Uvodi se novi sustav naplate cestarina. I ovaj je napravljen tako da vas odere

Ilustracija: Shutterstock

Hrvatske autoceste uvode novi sustav naplate cestarine. Ono što se zna već otprilike pola godine krenulo je u realizaciju. Naime, u HAC-u su prošlog tjedna otvorili ponude koje su pristigle od 10 izvođača.

Ponude su dale firme iz Ujedinjenih Arapskih Emirata, niza zemalja EU, Turske... Na natječaj su se javili i hrvatski Končar i još par hrvatskih firmi u konzorcijima sa stranim firmama. Ponude se kreću od 80-ak milijuna eura pa sve do 244 milijuna eura, bez PDV-a. 

Najjeftiniju ponudu od 79.9 milijuna eura dali su Slovaci, no to ne znači da će ta ponuda na kraju biti i odabrana. Slijedi evaluacija pristiglih ponuda, odnosno njihov pregled, ocjena i usporedba, a potom i odluka o odabiru ekonomski najpovoljnije ponude.

Uklanjanje naplatnih, ali i dalje naplata po prijeđenoj udaljenosti. Sve bi trebalo krenuti krajem 2024.

Iz HAC-a podsjećaju da procijenjena vrijednost nabave novog sustava naplate cestarine na autocestama pod upravljanjem Hrvatskih autocesta, Bine Istre i Autoceste Zagreb-Macelj iznosi 100.000.000 eura bez PDV-a. Sredstva za uvođenje novog sustava naplate cestarine osigurana su kroz Nacionalni plan oporavka i otpornosti (NPOO). Inače, HAC je prvotno implementaciju novog sustava procijenio na 65.9 milijuna eura, no taj iznos se znatno povećao. Upitno je koliko će sve na kraju koštati jer su ponude došle u prilično velikom rasponu. 

Podsjetimo, uvođenje novog sustava naplate cestarine na hrvatskim autocestama najavljivalo se za kraj 2024. godine, a podrazumijeva uklanjanje naplatnih kućica i elektronsku naplatu cestarine bez zaustavljanja, pa onda i kilometarskih kolona koje se na naplatnim kućicama stvaraju godinama u turističkoj sezoni. No nije riječ o vinjetama, nego bi se i dalje cestarina naplaćivala po prijeđenim kilometrima.

Iz HAC-a naglašavaju da su sredstva za novi elektronički sustav naplate osigurana iz Europske unije, no postavlja se pitanje zašto se kao rješenje uporno odbijaju vinjete čije bi uvođenje posve sigurno stajalo manje novca, a hrvatskim bi građanima dale mogućnost jeftinije vožnje. Naime, vinjete funkcioniraju po principu fiksne naknade za određeni vremenski period, što daje mogućnost neograničene vožnje u tom periodu.

*Anketa je inicijalno objavljena u članku o pristiglim ponudama za novi sustav naplate cestarina prošlog tjedna.

Slovenija još prije 15 godina uvela vinjete. Od autocesta zarađuje više od Hrvatske

Slovenija je vinjete uvela davne 2008. godine. Već dva dana od uvođenja inkasirala je više od 17 milijuna eura. Sustav se unaprjeđivao pa su tako prije tri godine Slovenci uveli e-vinjete, koje se mogu kupovati online, i to u samo par koraka. Istovremeno su na slovenske autoceste postavljeni portali koji automatski očitavaju registraciju vozila, a sustav onda provjerava ima li vozilo aktivnu vinjetu.

Prema poslovnom izvješću Državnih autocesta Republike Slovenije (DARS) za 2022. godinu, prihodi od prodaje na slovenskim autocestama na kojima egzistiraju vinjete iznosili su 494 milijuna eura. Hrvatska ima gotovo duplo više kilometara autocesta, ali HAC od cestarina zarađuje manje nego DARS. HAC je lani uprihodio 398 milijuna eura, a to je bila rekordna naplata cestarine na hrvatskim autocestama. 

Dakle, i s vinjetama se očito itekako može zaraditi. Jasno je da bi vinjete bile skuplje nego u Sloveniji koja ima znatno manje kilometara autocesta, no i takve vinjete bi za mnoge bile isplativije od naplate po kilometru, posebno one koji autoceste koriste više puta godišnje. 

Hrvatska vlast uporno odbija vinjete i za to daje suluda objašnjenja 

No hrvatska vlast a priori odbija ideju vinjeta. Za to dobivamo i neka suluda objašnjenja.  

“Neće biti rampi, imat ćete poseban račun na kojem ćete imati posebna sredstva koja će se skidati ulaskom i izlaskom s autoceste. Više nema rampi, nema gužvi i cilj je povećati promet na autocestama. To je vid elektroničke vinjete, vidite da se klasične vinjete napuštaju”, rekao je početkom godine objašnjavajući novi sustav ministar prometa Oleg Butković.

Butković naravno uopće nije objasnio tko to napušta klasične vinjete i na što točno misli. Naime, zemlje poput Slovenije jesu zamijenile lijepljenje vinjeta na vjetrobranska stakla elektroničkim vinjetama, ali su to i dalje ostale vinjete kojima se vozači voze neograničeno u određenom vremenskom periodu.

Nazivati novi hrvatski sustav vinjetama je jednako suludo budući da svi pod vinjetama podrazumijevaju naplatu korištenja autocesta po vremenskom razdoblju, a ne prijeđenim kilometrima. A nije tajna da u Hrvatskoj kilometar autocesta nije jeftin. 

