BYD ruši Teslinu dominaciju. Daje besplatno ono što Musk naplaćuje 9000 dolara

Foto: EPA

Kineski proizvođači električnih vozila predvođeni BYD-om pobijedili su Teslu u natjecanju za proizvodnju pristupačnih električnih vozila. Sada se mnogi od tih istih žestokih konkurenata uključuju u globalnu utrku za proizvodnju potpuno autonomnih automobila. BYD je početkom ove godine uzdrmao kinesku industriju pametnih električnih vozila ponudivši svoj paket pomoći vozaču "Božje oko" besplatno. Svoju sličnu tehnologiju Tesla prodaje u Kini za gotovo 9000 dolara.

"S Božjim okom Teslina strategija počinje se raspadati", rekao je za Reuters Taylor Ogan, investitor iz Shenzhena koji ulaže u BYD. Ovaj Amerikanac, koji je posjedovao nekoliko Teslinih vozila i vozio BYD-ove automobile s Božjim okom, kaže da su bolji od Teslina sustava "potpune samostalne vožnje" (FSD).

Nije riječ samo o BYD-u. Druge kineske automobilske i tehnološke tvrtke nude pristupačna električna vozila s tehnologijom sličnom FSD-u za relativno male iznose. Na primjer, kineske tvrtke Leapmotor i Xpeng nude sustave sposobne za vožnju po autocestama i gradskim prometnicama u vozilima od 20.000 dolara.

Tesla se oslanja na kamere umjesto na senzore

Troškovi sustava za pomoć vozaču kod BYD-a daleko su niži od Teslinih. Usporedbe o kojima se ranije nije izvještavalo pokazuju da su BYD-ovi troškovi za nabavu komponenti i izgradnju sustava s radarom i lidarom (tehnologija laserskog daljinskog prepoznavanja) otprilike isti kao kod Teslina FSD-a, koji nema takve senzore.

To potkopava Teslin neobičan tehnološki pristup, kojim se želi uštedjeti na troškovima ukidanjem takvih senzora i oslanjanjem isključivo na kamere i umjetnu inteligenciju.

Rastuća konkurencija kineskih proizvođača električnih vozila jedno je od glavnih pitanja s kojima se suočava izvršni direktor Tesle Elon Musk, koji se nakon burnog savjetničkog mandata u Bijeloj kući ponovno fokusira na svoje poslovno carstvo jer prodaja Teslinih vozila globalno opada.

Kineska konkurencija dovela je do Teslina strateškog zaokreta prošle godine od masovne proizvodnje električnih vozila, kada je Reuters izvijestio da je odustao od planova za izgradnju potpuno novog električnog vozila čija je cijena trebala biti 25.000 dolara. Od tada je Musk Teslinu budućnost stavio u ruke samovozeće robotaksije.

Huawei isporučuje tehnologiju za autonomnu vožnju

Sada se Tesla suočava s istom žestokom konkurencijom u autonomiji vozila. Konkurenti su isti kineski proizvođači koji su mu srušili planove za pristupačna električna vozila. Dodatni izazov predstavljaju i tehnološke tvrtke, poput kineskog diva pametnih telefona Huawei, koji opskrbljuje kineske proizvođače automobila tehnologijom za autonomnu vožnju.

Iako nisu potpuno autonomni, današnji sustavi pomoći vozaču nude ključnu konkurentsku prednost u Kini, najvećem svjetskom tržištu automobila, gdje prodaja Tesle opada uslijed dugotrajnog rata cijena među desecima domaćih brendova električnih vozila.

Tesla je dodatno hendikepirana kineskim propisima koji joj zabranjuju korištenje podataka prikupljenih Teslinim automobilima u Kini za obuku umjetne inteligencije koja pokreće FSD. Tesla pregovara s kineskim dužnosnicima, zasad bez uspjeha, kako bi dobila dopuštenje za prijenos tih podataka u SAD radi analize.

Teslini konkurenti u Kini imaju koristi od subvencija i drugih oblika političke podrške iz Pekinga za naprednu tehnologiju pomoći vozaču. Njihove prednosti također proizlaze iz još jednog važnog čimbenika: žestoke konkurencije u industriji pametnih električnih vozila koja je obilježila posljednje desetljeće.

"Božje oko" funkcioniralo savršeno u Shenzenu

Rezultirajući procvat električnih vozila potaknuo je sklonost industrije da žrtvuje dio profitnih marži kako bi se nove tehnologije što brže proširile na tržištu, što je dovelo do nižih troškova proizvodnje.

