Prošlo je 30 dana, Rimac nema 60 prototipova robotaksija. Hoće li vratiti novac?

Foto: Željko Lukunić (Pixsell)

NI MJESEC dana nakon isteka roka iz tvrtke Project 3 Mobility (P3M) nisu pružili dokaze o obavljenom pregledu 60 verifikacijskih prototipova za robotaksije. Naime, ta tvrtka Mate Rimca morala je do 1. travnja obavijestiti Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture o ispunjenju ugovora s Europskom komisijom, na temelju kojeg im je odobreno 179 milijuna eura bespovratne potpore.

Butkovićevo ministarstvo požuruje, ali...

Ministarstvo koje vodi HDZ-ov Oleg Butković zaduženo je za nadzor tog projekta, a ministar je već ranije najavio kako bi u slučaju neispunjenja ugovora trebao biti vraćen europski novac. Ministarstvo je, kako doznaje Index, poslalo požurnice prema tvrtki P3M, no do sada, mjesec dana nakon isteka roka, nije stigao odgovor.

Iz tvrtke Mate Rimca ne odgovaraju ni na novinarska pitanja. Još sredinom ožujka pitali smo ih može li njihova tvrtka na vrijeme ispuniti glavne uvjete ugovora.

Toj tvrtki već je jednom za izradu tih 60 prototipova produžen rok. Naime, trebali su ih predati još krajem ožujka prošle godine. Nakon što su iz tvrtke P3M tvrdili da je kod njihovog dobavljača došlo do destabilizacije opskrbnog lanca za dijelove, dobili su odgodu na godinu dana.

Dobili novac za automobil pete razine autonomije

Podsjetimo, tvrtka P3M, iza koje stoji Mate Rimac, dobila je bespovratnu potporu Nacionalnog plana za oporavak i otpornost (NPOO) u iznosu od 179,5 milijuna eura. I to 2021. godine, kao tada jedina hrvatska privatna tvrtka u sklopu fonda Europske komisije pokrenutog zbog koronakrize.

Nije bilo ni natječaja. Tvrtka je novac dobila za izradu "potpuno autonomnog električnog vozila pete razine autonomije". U svijetu za sada ne postoji nijedno vozilo pete razine autonomije, a najnovija optimistična predviđanja kažu da će takvo vozilo biti moguće izraditi tek krajem ovog desetljeća.

Iz Rimčeve firme uvjeravaju ljude da su testiranja u tijeku 

Rimac je jamčio da će isporučiti upravo to vozilo, i to do početka sljedeće godine. Prema SAE klasifikaciji, najmanja ili nulta razina je ona u kojoj je vozač zadužen za sve vozačke aktivnosti, dok je peta, posljednja razina potpuno automatizirana, a jedini čovjekov zadatak je određivanje odredišta.

Naime, postoji više načina kategorizacije razina automatizacije vozila, no velika većina, uključujući Europsku uniju, koja je financirala Rimčeve robotaksije, od 2016. godine koristi onu internacionalne udruge automobilskih inženjera Society of Automotive Engineers International (SAE).

Razlika između četvrte i pete razine autonomije je znatna. Naime, vozila četvrte razine autonomije mogu voziti potpuno samostalno na unaprijed utvrđenom području i u posebnim okolnostima. Tu spadaju "lokalni taksiji bez vozača", a automobili mogu, ali i ne moraju imati volan i papučice. Četvrta razina podrazumijeva da automobili voze u ograničenim uvjetima i ne mogu biti u funkciji ako nisu ispunjeni svi uvjeti za vožnju.

 

Peta razina ima sve što i četvrta, no ne postoje nikakva ograničenja u vezi s okolnostima i ti automobili mogu voziti u svim uvjetima i svugdje. Ukratko, peta razina, ona za koju je Rimac dobio europski novac, podrazumijeva da se vozilo kreće po svim područjima i u svim uvjetima bez vozača. Vozač treba samo upisati odredište.

Podsjetimo da je Rimac u lipnju prošle godine obavio prezentaciju robotaksija na kojoj su bili premijer Andrej Plenković i gradonačelnik Zagreba Tomislav Tomašević. Premijer Plenković je tada rekao da će robotaksiji po Zagrebu voziti 2026. godine. No, prezentacija nije išla po planu. Naime, robotaksi koji je trebao doći na binu, nije se uopće pomaknuo.

"Problemčić"

Rimac je nakon fijaska rekao da je "bio problemčić s kočnicama", no priča je, kako se pokazalo, ipak šira od toga. Naime, tek tri dana nakon prezentacije i nakon upita Indexa, iz tvrtke Mate Rimca su priznali kako je automobil trebao doći uz pomoć daljinskog upravljača, a ne samostalno. Na toj prezentaciji htjelo se prikazati da automobil dolazi na poziv putem aplikacije.

Iz P3M-a su se posljednji put obratili javnosti krajem ožujka i to priopćenjem u kojem je stajalo da će "60 prototipova biti verificirano do trenutka slanja zahtjeva za isplatu Europskoj komisiji od strane Republike Hrvatske". Bez definiranog datuma. 

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.