Kina je najavila nove lučke pristojbe za brodove u američkom vlasništvu, uzvrativši time istom mjerom na nove namete SAD-a. SAD namjerava od 14. listopada naplaćivati lučke pristojbe brodovima u kineskom vlasništvu, koje bi za plovila s više od 10 tisuća kontejnera mogle premašiti milijun dolara. Vlasnici i brodari plaćat će paušalnu naknadu od 80 dolara po neto toni na svakom putovanju u SAD.
Američki predsjednik Donald Trump objavio je na samom početku drugog mandata da namjerava oživjeti domaću brodogradnju financijskom podrškom i izmjenama u javnoj nabavi. Ministarstvo trgovine predložilo je pak da se brodovima izgrađenima u Kini naplaćuje 1,5 milijuna dolara za ulazak u američke luke.
Još početkom godine kabinet prethodnog američkog predsjednika Joea Bidena zaključio je višemjesečnu istragu koju su bili zatražili sindikati, a zaključila je da Kina dominira sektorom na temelju nepoštenih potpora i praksi.
SAD još može zauzeti vodeću poziciju u sektoru na svjetskoj razini, ali samo ako poduzmemo konkretne mjere, rekao je u ožujku predsjednik lobističke tvrtke Wessel Group Michael Wessel, koji je sudjelovao u koordinaciji istrage Bidenovog kabineta.
Kineska brodogradilišta izgradila su lani više od tisuću komercijalnih plovila, a američka manje od deset, prema tvrdnjama vojnih i analitičara u sektoru brodogradnje. Peking je pak odlučio na američke pristojbe uzvratiti istom mjerom.
"(Američke) pristojbe očito predstavljaju diskriminaciju i ozbiljno štete legitimnim interesima kineskih brodara, ozbiljno narušavaju stabilnost globalnog lanca opskrbe i ozbiljno potkopavaju međunarodni gospodarski i trgovinski poredak", priopćilo je kinesko ministarstvo u petak.
Američki će brodovi zato od 14. listopada plaćati dodatnu pristojbu od 400 juana (123.52 dolara) po neto toni za pristajanje u kineskim lukama, prema objavi kineskog ministarstva prometa.
Od 17. travnja 2026. pristojba će porasti na 640 juana (89.81 dolara), a od 17. travnja 2027. na 880 juana (123.52 dolara) po neto toni. Od 17. travnja 2028. pristajanje plovila u kineske luke stajat će američke vlasnike i brodare 1.120 juana (157.16 dolara) po neto toni.