BYD-ov investitor Ogan nedavno je vozio nekoliko BYD-ovih modela opremljenih Božjim okom i nijednom nije morao preuzeti upravljanje dok se vozio ulicama Shenzhena, kineske metropole s 18 milijuna stanovnika.

Drugi značajan igrač u području pametnih električnih vozila u Kini je Huawei, koji svoju tehnologiju daje nizu proizvođača automobila, kao što su Chery, SAIC i Changan, te ima manje poznata partnerstva s više od deset drugih proizvođača automobila.

Huawei je bio među nekoliko kineskih tvrtki koje su u travnju na sajmu automobila u Šangaju predstavile iskorak prema potpuno autonomnim automobilima, unatoč tome što je Peking najavio novo suzbijanje izraza poput "pametna" i "inteligentna" vožnja nakon smrtonosne nesreće u Xiaomi vozilu koja je uključivala tehnologiju pomoći vozaču.

Tesla zaostaje čak i za Zeekrom 

Huawei je rekao da je spreman proći novi režim validacije za certificiranje takozvanih sustava vožnje razine 3, što znači da su dovoljno sposobni da vozači mogu skrenuti pogled s ceste dok ih sustav ne obavijesti da ponovno preuzmu upravljanje.

Zeekr, luksuzna marka kineskog automobilskog giganta Geelyja, također planira uskoro prodavati automobile s takvim sustavima razine 3. Tesla još nije predstavila takvu verziju FSD-a jer njezinoj tehnologiji treba više obuke kako bi mogla funkcionirati bez ruku na upravljaču i očiju na cesti.

Tesla u lipnju planira pokrenuti samovozeće robotaksije u Austinu u Teksasu. Tvrtka je rekla da namjerava isprva rasporediti između 10 i 20 robotaksija koji naplaćuju vožnju u ograničenim geografskim područjima grada.

Prijetnja Teslinu poslovnom modelu

Kineski proizvođači električnih vozila brzo razvijaju sustave pomoći vozaču na tržištu gdje kupci automobila traže takve sustave brže nego u drugim regijama. Njihova sposobnost da to učine uz niže troškove predstavlja najveću prijetnju Teslinu novom poslovnom modelu zasnovanom na autonomiji.

Kupci BYD-a mogu dobiti verziju Božjeg oka usporedivu s FSD-om kao standardnu značajku u automobilima čija cijena iznosi oko 30.000 dolara. Najjeftiniji Tesla s FSD-om u Kini je Model 3 koji se prodaje za oko 41.500 dolara.

Prema analizi A2MAC1, pariške tvrtke za usporedbu komponenti, srednja verzija Božjeg oka koja je najusporedivija s Teslinim FSD-om koristi Nvidia računalni čip s podacima prikupljenim putem 12 kamera, pet radara, 12 ultrazvučnih senzora i jednog lidarskog senzora, po cijeni od 2105 dolara. Teslin FSD, koji koristi kamere bez senzora i dva AI čipa, košta 2360 dolara.

BYD-ova bruto marža od 22% vjerojatno će pasti dok besplatno daje Božje oko, ali će imati koristi od povećanja prodaje vozila, smatra Chris McNally, voditelj globalnog istraživanja automobilskog sektora i mobilnosti u savjetodavnoj tvrtki Evercore.

Direktor BYD-a zatražio od dobavljača da snize cijene

Zaostajanje za kineskim brendovima dodatno bi otežalo Tesline izazove u Kini, gdje već gubi tržišni udio od konkurenata poput BYD-a, koji prodaje osnovni električni automobil za manje od 10.000 dolara. Osim toga, povećanje broja prijeđenih kilometara na kineskim cestama pomaže BYD-u u obučavanju AI tehnologije potrebne za usavršavanje sustava automatske vožnje.

U studenom je izvršni direktor BYD-a napisao dobavljačima da je tvrtka prošle godine prodala 4,2 milijuna vozila (dvostruko više od Tesle) zahvaljujući "tehničkim inovacijama, ekonomiji razmjera i jeftinom opskrbnom lancu". Izvršni direktor je napomenuo da će nova godina vjerojatno donijeti još veći rast, ali i oštriju konkurenciju. Potom je od dobavljača zatražio smanjenje cijena svih dijelova i sustava za 10%.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.