Sadržaj nastao u suradnji s: Mastercard
ONLINE kupnja u Hrvatskoj sve je popularnija, a sigurnost transakcija sve češće počiva na otisku prsta ili prepoznavanju lica. Taj trend odraz je svjetskih kretanja.
Riječ je o tehnologiji potvrde plaćanja koju nazivamo i biometrijska identifikacija ili biometrijsko potvrđivanje identiteta.
Građanima Hrvatske najdraže je putem interneta kupovati odjeću, obuću i modne dodatke. To čini čak tri četvrtine građana, dok polovica njih kupuje elektroniku, kao što su mobiteli, televizori i slični gadgeti. Među prvih pet najčešćih kategorija su i kozmetički proizvodi, ulaznice za razna događanja te kućanski aparati i namještaj.
Rezultati su to koje je otkrilo Mastercardovo istraživanje MasterIndex, provedeno 2024. na više od tisuću ispitanika u Hrvatskoj. Istraživanje je također pokazalo da 47 posto ispitanika kupuje online barem jednom mjesečno, a njih 35 posto jednom do dva puta u tri mjeseca. Devet posto to čini svaki tjedan.
Takav trend potvrđuje da je online kupnja u posljednjih nekoliko godina postala neizostavan dio svakodnevnog života, a s porastom popularnosti ove vrste kupovine raste i broj online transakcija. Prema podacima tvrtke Juniper Research, do kraja 2025. godine biometrijska autentifikacija bit će ključna za potvrđivanje više od tri bilijuna transakcija.
To znači da će ovakav oblik transakcija narasti za 6.5 puta od 2020. godine na globalnoj razini.
Diljem svijeta, pa tako i u Europi i Hrvatskoj, sve se više radi na održavanju sigurnosti plaćanja na visokoj razini, pri čemu je implementacija novih regulativa samo jedan od koraka prema sigurnijoj online trgovini.
Zbog povećanih rizika raste i regulatorni pritisak. Europska unija, primjerice, Direktivom o uslugama plaćanja (poznatom po kratici PSD2) od svih koji obavljaju transakcije online traži snažno potvrđivanje identiteta potrošača (Strong Customer Authentication, SCA).
SCA primarno podrazumijeva primjenu višestupanjske potvrde identiteta, što u praksi znači kako je za potvrđivanje transakcije korisnik treba dati bilo koja dva od ukupno tri elementa: nešto što zna (poput lozinke), nešto što posjedujete (pametni telefon) i nešto što je nedvojbeno njegovo (naprimjer otisak prsta, sken oka ili lica, što zovemo još i biometrija).
Prema istraživanju Mastercarda, 45 posto Hrvata koristi online plaćanja barem jednom mjesečno, a sve više njih svjesno je važnosti sigurnosnih mjera u procesu kupnje.
Mastercard, kao jedna od vodećih tehnoloških kompanija u industriji plaćanja, među prvima je implementirala biometrijsku potvrdu identiteta u online plaćanjima u okviru svoje usluge Mastercard Identity Check. Korištenjem rješenja poput Mastercard Identity Check, korisnici mogu brzo i sigurno potvrditi identitet. ID Check se automatski aktivira ukaže li se potreba za provjerom identiteta pri plaćanju i krajnje je jednostavan za korisnika. Uoči li banka potencijalno sumnjiv zahtjev za transakciju Mastercard karticom, poslat će korisnicima o tome obavijest putem svoje mobilne aplikacije.
Nakon toga svoj identitet korisnici mogu potvrditi, na primjer, otiskom prsta i odmah razriješiti nedoumicu, čak i ako se u tom trenutku bavi nečim drugim. Umjesto da tipkaju dugačku lozinku, dovoljno je prisloniti prst na senzor ili samo pogledati u kameru mobitela kako bi se kupnja potvrdila.
Ovaj sustav u skladu je s aktualnim regulativama i već uvriježen. Koriste ga brojni digitalni novčanici te se bez dodatne instalacije može koristiti na pametnim telefonima koji posjeduju takve senzore.
Mastercard Identity Check eliminira potrebu za odlaskom u poslovnicu ili pozivanjem službe za podršku pa tako i korisnici mogu brže obaviti kupnju na svojem pametnom telefonu.
Kako bi sigurnost plaćanja podignuo na još veći nivo, Mastercard koristi i tokenizaciju, proces kojim se podaci s kartice zamjenjuju jedinstvenim digitalnim tokenom. Na taj način, čak i ako podaci dospiju u neovlaštene ruke, neće se moći iskoristiti za bilo koju drugu transakciju osim specifične za tog trgovca.
Premda pametni mobiteli nisu novost, u svijetu plaćanja uzlet doživljavaju tek posljednjih godina. Tako je u 2023. godini tržište mobilnih plaćanja procijenjeno je na 67.5 milijardi američkih dolara, a prema prognozama do 2030. godine moglo bi dosegnuti 587 milijardi USD. S obzirom na te trendove, jasno je da će biometrija već ove godine postati dominantni način potvrde plaćanja.
Korisnici su sve više informirani o sigurnosnim mjerama koje nude institucije poput Mastercarda. Uz kontinuirane edukacije i kampanje, cilj je podizanje svijesti o važnosti biometrijske autentifikacije i tokenizacije kao sredstava zaštite identiteta. Mastercard olakšava kupnju te pruža i dodatan sigurnosni protokol koji štiti od prevara i krađe identiteta.
U 2025. godini, biometrijska autentifikacija bit će svakodnevni alat za sigurno online kupovanje. S obzirom na brzinu razvoja biometrijskih tehnologija, u budućnosti možemo očekivati još sofisticiranija rješenja, poput prepoznavanja venama na rukama, ritma otkucaja srca i drugih, što će još podići sigurnost online plaćanja.
Uvođenjem višestupanjskih metoda potvrde identiteta, poput kombiniranja biometrijskih podataka s pametnim telefonima i jednokratnim lozinkama, korisnici će biti zaštićeni na više frontova.
Sponzorirani sadržaj donose Index i Mastercard prema najvišim profesionalnim standardima.