Profesor s FER-a: AI nije pomogao demokraciji, tehnologija je blagoslov i prokletstvo

Foto: ADMO

Borba protiv dezinformacija jača otpornost društva na manipulaciju i važna je za očuvanje demokracije, medija i informiranosti građana, rečeno je danas na konferenciji Jadranskog opservatorija za digitalne medije (ADMO) na kojoj su predstavljeni i trendovi u borbi protiv dezinformacija.

Koordinator ADMO-a Mato Brautović sa Sveučilišta u Dubrovniku uvodno je kazao da je ADMO prvi regionalni centar koji sustavno analizira dezinformacijske narative, gradi kapacitete za njihovo prepoznavanje i okuplja stručnjake iz znanosti, medija i civilnog društva u zajedničkom cilju jačanja otpornosti društva na manipulaciju. "ADMO je mnogo više od projekta - on je temeljni korak prema sigurnijem i informiranijem javnom prostoru", kazao je Brautović.

"Akt o digitalnim uslugama mijenja pravila igre"

Državni tajnik iz Ministarstva kulture i medija Krešimir Partl naglasio je da je medijska pismenost jedan od najvažnijih načina za borbu protiv dezinformacija, uz kvalitetno i profesionalno novinarstvo i regulativu.

Predsjednik Vijeća za elektroničke medije Josip Popovac istaknuo je da je ADMO "zaista važan za hrvatski medijski ekosustav, pogotovo u pogledu suradnje fakulteta, medija, institucija i civilnog društva".

Zamjenica voditeljice Predstavništva Europske komisije u Hrvatskoj Andrea Čović Vidović podsjetila je da su prvi borci protiv dezinformacija u Hrvatskoj bili upravo predstavnici civilnog društva i naglasila je da nova EU regulativa, Akt o digitalnim uslugama, mijenja pravila igre jer je prva takva u svijetu koja će regulirati velike digitalne platforme.

Ivana Grkeš iz ADMO-a nabrojala je najvažnija postignuća tog konzorcija u posljednje dvije i pol godine. "Objavljeno je 13 analiza, 600 fact-checkova na tri jezika, implementirano je šest višednevnih treninga za preko 130 studenata, provedene su i radionice medijske pismenosti za građane.

Kroz poseban TV format N1 (Dis)info istražili smo i diskutirali globalne i lokalne teme vezane za problem dezinformacija", kazala je Grkeš. Najavila je i nastavak projekta, ADMO 2.0., koji će biti osnažen novim medijskim i akademskim partnerima, kako je istaknula. 

Povećanje populizma povezano s manipulacijama i teorijama zavjere

Profesorica sa zagrebačkog Fakulteta političkih znanosti Marijana Grbeša upozorila je na povećanje populizma koje je povezano s manipulacijama i teorijama zavjere.

"To kreira dezinformacijski kaos kojem svjedočimo i dovodi do toga da opada povjerenje u medije, pitanje je koliko je to uništilo povjerenje u institucije i liberalnu demokraciju. Ne mislim da je borba protiv dezinformacija sizifovska, smatram da je naš pristup sizifovski. Vjerujem u nove generacije, no postoji golemi jaz između institucija i mladih - ne pričaju isti jezik", zaključila je Grbeša.

"AI nije pomogao demokraciji"

Profesor Jan Šnajder s Fakulteta elektrotehnike i računarstva osvrnuo se na ulogu tehnologije u borbi protiv dezinformacija. "AI nije pomogao demokraciji. Tehnologija uvijek ima najmanje dva lica, uvijek je i blagoslov i prokletstvo. Međutim, od pojave ChatGPT-ja i AI generativnog sadržaja situacija je postala gora - ljudima je teško odvagnuti što je istina, a što nije", kazao je Šnajder.

Nebojša Blanuša s Fakulteta političkih znanosti kazao je da danas svjedočimo da centri moći u demokracijama popuštaju u ratu između demokracije i autokracije. "Različite teorije zavjere, od rata u Ukrajini do covida, spajaju se u jednu veliku teoriju zavjere. Takvi narativi javljaju se u korak s glasanjem za manje demokracije, dostupni su i podržani u iliberalnim režimima", kazao je Blanuša.

Potreba medijskog opismenjavanja

Profesorica Milica Vučković s Fakulteta političkih znanosti istaknula je potrebu medijskog opismenjavanja. "Bitno je graditi otpornost, a ona se gradi medijskim opismenjavanjem. Mi u Hrvatskoj se intenzivnije bavimo tom temom tek desetak godina, ali još nam nedostaje edukacija, osvještavanje, suradnja", kazala je.

Milica Bogdanović iz Gonga upozorila je na opasnost društvenih mreža i potrebu razumijevanja medijskog ekosustava.

"Važno je da ljudi razumiju da društvene mreže nisu samo platforma za razgovaranje s obitelji i prijateljima, nego privatno vlasništvo nekolicine tech divova koji koriste naše podatke za svoje partikularne interese, kradu nam pažnju da bi profitirali, oblikuju naša ponašanja i vrijednosti", upozorila je.

"Poslovni modeli medija nisu u skladu s principima kvalitetnog novinarstva"

Programski direktor N1 televizije Tihomir Ladišić naglasio je da brojni pritisci u novinarstvu utječu na kvalitetu sadržaja u medijima te da poslovni modeli medija danas nisu u skladu s principima kvalitetnog i istraživačkog novinarstva, dok je urednica portala medijskapismenost.hr Ana Kirin poručila da medijska pismenost mora biti dio obaveznog kurikuluma u školama.

Izvršna urednica Faktografa Ana Brakus ocijenila je kao veliki problem to što nitko više ne želi financirati novinarstvo koje radi u službi javnosti.

"Stoga je i povjerenje u novinarstvo i medije u padu. Vodi se koordinirana kampanja kojoj je cilj potkopati novinarstvo kao struku", kazala je Brakus, a Domagoj Maričić iz HAKOM-a rekao je da je Akt o digitalnim uslugama (DSA) moćan instrument, ali ima svoja ograničenja.

"Mi nećemo ulaziti u sadržaj na društvenim mrežama, možemo samo monitorirati kao glavni regulatori kako platforme rade na temelju prijava pa ih prijavljivati Europskoj komisiji", kazao je Maričić.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.