Više od 290 ljudi poginulo je danas u padu Boeinga 787-8 Dreamliner Air Indije na letu AI171 iz Ahmedabada za London, koji se srušio svega nekoliko minuta nakon polijetanja.
Boeing posljednjih godina privlači pažnju zbog niza incidenata i dvojbi u vezi s kontrolom kvalitete. No, potpunija slika sigurnosti dobiva se usporedbom s Airbusom, glavnim europskim konkurentom.
Prema podacima američke Nacionalne agencije za sigurnost prometa (NTSB) i analizi Lynnwood Timesa, u razdoblju od 2014. do 2023. godine Boeing je zabilježio 166 incidenata u SAD-u, Airbus ih je imao 82.
Kada se brojke prilagode broju polijetanja, Boeing ima 5,59 incidenata na milijun polijetanja, a Airbus 4,91. Ako se isključe incidenti povezani s održavanjem, razlike su gotovo zanemarive: 0,39 (Boeing) naspram 0,38 (Airbus).
Zaključak: Airbus ima blagu prednost u sigurnosti, no razlike nisu dramatične.
>> Pao Boeing Air Indije. Više od 290 poginulih, britanski državljanin preživio pad
Od 1959. do 2024. Boeingovi mlazni avioni zabilježili su 1041 nesreću s potpunim gubitkom letjelice, uključujući 516 sa smrtnim ishodom. Airbusova A320 serija, prema Wikipediji, imala je 180 incidenata do ožujka 2024., od čega je 38 završilo uništenjem zrakoplova i 1.490 smrtnih slučajeva. Relevantne podatke za sve Airbuse nismo pronašli.
Treba napomenuti da je Boeing u tom razdoblju imao i znatno veći broj letova, a statistike uključuju i nezgode izazvane ljudskim greškama i vanjskim faktorima.
Da bi se dobila realnija slika o sigurnosti zrakoplova, podaci o zabilježenim incidentima, ne samo o nesrećama, mogu biti još vrijedniji za procjenu stvarne sigurnosti. Incidenti često otkrivaju potencijalne sigurnosne prijetnje i slabosti u sustavu prije nego što dođe do ozbiljnijih posljedica.
Analizirajući podatke američke Nacionalne agencije za sigurnost prometa (NTSB), Seattle Times je u svojem izvještaju o sigurnosti Boeinga i Airbusa prikazao broj incidenata u razdoblju 2014. – 2023. Prema tim podacima koji se odnose na SAD, Boeing je zabilježio ukupno 166 incidenata, dok je Airbus zabilježio 82 incidenta.
Lynnwood Times je proširio analizu. Oni su podatke normalizirali na milijun polijetanja. Boeing ima prosječno 5,59 incidenata na milijun polijetanja, dok Airbus ima 4,91 incidenta na milijun polijetanja.
Kada se izuzmu incidenti povezani s održavanjem (koji su odgovornost aviokompanija, a ne proizvođača), stope incidenata su još sličnije: 0,39 za Boeing i 0,38 za Airbus na milijun polijetanja. Treba reći da Lynnwood Times ne analizira nesreće, već sve incidente prijavljene NTSB-u, od najblažih do najtežih. To uključuje i sigurnosne događaje bez ozbiljnih posljedica po ljude ili zrakoplov.
Dr. David Gerhardinger s Fakulteta prometnih znanosti komentirao je pad Boeinga 787-8 u Indiji. Podsjetio je na ranije tehničke probleme tog modela i naglasio da će istraga utvrditi je li uzrok bio tehnički kvar ili ljudska pogreška, s obzirom na to da avion nije polijetao s početka piste.
Usporedio je i sigurnost Boeinga i Airbusa, pozivajući se na studiju Grahama Wilda koja pokazuje da Boeing 737 ima 10% više nesreća od očekivanog, dok Airbus ima 9% manje. Boeing bilježi više izlijetanja s piste i više poginulih, najviše zbog nesreća modela 737 MAX.
Zaključno kaže da Airbus bilježi nešto bolji sigurnosni trend, no razlike između proizvođača nisu velike - osim ako se ne uzmu u obzir dvije velike nesreće Boeinga, koje znatno utječu na ukupnu percepciju.
Putnici iz Hrvatske najčešće lete s kompanijama poput Croatia Airlinesa, Lufthanse, EasyJeta i Ryanaira.
Croatia Airlines ima tri nova Airbus A220-300, četiri Airbusova modela A319 i dva modela A320, kao i četiri turbopropelerska Dasha 8 Q400. Boeingovi zrakoplovi nisu dio flote Croatia Airlinesa, iako se u medijima govorilo da je CA razmatrao Boeing 737 MAX kao opciju za obnovu flote.
Lufthansa grupa, u kojoj su, uz Lufthansu, između ostalog, i Austrian Airlines, Swiss i Eurowings, broji oko 735 zrakoplova. U europskom prometu koristi gotovo isključivo Airbusove uskotrupne avione, dok su Boeingovi modeli dominantni na interkontinentalnim rutama.
Prema najnovijim podacima, Lufthansa grupa posjeduje ukupno 592 Airbusova zrakoplova (od kojih je najviše A320 – 183) i 73 Boeinga (27 modela 747). Ostali zrakoplovi odnose se na zrakoplove marke De Havilland i Embraer.
Flota EasyJeta sastoji se isključivo od Airbusovih uskotrupnih modela. Prema podacima iz 2025. godine, imaju ukupno 355 aviona. Najbrojniji su modeli Airbus A320-200, kojih je u floti 155. Cijela flota sastoji se isključivo od modela Airbus A320 serije.
Najveći europski niskotarifni prijevoznik Ryanair u floti ima preko 600 zrakoplova i poznat je po gotovo isključivoj upotrebi Boeingovih zrakoplova. Flotu čini većinom Boeing 737-800 zrakoplova i u nešto manjoj mjeri Boeing 737 MAX 8-200 zrakoplova. Ipak, njihova podružnica Lauda Europe koristi 26 Airbus A320 zrakoplova.