Vlada daje još 250 milijuna kuna Croatia Airlinesu. Stručnjak: Čeka ih bankrot

Foto: EPA, Patrik Macek/Pixsell

VLADA je jučer odobrila 100 milijuna kuna iz proračuna za spašavanje Croatia Airlinesa, dok će im iduće godine isplatiti još 150 milijuna, a istovremeno kompaniju, prema tvrdnjama stručnjaka, čeka bankrot. Premijer Andrej Plenković rekao je da novac ide za stabilizaciju poslovanja hrvatskog nacionalnog avioprijevoznika, prije dokapitalizacije, navodeći da su kompaniji nužna nova partnerstva.

>>Piloti i mehaničari odlaze iz Croatia Airlinesa

Istovremeno se otkrilo da Croatia Airlines nema dovoljno novca za popravak i generalni remont preostala dva motora zrakoplova, što će ih koštati 71 milijun kuna, ostali su dužni 68 milijuna kuna domaćim dobavljačima, nemaju sredstava ni za ostale neophodne investicije u sljedećih 12 mjeseci u iznosu od 60 milijuna kuna i plaćanje kreditnih obveza u ukupnom iznosu od 26,3 milijuna kuna.

Vlada je tako po ne znamo koji put krenula spašavati posrnulu nacionalnu aviokompaniju koju, kako smo lani iscrpno pisali, očigledno čeka propast jer joj se samo daje novac bez jasne vizije i plana kako će kompanija, koja je lani ostvarila gubitak od 77 milijuna kuna, opstati na tržištu.

"CA čeka sudbina slovenske Adrije"

Index je razgovarao sa zrakoplovnim analitičarom Alenom Šćuricem koji nam je rekao da CA čeka bankrot ako tvrtka nastavi s radom na dosadašnji način te da će ovo biti još jednom uzalud bačen novac.

"Ovo što se sad događa u Croatia Airlinesu je ista stvar koja se prije 5 godina događala slovenskoj nacionalnoj aviokompaniji Adria Airways koja je sad prekinula sve letove i odlazi u stečaj. Događa se potpuno isti scenarij, tako su i oni prvo poput CA prodali slotove pa avione i motore. Ako nastavimo ovako raditi nećemo imati više sreće nego Slovenija. Točno sam predvidio kad će bankrotirati Adria. U zrakoplovstvu se sve zna, sve se može vidjeti. Tako i Croatia Airlinesa čeka bankrot", rekao je Šćuric za Index.

Naglasio je da je ta situacija neizbježna ako se na jednako loš način krene u privatizaciju i ako na čelu kompanije ostane menadžment koji ne zna posao.

"Croatia Airlines je 2012. godine od države dobila 106 milijuna eura za restrukturiranje koje nije uspjelo jer su sad u puno lošijoj financijskoj situaciji nego prije restrukturiranja. Ako im država sad opet mora dati 33 milijuna eura za dokapitalizaciju, znači da se morate pitati što su napravili s ogromnim novcem koji su dobili prije 7 godina. S tim da treba uzeti u obzir to da su nakon što su primili 106 milijuna eura od vlade još uz to prodali i slotove u Londonu, Pleso prijevoz, avion i motore, dakle i tu su dobili novac", naglasio je Šćuric.

"Air Serbia je otvorila 15 novih letova u regiji kako bi preuzela Adrijine putnike, a Croatia Airlines ništa"

Kaže kako je suludo da sad, dvije godine nakon završetka restrukturacije, vlada mora opet utući trećinu novca koji su već dali za restrukturaciju i to samo zato da bi kompanija još neko vrijeme preživjela. Taj se novac, tvrdi, neće utrošiti u razvoj i širenje kompanije, već u puko preživljavanje.

"Srbija je ulupala dosta novca u Air Serbiju, ali njihova kompanija raste. Ove godine su otvorili više od 20 novih linija, imaju direktne letove za New York već par godina i debelo su prešišali CA na tržištu. Nakon bankrota slovenske Adrije, Air Serbia je otvorila 15 novih letova u regiji kako bi preuzela Adrijine putnike, a Croatia Airlines nije poduzela ništa. Istovremeno Air Serbija ima 33 leta tjedno prema Hrvatskoj, a mi samo 2 leta prema Srbiji", istaknuo je Šćuric navodeći kako hrvatska vlada nije bila u stanju postaviti kvalitetan menadžment.

Umjesto toga, navodi, CA nekoliko godina nema predsjednika uprave, već vršitelja dužnosti predsjednika uprave.

"To automatski pokazuje da vlast nema viziju za aviokompaniju i da ih nije ni briga za nju. Oni će svako toliko utući novac iz proračuna, a problem posrnule kompanije ostaje. Postoje primjeri ostalih nacionalnih aviokompanija koje su bile pred bankrotom, a sad super rade, kao što su Air Baltika i poljski LOT koji je bio megagubitaš. Onda je poljska vlada promijenila menadžment kompanije. Dobro su platili kvalitetne ljude i u pet godina su od gubitaša napravili super profitabilnu kompaniju. Kupili su velike avione i uveli puno linija. LOT iz Zagreba za Varšavu leti dva puta dnevno, dok CA nema nijedan let prema njima", rekao je Šćuric, navodeći kako poljska vlada pak nije uzalud utukla novac u njih.

Evo što Hrvatska može naučiti od Poljaka

Istovremeno, dok su Poljaci radili na razvoju svoje nacionalne tvrtke, hrvatska je vlast bacila novac na restrukturaciju CA, isto kao što ga, kaže, baca i sad ovom dokapitalizacijom.

"Sad imamo manje aviona nego prije restrukturacije, a lani, kad su svi ostali profitirali, CA je izgubio preko 10 milijuna eura. Kriva je uprava jer nije dobro restrukturirala kompaniju, a kriva je i vlada koja nije postavila kvalitetan menadžment i ako to ne učini odmah, definitivno nas čeka bankrot hrvatskog nacionalnog avioprijevoznika. On je važan za hrvatski turizam jer gledajući komercijalno, da CA ode u stečaj, nijedna low cost kompanija ne bi preuzela letove koji spajaju dijelove Hrvatske", istaknuo je Šćuric.

Na kraju je dodao kako možemo vidjeti primjer Mađarske. Njihova nacionalna aviokompanija Malev bankrotirala je prije 7 godina i ni do danas nisu pokrili neke linije prema svojim regijama što je, tvrdi, naštetilo gospodarstvu i turizmu.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.