Hrvatski će građani umjesto vinjeta tako dobiti ponešto kompliciraniji i sasvim sigurno skuplji sustav ako prelaze više kilometara ili se češće voze. 

Ili kupite ENC ili upišite model naplate i tablice vozila u sustav HAC-a 

A evo kako je HAC zamislio da sve funkcionira. Na hrvatske ceste bi također trebali stići portali koji će očitavati podatke s vozila, čime će automatski obračunavati i naplaćivati cestarinu. Koliko kilometara prođete, toliko ćete i platiti. 

Iz HAC-a poručuju da će građani trebati odabrati ili ENC ili registraciju tablica, no taj ENC nije više onaj stari ENC, već stiže novi, moderniji uređaj prilagođen skenirajućoj rampi. Hrvatske autoceste upitali smo da nam opišu kako ćemo 2024. godine doći od Splita do Zagreba. 

"Odaberete želite li da rampa očitava vaše tablice ili da očitava moderniju inačicu ENC-a, koji ćete trebati kupiti ako ne želite očitavanje tablica. Registracija će se moći obaviti online. Bit će i fizički punktovi, ali sada još nemamo sva konkretna rješenja jer će se ona odrediti u dogovoru s ponuđačima, putem javnog natječaja. Sve će biti user friendly, sustav će definitivno biti protočniji, smanjit će se gužve. Kroz naplatnu kućicu u sat vremena može maksimalno proći 300 vozila, a s rampama podižemo broj na 3000 vozila na sat", pojašnjavaju iz HAC-a. 

Valja naglasiti da birati mogu jedino vlasnici lakih vozila, dok će teška vozila morati uzeti ENC. 

Kako će cestarinu plaćati turisti

Za turiste je, pojašnjavaju iz HAC-a, procedura ista. 

"Turisti će se prijaviti online i tamo, ako žele, mogu registrirati tablice, a ako ne, mogu kupiti ENC. Recimo, da sada idete u Austriju, želite kupiti vinjetu i ona će se očitavati, tako imamo ovo. Postojat će i mogućnost da se cestama vozite i s ENC-ovima drugih operatera, ali samo onih s kojima HAC sklopi ugovor. Zasad smo dogovorili suradnju s talijanskim Telepassom, njihovim uređajem moći ćete proći našim autocestama već od ovog ljeta", kažu iz HAC-a.

U planu je sklapanje ugovora s još operatera. Time će se turistima, ali i našim putnicima dati dodatna mogućnost izbora, najavili su.

"Najjednostavnije rješenje je upisivanje podataka s bankovne kartice online" 

Ideja HAC-a je da se oni koji će koristiti hrvatske autoceste, dakle i domaći i stranci, registriraju putem web stranice ili aplikacije za pametne telefone i poštom ili preko ovlaštenog prodavača dobiju ENC uređaj. Povremeni korisnici, odnosno oni koji se odluče za očitavanje tablica, također će se moći registrirati preko interneta, plaćati i provjeravati stanje računa.

Procedura registracije tablica još nije toliko razrađena. No na web stranici gdje ćemo registrirati registracije trebali bismo upisivati i podatke bankovne kartice kako bi se naplata automatski mogla obavljati. 

"To bi bilo najjednostavnije rješenje, ali i to je detalj koji će se doznati tek u dogovoru s ponuđačima, kad se okonča natječaj. Trenutni ENC sustav uveden je 2004. godine i predstavljen dvije godine kasnije. To je sustav koji je dao svoje i definitivno je vrijeme za napredak tehnologije", kažu iz HAC-a. 

Usluge će se osim online moći naručiti i putem pozivnog centra ili na prodajnim mjestima u blizini državnih granica na kojima se mogu registrirati korisnici, prodavati ENC uređaji i dobiti izvješća o stanju računa, kažu iz HAC-a. 

Mijenja se tehnologija naplate, ali ne mijenja se princip naplate koji ne potiče vožnju autocestama

Dakle, može se iz svega ovoga zaključiti kako se mijenja samo tehnologija naplate i to se predstavlja kao moderniji sustav. Točno je da je moderniji jer Hrvatska i dalje ima zastarjeli sustav naplatnih kućica od kojeg je sve modernije.

Novi sustav kakvog su zamislili vlada i HAC trebao bi riješiti problem ogromnih gužvi na naplatnim kućicama u turističkoj sezoni koji je itekako aktualan i ove godine, nakon schengenskog otvaranja granica prema Sloveniji i Mađarskoj. No princip naplate se ne mijenja.

I dalje će se plaćati svaki prijeđeni kilometar, umjesto da se ljudi potiču da više koriste autoceste. Još se ne zna ni hoće li ostati popust na ENC-u ili će se ukinuti pa će za one koji u sadašnjem sustavu koriste ENC vožnja autocestama postati - skuplja.

Uvođenje vinjeta vjerojatno bi potaklo i strane turiste koji koriste automobil da posjete više toga u Hrvatskoj, no još važnije, hrvatskim građanima omogućilo bi da puno više koriste autoceste, posebno u mjesecima izvan udarne turističke sezone, što bi se postiglo godišnjim ili polugodišnjim vinjetama.

No od vinjeta u Hrvatskoj, po svemu sudeći, neće biti ništa. Bez da su nam oni koji o tome odlučuju dali pravi razlog. 

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.