Za nekoliko mjeseci robotaksiji bi trebali voziti Zagrebom, nema još ni prototipova

Foto: Profimedia

TVRTKA Mate Rimca, Project 3 Mobility (P3M), još uvijek nije dostavila dokaze o obavljenom pregledu 60 verifikacijskih prototipova za robotaksije. Prema javno objavljenim službenim dokumentima Vlade RH i Europske komisije, tvrtka P3M morala je do kraja prvog kvartala ove godine, odnosno do 31. ožujka, proizvesti i verificirati 60 primjeraka prototipova na temelju ugovora s Europskom komisijom o bespovratnoj potpori od 179 milijuna eura.

> Afera Robotaxi

Čeka se osma tranša, koja bi mogla biti krajem godine

Iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture u odgovoru na upit Indexa o fazi dostave i verifikacije prototipova kažu kako bi svih 60 prototipova zapravo trebalo biti odobreno i verificirano do trenutka slanja osmog zahtjeva za isplatu Europskoj komisiji od strane Republike Hrvatske.

"To se planira u drugoj polovici ove godine", kažu nam iz Ministarstva Olega Butkovića (HDZ) bez navođenja konkretnog datuma kada bi trebao biti poslan zahtjev za "osmu tranšu". U odgovoru ni ne navode kvartale iz službenih dokumenata u kojima za dostavu prototipova stoji oznaka Q1 2025, što znači da je krajnji rok za završetak projekta 31. ožujka 2025. godine.

U odgovoru Ministarstva spominje se zahtjev "za isplatu", odnosno osma "tranša" kao rok za dostavu prototipova. Tranše su postupni obroci isplate sredstava iz EU-a koji se dodjeljuju Hrvatskoj po uspješnom ispunjenju unaprijed definiranih reformskih i investicijskih kriterija u okviru Nacionalnog programa oporavka i otpornosti (NPOO).

50 do 100 robotaksija početkom sljedeće godine

Hrvatskoj je jučer stigla šesta tranša vrijedna 835,6 milijuna eura. U srpnju ove godine Vlada je poslala zahtjev za sedmu tranšu, a prema nedavnim izjavama iz Ministarstva financija zahtjev za osmu tranšu trebao bi biti poslan do kraja ove godine.

Tada bi, navodno, prema tumačenju Ministarstva, trebali biti gotovi prototipovi. Prema službenim najavama, 50 do 100 robotaksija trebalo bi voziti po Zagrebu za nekoliko mjeseci, odnosno početkom sljedeće godine. No krenimo redom.

Tvrtka P3M, iza koje stoji Mate Rimac, dobila je bespovratnu potporu Nacionalnog plana za oporavak i otpornost (NPOO) u iznosu od 179,5 milijuna eura. NPOO je ključni dokument koji omogućuje Hrvatskoj korištenje europskih sredstava za gospodarski oporavak nakon pandemije COVID-19 i dugoročno jačanje otpornosti ekonomije i društva na buduće krize.

Dobiven novac za petu razinu autonomije koja, za sada, ne postoji 

P3M je 2021. godine bila jedina hrvatska privatna tvrtka koja je ušla u program NPOO-a. Ta je tvrtka novac dobila za izradu "potpuno autonomnog električnog vozila pete razine autonomije" i to bez natječaja.

Razdoblje provedbe je prvi kvartal ove godine

U svijetu za sada ne postoji nijedno vozilo pete razine autonomije, a najnovija optimistična predviđanja kažu da će takvo vozilo biti moguće izraditi eventualno tek krajem ovog desetljeća.

Prema SAE klasifikaciji, najmanja ili nulta razina je ona u kojoj je vozač zadužen za sve vozačke aktivnosti, dok je peta, posljednja razina potpuno automatizirana, a jedini čovjekov zadatak je određivanje odredišta.

Razlika između četvrte i pete razine autonomije je znatna. Naime, vozila četvrte razine autonomije mogu voziti potpuno samostalno na unaprijed utvrđenom području i u posebnim okolnostima. Tu spadaju "lokalni taksiji bez vozača", a automobili mogu, ali i ne moraju imati volan i papučice.

Već dobio odgodu za dostavu prototipova 

Četvrta razina podrazumijeva da automobili voze u ograničenim uvjetima i ne mogu biti u funkciji ako nisu ispunjeni svi uvjeti za vožnju.

Peta razina ima sve što i četvrta, no ne postoje nikakva ograničenja vezana uz okolnosti i ti automobili mogu voziti u svim uvjetima i svugdje. Ukratko, peta razina, ona za koju je Rimac dobio europski novac, podrazumijeva da se vozilo kreće po svim područjima i u svim uvjetima bez vozača. Vozač treba samo upisati odredište.

Vezano za dostavu prototipova, Rimac je već ranije dobio odgodu. Taj rok prvotno je trebao biti u prvom kvartalu 2024. godine, no dobili su odgodu od godinu dana, odnosno do prvog kvartala ove godine.

Rimac i Pejković: Isporučit ćemo 50 do 100 robotaksija

No prototipova i dalje nema. Podsjetimo kako je u lipnju prošle godine Rimac predstavio projekt robotaksija. Na predstavljanje su došli i premijer Plenković te ministar prometa Butković. Iako je Rimac obećao da će pokazati robotaksi, toga dana nismo ga vidjeli kako vozi. Tijekom predstavljanja Rimac je dvaput pokušao pozvati robotaksi na pozornicu preko aplikacije, ali auto nije nijednom došao.

Prema Operativnom sporazumu za provedbu NPOO-a, projekt izrade robotaksija trebao bi biti gotov do kraja ove godine, što znači da bi robotaksiji trebali voziti Zagrebom početkom sljedeće godine.

"Isporučit ćemo vozila za potpuno autonomnu vožnju Zagrebom i, ako to ne učinimo, snosit ćemo ozbiljne konzekvence. Ostajemo kod toga da ćemo do 2026. imati 50 do 100 automobila koji će pružati uslugu korisnicima", poručili su Mate Rimac i direktor tvrtke Verne Marko Pejković u studiju Indexa prošle godine. Ne bi bilo prvi put da od njihovog obećanja ne bude ništa.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.