Češko čudo na kotačima. Auto koji je promijenio sve

Foto: Wikipedia

Tatra T77 bila je jedan od najnaprednijih automobila svog doba i prvi serijski proizvedeni automobil s aerodinamičkim dizajnom. Predstavljen 1934. godine, ovaj revolucionarni automobil češke tvrtke Tatra postavio je temelje za budući razvoj aerodinamike u automobilskoj industriji. 

Tatra T77 nastala je kao rezultat suradnje inženjera Hansa Ledwinke i aerodinamičara Paula Jaraya, koji je prethodno radio na dizajnu cepelina. Cilj im je bio stvoriti automobil s niskim koeficijentom otpora zraka kako bi povećali brzinu i učinkovitost vozila.

Do početka 1930-ih većina automobila imala je kutijasti oblik s velikim prednjim rešetkama i uspravnim vjetrobranima, što je stvaralo velik otpor zraka. Tatra je prepoznala potencijal aerodinamike i odlučila dizajnirati automobil koji će biti radikalno drugačiji od tadašnjih standarda.

T77 je bila izgrađena na platformnoj šasiji s čeličnom okosnicom. Karoserija je imala izduženi, strujni oblik s prepoznatljivim stražnjim repom koji je smanjivao turbulenciju zraka. Svjetla su bila integrirana u prednji dio vozila, što je dodatno smanjivalo otpor zraka.

Tehničke karakteristike

Tatra T77 nije bila samo estetski inovativna već je nudila i izuzetne tehničke performanse za svoje vrijeme.

  • Motor: Tatra T77 koristila je 3.0-litreni V8 motor, smješten straga, što je bio neuobičajen raspored za tadašnje automobile. Motor je bio zračno hlađen, što je smanjivalo potrebu za teškim i složenim rashladnim sustavima.
  • Snaga i performanse: Osnovna verzija proizvodila je 60 KS, što je omogućavalo maksimalnu brzinu od oko 140 km/h. Kasnija verzija, Tatra T77a, imala je snažniji 3.4-litreni motor sa 75 KS, dosežući brzinu od 150 km/h.
  • Aerodinamika: Ključna karakteristika T77 bila je njezina aerodinamičnost. Imala je koeficijent otpora zraka od samo 0.36, što je čak i za današnje standarde impresivno.
  • Ovjes i upravljanje: Koristila je neovisni ovjes.
  • Kočioni sustav: Automobil je bio opremljen hidrauličkim bubanj kočnicama, što je tada bila napredna tehnologija.

Revolucionaran auto

Tatra T77 bila je revolucionarna iz više razloga:

  • Prvi serijski automobil s aerodinamičnim dizajnom – Njegov oblik inspirirao je kasnije dizajne, uključujući modele Volkswagena i američke streamliner automobile 1940-ih.
  • Pogon na stražnje kotače i motor straga – Ova konfiguracija kasnije je popularizirana kroz Volkswagen Bubu i Porsche 911.
  • Napredni ovjes i upravljanje – Unatoč tome što je motor straga mogao uzrokovati preupravljanje, inženjeri su optimizirali raspodjelu mase kako bi automobil bio stabilan.
  • Zračno hlađeni V8 motor – Tatra je nastavila koristiti ovu tehnologiju u kasnijim modelima, uključujući slavnu Tatru T87.

Njezin dizajn i tehnologija imali su velik utjecaj na razvoj budućih automobila, a neki povjesničari vjeruju da je Ferdinand Porsche crpio inspiraciju iz Tatre prilikom dizajniranja Volkswagen Bube. Tatra je čak tužila Volkswagen nakon Drugog svjetskog rata, a spor je riješen tek kasnije financijskom nagodbom.

Bila je senzacija. Ali preskupa senzacija

Kada je predstavljena 5. ožujka 1934. godine u Pragu, Tatra T77 izazvala je senzaciju. Bio je to luksuzni automobil namijenjen bogatoj eliti, državnim dužnosnicima i industrijalcima. Međutim, zbog visokih troškova proizvodnje, proizvedeno je samo oko 249 primjeraka. Dolaskom Drugog svjetskog rata proizvodnja je prekinuta, a nacisti su zaplijenili mnoge Tatre za vojne dužnosnike. 

Nakon rata Tatra se okrenula proizvodnji kamiona i specijalnih vozila, dok je njezina luksuzna automobilska proizvodnja bila ograničena zbog političke situacije u Čehoslovačkoj.

Nasljednik Tatre T77 bila je Tatra T87, koja je dodatno poboljšala aerodinamički dizajn i koristila snažniji motor. Tatra T87 smatrana je jednim od najboljih automobila svog vremena. Dizajn T77 ostavio je trag i na drugim proizvođačima:

  • Volkswagen Buba – Mnogi vjeruju da je Ferdinand Porsche preuzeo ključne elemente iz Tatre prilikom dizajniranja Bube.
  • Porsche 911 – Koncept motora straga i aerodinamičnog oblika nastavljen je kroz Porscheove sportske modele.
  • Streamliner dizajn 1940-ih i 1950-ih – Američki proizvođači, poput Lincolna i Cadillaca, koristili su aerodinamične principe slične onima koje je Tatra prva primijenila.
Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.