Iznenađujući dogovor Turkish Airlinesa o kupnji udjela u španjolskom prijevozniku Air Europa, u kojem je nadmašio europske konkurente Lufthansu i Air France-KLM, uvelike je rezultat spremnosti da podijeli kontrolu nad avioprijevoznikom s vlasnicima iz obitelji Hidalgo, objavio je Reuters.
Poslovni dogovor dolazi u trenutku kada zrakoplovne tvrtke nastoje konsolidirati rascjepkano europsko tržište i preuzeti manje, posrnule operatere poput skandinavskog SAS-a i talijanskog ITA Airwaysa. Air France-KLM i Lufthansa, međutim, željeli su veću kontrolu nad Air Europom, rekli su izvori bliski dogovoru. Turkish Airlines, nastojeći ojačati svoj globalni doseg te s dubljim džepovima i političkom potporom, bio je spreman zadržati se na manjem udjelu.
Turkish Airlines pristao je uložiti 300 milijuna eura u konvertibilni dug, što je ekvivalent udjelu od 25-27% u Air Europi, rekao je u srijedu predsjednik uprave Turkish Airlinesa Ahmet Bolat, naglasivši kako nema namjere da se taj udio poveća.
Presudni faktor u pregovorima, o kojem se ranije nije izvještavalo, pokazuje spremnost Turkish Airlinesa da se odrekne utjecaja kako bi stekao uporište na Iberijskom poluotoku, čime se otvaraju važne i brzo rastuće rute prema regijama poput Latinske Amerike.
Izvor upoznat s dogovorom rekao je Reutersu da su Lufthansa i Air France-KLM tražili "put prema kontroli" unutar nekoliko godina, što obitelj Hidalgo nije htjela prihvatiti. Turski dogovor bio je "bolje rješenje", dodao je izvor.
Još tri izvora potvrdila su da je pitanje kontrolnog udjela potaknulo i Air France-KLM i Lufthansu da odustanu od dogovora. Jedan od izvora rekao je da je i vrijednost Air Europe, procijenjena do 1,2 milijarde eura, također smatrana previsokom.
Glasnogovornik Air France-KLM-a rekao je da je prijevoznik odustao jer se s vlasnikom Air Europe, Globaliom, nije mogao postići dogovor o ključnim elementima, bez komentara na to je li želio većinski udio.
Dogovor s Turkish Airlinesom je nekonvencionalan - rijetkost je da neeuropske zrakoplovne tvrtke preuzimaju udjele u europskim prijevoznicima, osobito zato što pravila Europske unije sprječavaju takvo preuzimanje većinskog vlasništva u zračnim prijevoznicima EU-a.
Air Europa je uvijek bila složen slučaj s obzirom na tržišno natjecanje jer vlasnik British Airwaysa, IAG, posjeduje 20% udjela, dok su koristi za Turkish Airlines manje financijske, a više povezane s geopolitikom i povezivanjem, rekli su analitičari.
Air France-KLM i Lufthansa odbili su se upustiti u složenost balansiranja između tolikog broja strana s udjelima u kontroli. IAG je ranije pokušao u cijelosti preuzeti Air Europu, ali je odustao od plana prošle godine zbog regulatornih zabrinutosti.
Turkish Airlines predstavio je dogovor kao priliku za širenje na dva svoja najslabije pokrivena tržišta - Iberiju i Latinsku Ameriku - te njihovo povezivanje sa svojom mrežom čvorišta. Tu je i politička težina iza svega.
Turski ministar prometa Abdulkadir Uraloglu pojavio se ovaj tjedan sa zrakoplovnom tvrtkom u Sevilli kako bi promovirao dogovor, rekavši da bi se uklopio u širu strategiju povezivanja Turske sa svijetom.
Predsjednik Turkish Airlinesa Ahmet Bolat rekao je novinarima da je potez poslovna odluka, čak i ako je turska vlada imala utjecaj na tvrtku: "Turkish sluša i uzima u obzir strategije države, ali svoje strategije donosi samostalno".