Audijev šef aerodinamike: Ovako smo stvorili najučinkovitiji auto do sada

Foto: Audi

Portal AutoCar je odlučio istražiti što Audijev kultni slogan "Vorsprung durch Technik" (Napredak kroz tehniku) znači ljudima koji stoje iza inovacija. Razgovarali su s dr. Monijem Islamom, voditeljem odjela za aerodinamiku i aeroakustiku, ključnom osobom iza nekih od najnaprednijih Audijevih modela. 

U nastavku prenosimo intervju.

Za početak, predstavite nam se i opišite čime se bavite.

Ja sam dr. Moni Islam, voditelj razvoja aerodinamike i aeroakustike. Moja uloga obuhvaća nekoliko ključnih područja. S jedne strane, nadgledam cjelokupan razvojni proces za ove dvije tehničke discipline na svim serijskim vozilima Audija, od same ideje pa sve do početka proizvodnje. S druge strane, odgovoran sam za to da moj odjel uvijek koristi najnaprednije tehnologije i procese kako bismo postizali vrhunske rezultate.

Kako vi osobno tumačite slogan "Vorsprung durch Technik"?

Za mene osobno, "Vorsprung durch Technik" znači pomicanje granica tehnoloških inovacija kako bismo stvorili nešto što još nitko nije. Kao inženjera, privlače me novi i teški izazovi, a posebno me ispunjava raditi ono što drugi ne mogu ili se još nisu usudili. Upravo ta mogućnost me prije mnogo godina i dovela u Audi.

Na koji ste projekt u Audiju najponosniji, onaj koji najbolje utjelovljuje duh napretka kroz tehniku?

Vjerojatno projekt koji nije bio toliko medijski eksponiran, ali je imao golem utjecaj na cijelu industriju. Prije nekoliko godina razvili smo revolucionarni softver za aerodinamičke simulacije koji nam je donio značajnu prednost u preciznosti i fleksibilnosti. Mnogi su smatrali da je to nemoguće, pa smo našom objavom iznenadili cijelu struku. Pokazali smo da je itekako moguće i bili smo prvi tim na svijetu koji je u tome uspio.

Ikone aerodinamičkog dizajna

Aerodinamika je u srcu Audijeve filozofije već 50 godina. Koji su modeli kroz povijest donijeli najveće iskorake?

Nema sumnje, Audi 100 iz 1982. i Audi A2 iz 1999. bili su najveći inovatori u eri motora s unutarnjim izgaranjem. Kod oba modela cilj je bio drastično smanjiti potrošnju goriva, pa je dizajn bio u potpunosti podređen aerodinamici. U to vrijeme, iznimno uglađena kabina, stakla u ravnini s karoserijom i aerodinamički optimizirani detalji na Audiju 100 bili su prava revolucija. A2 je također pomaknuo granice svojim proporcijama temeljenim na radu Wunibalda Kamma te optimiziranom podnicom i kotačima.

Sada, u eri električnih vozila, iznimno sam impresioniran onim što smo postigli s modelima e-tron GT i A6 e-tron. Ponosan sam što smo s njima dokazali da ne postoji sukob između vrhunske aerodinamike i progresivnog, atraktivnog dizajna. Kod e-tron GT-a iskoristili smo aktivne komponente za postizanje izvanrednih rezultata, dok A6 e-tron svoj optimum dostiže zahvaljujući nizu detaljnih inženjerskih rješenja.

Prednosti i izazovi elektrifikacije

Koje prednosti, a koje nedostatke elektrifikacija donosi u svijet aerodinamike i kako ih Audi svladava?

Elektrifikacija je nama aerodinamičarima dala ogroman vjetar u leđa jer je učinkovitost postala apsolutni prioritet. U stvarnim uvjetima vožnje, otpor zraka je dominantna sila koju vozilo mora svladati. Budući da je doseg ključan za kupce, postalo je financijski isplativo ulagati u tehnička rješenja za smanjenje otpora zraka koja prije jednostavno nisu bila moguća.

Električna vozila imaju i konceptualne prednosti. Potpuno zatvorena i ravna podnica je san svakog aerodinamičara. Također, električni pogon je toliko učinkovit da su zahtjevi za hlađenjem zrakom znatno manji nego kod klasičnih motora.

