Početkom rujna, u dvorani za odlaske najnovije kambodžanske zračne luke, redovnici u narančastim odorama okupili su se kako bi otpjevali blagoslove nad devet metara visokim zlatnim kipom Bude. Tek nakon što je ovaj devet tona težak kip blagoslovljen, zrakoplovi su mogli početi slijetati u Međunarodnu zračnu luku Techo u Phnom Penhu, piše CNN.
Samo četiri dana kasnije, let Air Cambodije iz kineskog grada Guangzhoua dočekan je vodenim topovima, dok su tradicionalne kmerske plesačice u svilenim kostimima nastupale u dvorani za dolaske. Svečanost je kulminirala 20. listopada, kada je kambodžanski premijer Hun Manet prerezao vrpcu i službeno otvorio zračnu luku.
"Ovo je novo postignuće koje odražava dugoročnu razvojnu viziju Kambodže", izjavio je premijer novinarima.
Vlada se nada da će nova zračna luka, projekt vrijedan oko 2 milijarde dolara smješten 29 kilometara južno od Phnom Penha, biti ispunjena turistima. Unatoč UNESCO-vim hramovima, plažama i pristupačnim cijenama, Kambodža godišnje privuče tek oko 2,5 milijuna stranih posjetitelja, što je značajno manje od 32 milijuna u susjednom Tajlandu ili 18 milijuna u Vijetnamu.
Zračna luka Techo, nazvana po kmerskoj vojnoj počasnoj tituli, najavljuje se kao ulaz u novu eru turizma i ulaganja. Prostire se na više od 8000 četvornih metara i ključni je dio plana za privlačenje posjetitelja u manje istraženi južni dio zemlje.
Unutrašnjost zračne luke obiluje prirodnim svjetlom koje se probija kroz staklene stijene, osvjetljavajući drvene podove i tropsko zelenilo. Dizajn, potpis britanske tvrtke Foster + Partners, inspiriran je ukrašenim pokrivalima za glavu tradicionalnih Apsara plesačica. Nikolai Malsch, viši partner u tvrtki, istaknuo je da je naglasak stavljen na jednostavnost i preglednost kako se putnici ne bi osjećali izgubljeno.
"To je vrlo jednostavna odluka. Hodajući prema izlazima, dolazite do točke gdje je vaš izlaz ili lijevo ili desno", objasnio je. Maksimalna udaljenost hoda unutar terminala je samo 500 metara. Uz učinkovitost, zgrada odražava i kambodžanski identitet - zakrivljeni krov služi za prikupljanje kišnice, a lokalni lanac kafića nudi osvježenje.
Charles Vann, direktor tvrtke Cambodia Airport Investment Company, izrazio je nadu da će zračna luka sama po sebi postati atrakcija. "Vjerujemo da ova zračna luka može privući mnogo posjetitelja i turista u Kambodžu, slično kao Dubai ili London", rekao je za CNN.
Vlada promovira zračnu luku Techo kao simbol nacionalnog ponosa i modernizacije. Opremljena je skenerima za prepoznavanje lica, posjeduje ekološke certifikate, a ima čak i vlastitu tematsku pjesmu. "Zrakoplovni sektor jedan je od mnogih načina za povezivanje turista, poduzeća i političkih mreža", napisao je premijer Hun Manet.
Ovo nije jedini veliki aerodromski projekt u zemlji. Prošle je godine otvorena i Međunarodna zračna luka Siem Reap-Angkor, vrijedna milijardu dolara i izgrađena u sklopu kineske inicijative "Pojas i put". Obje zračne luke stupovi su kambodžanskog turističkog plana do 2035. godine, s ciljem diverzifikacije ponude izvan slavnog hrama Angkor Wat.
Ipak, prognoza nije u potpunosti vedra. Otvorenje je uslijedilo nedugo nakon što je Južna Koreja izdala rijetko "crno upozorenje" za putovanja u dijelove Kambodže zbog smrti studenta. Neki analitičari su skeptični. Shukor Yusof, osnivač Endau Analyticsa, smatra da nova zračna luka sama po sebi nije dovoljna.
"Vijetnam i Tajland imaju više za ponuditi u smislu kulture, hrane i, što je još važnije, sigurnosti. Osim Angkor Wata i Polja smrti, nema drugih mjesta koja bi privukla turiste", kaže Yusof, dodajući da se "Kambodža bori s reputacijom destinacije za sindikate uključene u prijevare i trgovinu ljudima."
Dok se čeka izgradnja željezničke veze s centrom Phnom Penha, putnici do zračne luke uglavnom stižu autocestom. Stara međunarodna zračna luka sada je zatvorena, a Kambodža se, pod budnim okom zlatnog Bude, nada da će se svijet pojaviti na vratima njene nove, blistave zračne luke.