MEDIJI su početkom tjedna objavili vijest kako je riječka zrakoplovna charter tvrtka Air Adriatic promijenila vlasnika, te da su se u vlasničku strukturu preko hrvatskog poduzetnika Marijana Tuškana, umiješala dva za sad nepoznata poduzetnika iz Rusije i Kazahstana.
Vijest, osim možda po još neobjavljenim imenima Tuškanovih poslovnih suradnika, po ničemu ne bi bila osobito zanimljiva da se svega nekoliko dana nakon preuzimanja novo rukovodstvo tvrtke nije odlučilo na dijeljenje otkaza "šakom i kapom".
Kako doznajemo od dobro upućenog izvora, trenutačno Air Adriatic krši zakonske propise Ministarstva mora, turizma, prometa i razvitka (MMTPR), kao i niz zakonskih propisa Međunarodne organizacije civilnog zrakoplovstva (ICAO).
Radi se o tome da se među nekolicinom otpuštenih rukovodećih ljudi Air Adriatica našao i Hrvoje Lazić sada već bivši menadžer za zračne operacije (FOM), bez kojeg Air Adriatic ne bi smio obavljati nikakve letove. Naime, važeći zakonski propisi nalažu da svaka zrakoplovna kompanija mora imati školovanog menadžera letačkih operacija zaduženog za organiziranje sigurnog i putnicima ugodnog zračnog prometa.
Indexov izvor navodi kako je novi vlasnik dao otkaz još nekolicini ključnih ljudi, a prije Lazićeve smjene nije osigurao novu osobu zaduženu za zadaće koje obavlja FOM-a. Osim toga na mjesto FOM-a trebao bi navodno biti imenovan zrakoplovni kapetan Čabalj koji nema potrebna odobrenja, te koji iza sebe ima broj sati letenja veći od propisanog.
Naime, propis o maksimalnom broju letnih sati pilota osigurava da pilot za kokpit zrakoplova ne sjeda odveć umoran, tj. da može kvalitetno i sigurno obavljati radnje upravljanja zrakoplovom. Jednak propis vrijedi i za osobe zadužene za menadžment zračnih operacija koje za vrijeme obavljanja tog posla moraju biti dovoljno koncentrirane kako bi se izbjegle moguće greške koje se u zrakoplovstvu plaćaju ljudskim životima.
Da je FOM doista bitna karika u strukturi zrakoplovne kompanije svjedoči i podatak kako njegovo imenovanje u Hrvatskoj odobrava nadležno MMTPR.
Naš izvor navodi kako je zbog toga, ali i drugih navodnih nepravilnosti uočenih u radu Air Adriatica, MMTPR pokrenulo istragu vezanu uz poštivanje zakonskih propisa o sigurnosti letenja Adriaticovim zrakoplovima.
O svemu smo upitali Državnog tajnika za promet Dražena Bregleca iz spomenutog ministarstva koji je potvrdio kako se ovog tjedna u Air Adriaticu provodi audit, tj. inspekcija rada kompanije.
Breglec je kazao kako je Ministarstvo nakon dolaska novog vlasnika pokrenulo istragu u Air Adriaticu, te je rekao kako je to učinjeno temeljem saznanja skupljenih radom ministarstva, kao i nekolicinom saznanja prikupljenih iz drugih izvora o kojima državni tajnik nije želio govoriti.
"Mislim da to za našu istragu i nije osobito važno, jer je jedino bitno da završimo započeti posao kako bi smo osigurali uvjete za sigurno odvijanje prometa zrakoplovima Air Adriatica." - kazao je Breglec za Index.
Državni tajnik nije mogao govoriti o navodima kako Air Adriatic trenutno posluje bez FOM-a, napominjući kako je istraga u završnoj fazi te kako će po njenom okončanju Ministarstvo poduzeti korake potrebne za sigurno odvijanje letenja ili za prizemljenje flote, ukoliko to bude potrebno.
Kaže kako Air Adriatic trenutno normalno leti, te da ne postoje indicije koje bi naložile privremeno prizemljenje tvrtkine zrakoplovne flote, koju čini 6 putničkih zrakoplova MD-82 i MD-83.
Breglec, naglašavajući kako se ne želi postavljati "na ničiju stranu", kaže kako se u proteklih nekoliko dana od kada je Air Adriatic dobio novog vlasnika, znatno popravila slika financijskog stanja kompanije. To znači da su dolaskom svježeg kapitala osigurana sredstva za isplate zaostalih plaća, te da je kompanija platila neka dugovanja koja je imala prema pojedinim hrvatskim zračnim lukama.
Spomenimo na kraju kako su službene internet stranice tvrtke i dalje nepromijenjene, tj. na njima se navodi da je predsjednik i glavni direktor tvrtke Dean Čabrić, koji je tu funkciju obavljao do nedavne prodaje kompanije Tuškanu i njegovim poslovnim suradnicima.
Bilo kao bilo, Air Adriaticu predstoji put stabilizacije koji bi osim sigurnih temelja na zemlji tvrtki trebao osigurati i temelje za sigurno letenje nebom, osobito europskim koje iz godine u godine dobiva sve više zakonskih propisa zaduženih za sigurno i ekonomično putovanje zrakoplovima.
I.K.