Otkriven uzrok golemog požara u ožujku na Heathrowu

Foto: EPA, London fire brigade

Nestanak struje koji je u ožujku ove godine paralizirao londonski aerodrom Heathrow i poremetio živote više od 270.000 putnika rezultat je niza propusta i zanemarivanja upozorenja koja su mogla spriječiti katastrofu, pokazuje novo izvješće Nacionalnog operatora energetskog sustava (NESO), piše Sky News.

Do prekida u opskrbi električnom energijom došlo je zbog ozbiljnog kvara u trafostanici North Hyde, smještenoj u blizini zračne luke, koja Heathrow opskrbljuje električnom energijom. U trafostanici je izbio požar nakon što je otkazao bušing, tj. ključna komponenta visokonaponskog transformatora. a požar se potom brzo proširio.

Stručnjaci su utvrdili da je uzrok kvara gotovo sigurno bila vlaga koja je ušla u bušing. Riječ je o komponenti izrađenoj od slojeva papira i metalne folije, natopljenih uljem, a upravo je vlaga u tom izolacijskom ulju mogla izazvati kvar i eksploziju.

No ono što je najviše zabrinulo istražitelje bila su dva konkretna trenutka u kojima se kvar mogao spriječiti, a na koja Nacionalna elektroenergetska mreža odgovorna za održavanje trafostanice, nije reagirala.

Prva prilika propuštena je još 2018. godine, kada su u uzorcima ulja izmjerene povišene razine vlage. Prema tada važećim internim smjernicama Nacionalne mreže, takav rezultat bio je znak za "neposrednu zamjenu bušinga", jer je ukazivao na visok rizik od kvara. No, kako navodi NESO, "nije bilo nikakve reakcije".

Drugi put se upozorenje zanemarilo 2022. godine, kada je planirano osnovno održavanje sustava, ali je ono odgođeno

"Problem zbog toga nije riješen", navodi se u izvješću NESO-a.

Načinom na koji je projektirana interna mreža Heathrowa, gubitak samo jedne od tri točke napajanja bio je dovoljan da izazove nestanak struje na ključnim sustavima zračne luke. To je, kako stoji u izvješću, dovelo do toga da je aerodrom praktički stao – potpuno bez energije, bez svjetla i bez mogućnosti za normalno funkcioniranje.

Zračna luka Heathrow bila je izvan funkcije od jutra 21. ožujka do otprilike 18 sati istog dana. Tijekom tog razdoblja otkazano je oko 1300 letova, a planovi više od 270.000 putnika bili su ozbiljno poremećeni. Osim toga, bez struje je ostalo više od 71.000 kućanstava i poslovnih korisnika, a štete se mjere u desecima milijuna funti.

Sustav bez kontrole

Fintan Slye, izvršni direktor NESO-a, izjavio je da unutar sustava Nacionalne mreže "nije postojala kontrola koja bi prepoznala da je problem s vlagom bio zanemaren".

"Utvrđen je kvar, ali iz nekog razloga transformator nije odmah isključen i popravljen", rekao je Slye. "Nije bilo nikakve kontrole koja bi kasnije provjerila i rekla: 'Stani malo, ovo još uvijek nismo riješili.'"

Upozorio je i na širi problem sustava koji omogućava da se slični propusti ponavljaju. Tom Clarke, urednik za znanost i tehnologiju Sky Newsa, naglasio je kako je riječ o vrlo staroj opremi koja je blizu kraja životnog vijeka, a ovaj incident jasno pokazuje što se može dogoditi ako se takva infrastruktura ne održava.

Clarke je oštro ocijenio da je pouzdanost mreže "tanka kao papir", ističući kako se upravo zbog takvog stanja dogodio "katastrofalan kvar bušinga u visokonaponskom transformatoru". 

Nedostatak koordinacije i slab prioritet

Još jedan problem istaknut u izvješću jest nedostatak koordinacije i loša kategorizacija kritične infrastrukture. Operateri elektroenergetske mreže često ne znaju koje su točno lokacije od nacionalne važnosti, pa im ne pridaju prioritet koji bi trebale imati.

Na saslušanju pred parlamentarnim Odborom za promet 2. travnja, Nigel Wicking, direktor Udruženja zrakoplovnih operatera Heathrowa, izjavio je kako su vlasti Heathrowa već ranije upozoravale na stanje trafostanice. "Nije nam bilo prvi put da skrećemo pozornost na taj rizik", rekao je Wicking. Na nalaze izvješća reagirao je i Heathrow. U svom priopćenju su naveli:

"Zastarjela regulativa, nedostatni sigurnosni mehanizmi i neodržavanje infrastrukture od strane Nacionalne mreže doveli su do ovog katastrofalnog nestanka struje." "Očekujemo da Nacionalna mreža pažljivo razmotri koje mjere može poduzeti kako se ovako nešto ne bi ponovilo."

Heathrow je također istaknuo kako njihova vlastita istraga, koju je vodila bivša ministrica Ruth Kelly, identificira 28 ključnih preporuka, od kojih su mnoge već u fazi provedbe.

"Nismo mogli dobiti direktora"

Kelly je u svibnju objavila da se tijekom krize nije moglo stupiti u kontakt s izvršnim direktorom zračne luke jer mu je telefon bio utišan. Taj detalj, premda naizgled bezazlen, ukazuje na manjkavu organizaciju i krizni menadžment u kritičnim situacijama.

Ed Miliband, ministar energetike, rekao je da su nalazi "duboko zabrinjavajući", ističući da su "poznati rizici ignorirani unatoč svim znakovima". Najavio je i da će energetski regulator Ofgem otvoriti formalnu istragu zbog mogućeg kršenja dozvola vezanih uz razvoj i održavanje elektroenergetske mreže u North Hydeu.

"Postoje i šire pouke koje treba izvući iz ovog incidenta. Moje ministarstvo, u suradnji s drugim resorima, hitno će razmotriti zaključke i preporuke iz izvješća NESO-a te uskoro objaviti odgovor", rekao je Miliband.

Nacionalna mreža priznaje propuste, ali najavljuje mjere

U Nacionalnoj mreži kažu da već provode dodatne mjere kako bi se slični incidenti spriječili. U priopćenju navode da imaju "opsežan program inspekcija i održavanja opreme" i da su već započeli "temeljit pregled" načina na koji analiziraju uzorke ulja i donose procjene rizika. Najavljuju i ponovno testiranje svih trafostanica koje napajaju stratešku infrastrukturu, poput velikih prometnih čvorišta i bolnica.

Glasnogovornik mreže izjavio je: "U potpunosti podržavamo preporuke iz izvješća i predani smo suradnji s NESO-om i drugim partnerima. Spremni smo raditi s vladom, regulatorima i industrijom kako bismo proveli sve preporuke."

Metropolitanska policija objavila je 25. ožujka da u ovom slučaju nije pronašla nikakve dokaze koji bi ukazivali na sumnjivu ili namjernu sabotažu.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.