je doseglo točku pregrijavanja. Gotovo svakog tjedna pojavi se novi model ili čak potpuno novi brend, a svi se bore za naklonost ograničenog broja kupaca. Postavlja se logično pitanje - kako svi oni uopće opstaju?
>> Kako Kinezi proizvedu auto u samo 18 mjeseci?
Očito je da takvo razmišljanje nije usamljeno. Ovog tjedna oglasili su se i najviši kineski regulatori i političari, uključujući i samog predsjednika Xi Jinpinga, koji su industriji poslali jasnu poruku: vrijeme je da se povuče ručna kočnica, preispitaju ulaganja i način poslovanja. A brutalni rat cijenama, poručuju, mora prestati, piše InsideEVs.
U pozadini svega leži nemilosrdan cjenovni rat u kojem kineski proizvođači neprestano spuštaju cijene kako bi s tržišta izgurali konkurenciju. To je svojevrsna automobilska borba za opstanak u kojoj prednjači div BYD, a koja je cijelu industriju, uključujući dobavljače i partnere, stavila pod golem pritisak da režu troškove.
Ovakva tržišna utakmica rezultirala je nevjerojatno jeftinim električnim vozilima, poput modela BYD Seagull koji stoji tek oko 8.000 dolara. Ipak, takva cijena dolazi na štetu manjih dobavljača, od kojih su se neki žalili da im se računi ne plaćaju na vrijeme.
Iako su se kineski automobilski brendovi nedavno pokušali dogovoriti o uvođenju standardnog roka plaćanja od 60 dana, vlada u Pekingu želi ići korak dalje.
Državna novinska agencija Xinhua izvijestila je o sastanku visokih vladinih dužnosnika koji su pozvali na strožu regulaciju cijena i dugoročno uređenje tržišnog natjecanja. Zatražili su prekid "neracionalnih rezova cijena", definirajući ih kao praksu u kojoj neki proizvođači namjerno prodaju vozila ispod cijene proizvodnje kako bi naštetili konkurentima. Ako se takva praksa nastavi, upozorili su, država bi mogla intervenirati.
Kritikama se pridružio i sam kineski predsjednik Xi Jinping. Kako izvještava Financial Times, Xi je bio kritičan prema nekontroliranom razvoju nekoliko novih tehnologija, uključujući umjetnu inteligenciju i električna vozila, a posebno je istaknuo ulaganja lokalnih vlasti u automobilske tvrtke.
"Moraju li sve pokrajine u zemlji razvijati industrije u tim smjerovima?", navodno je upitao Xi, aludirajući na problem prekomjernih kapaciteta. Naime, kineski proizvođači automobila nisu dobivali potporu samo od središnje države, već i od lokalnih vlasti koje su na taj način željele potaknuti vlastita gospodarstva. Upravo je to dovelo do problema prevelike ponude i prekapacitiranosti tvornica.
Sasvim je sigurno da Kina neće odustati od cilja da bude globalni lider u proizvodnji električnih vozila. Međutim, sve je jasnije da postojeća razina ulaganja i broj modela na tržištu jednostavno nisu održivi. Čak ni s tržištem od 1,4 milijarde ljudi, nema dovoljno mjesta za sve. Mnogi brendovi električnih vozila nisu profitabilni, a problem prevelikog broja tvornica za postojeću potražnju postaje sve veći.
Zasad nije posve jasno kojim će se točno mehanizmima kineska vlada poslužiti kako bi riješila ove probleme. Ipak, jedno je sigurno: konsolidacija tržišta, na kojem jednostavno nema mjesta za sve, bila je neizbježna. Sada bi se, pod pritiskom vlasti, taj proces mogao značajno ubrzati.