Najveći izazov proizlazi iz veličine i mase baterije. Ona nameće potrebu za velikim i širokim kotačima, što značajno utječe na aerodinamiku i povećava čeonu površinu vozila. Zbog toga danas ulažemo golem trud u aerodinamičku optimizaciju naplataka i guma. U suradnji s dizajnerima eksterijera razvijamo aero-naplatke koji nisu samo učinkoviti, već i estetski iznimno privlačni.

Zašto je aerodinamika važnija no ikad

Zašto je aerodinamička učinkovitost toliko važna vozačima, posebno u električnoj eri?

Za većinu ljudi aerodinamika je apstraktan pojam, vjerojatno jer se bavi kompleksnom fizikom, ali i zato što njezine učinke ne vidimo izravno u svakodnevici. Ipak, vozači potpuno električnog Audija e-tron mogu izravno osjetiti plodove našeg rada kroz opcije poput aero-naplataka ili zračnog ovjesa, koji dokazano povećavaju doseg i smanjuju potrošnju. Uostalom, impresivan doseg modela A6 e-tron od preko 750 km izravna je posljedica njegove vrhunske aerodinamike.

No, naš rad ima i druge posljedice. Jedan od ciljeva je razviti rješenja koja dizajnerima daju maksimalnu slobodu u stvaranju progresivne estetike. Zato optimiziramo dijelove koji nisu odmah vidljivi, poput usisnika zraka ili podnice, ili stvaramo zajednička rješenja poput atraktivnih aero-naplataka. I na kraju, ali ne manje važno, puno vremena posvećujemo aeroakustici, što naši kupci doživljavaju kao iznimno nisku razinu buke vjetra tijekom putovanja.

Kakav napredak Audi ostvaruje u tehnologiji zračnih tunela i računalnog dizajna?

Zahvalan sam što u Audiju imamo na raspolaganju izvrsne alate. Naš zračni tunel bio je prvi na svijetu koji je kombinirao potpunu simulaciju tla za aerodinamiku s vrhunskom aeroakustikom, a neka rješenja smo čak i patentirali. U pogonu je već 25 godina, a budući da ga sami vodimo i održavamo, stekli smo neprocjenjivo iskustvo.

Nedavno je velik poticaj našem radu donijela tehnologija brze izrade prototipova, poznatija kao 3D ispis. Iako se već dugo koristi u Formuli 1, sada je postala standard i kod nas. To je podiglo ljestvicu i za naš drugi ključni alat – računalne simulacije. Da vam dočaram o kojim resursima govorimo: na raspolaganju imamo 60.000 procesorskih jezgri, a prošle smo godine proveli simulacije u trajanju od gotovo 300 milijuna procesorskih sati. Samo za A6 e-tron napravili smo više od 3000 simulacija. Danas je razvoj aerodinamike nezamisliv bez sinergije računalnih simulacija i testiranja u zračnom tunelu.

Tajna koeficijenta 0.21

Audi A6 e-tron je najaerodinamičniji Audi ikad. Kako ste to postigli?

Vjerojatno najvidljiviji element su opcionalni virtualni retrovizori, koji su na ovom modelu u svojoj drugoj generaciji. Već u WLTP ciklusu donose oko 7 km veći doseg, a na dužim putovanjima pri konstantnoj brzini prednost je još i veća. Aktivne zaklopke na usisnicima zraka dinamički kontroliraju protok zraka za hlađenje, dok opcionalni zračni ovjes spušta vozilo pri vožnji autocestom. Sve ostalo svodi se na stotine sitnih detalja – od dizajna stražnjeg difuzora do profila guma. Samo smo zbrojem svih tih detalja i optimizacijom njihove interakcije uspjeli postići spektakularno nizak koeficijent otpora zraka od 0.21.

Kamo će "Vorsprung durch Technik" odvesti Audi u budućnosti?

Nas aerodinamičare vodit će prema još naprednijim metodama analize i razvoja, poput umjetne inteligencije i još moćnijih računalnih simulacija. Naša vozila će pomaknuti još bliže fizičkim granicama mogućeg u smanjenju otpora zraka – a ta granica definitivno postoji! Pritom ćemo uvijek paziti da Audi ostane Audi.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.