U Dubrovniku ovog ljeta promet diktira i registracija na automobilu budući da je Grad Dubrovnik uveo zonu posebnog prometnog režima. Riječ je o sustavu kamera koje prate tko smije, a tko ne smije vozilom ući u zonu oko povijesne jezgre.
Tu pritom nema rampe koja će vas zaustaviti, svi mogu proći, ali ako nemate povlaštenu parkirališnu kartu (koju mogu imati stanovnici šireg dubrovačkog područja) ili posebnu propusnicu (stanari s prebivalištem ili boravištem u zoni itd.), Grad će vam poslati kaznu. Puna primjena režima počela je 2. kolovoza. Dubrovnik je prvi grad koji je u RH uveo ovakvo što.
Grad Dubrovnik nam je odgovorio kako je od početka primjene Odluke izrečeno 2.109 obveznih prekršajnih naloga za neovlašteni ulazak u zonu. "Što se tiče financijskog efekta naplate tih kazni po proračun Grada, za sada je dostupan podatak o 15.458,02 eura naplaćenih kazni za nepropisno prometovanje Zonom", dodaju.
"Od primjene odluke zabilježeno je značajno smanjenje prometnih gužvi, primjerice u prvih sedam dana dnevno je zabilježeno prosječno 2500 vozila manje. Vremenski intervali u kojima je zabilježeno najveće smanjenje su od 19 do 21 sat, a potom u intervalu od 12 do 15 sati, i to oko 30 posto", navode.
Prometni fakultet je sudjelovao u analizi i razvoju mjera vezanih za zonu posebnog režima prometa. Izv. prof. dr. sc. Marko Šoštarić za Index pojašnjava da je došlo do značajnog smanjenja broja vozila.
"To je rezultiralo značajnim smanjenjem gužvi na Pilama i skraćivanjem kolona vozila na prilazu Pilama te skraćivanjem vremena vožnje od Ilijine glavice do Pila. Takvu promjenu sigurno osjećaju svi vozači koji prometuju tom zonom i ljudi koji žive u zoni", pojašnjava Šoštarić.
Ključna kritika odnosi se na činjenicu da kružni tok pri ulazu u zonu nije izgrađen iako je njegova izgradnja bila planirana. Taj kružni tok trebao je omogućiti vozačima koji se žele vratiti i ne ući u zaštićenu zonu da se lako okrenu i izbjegnu zastoje.
"Što se tiče kružnog toka, njegova izgradnja planirana je u skoroj budućnosti", naveli su iz Grada Dubrovnika, objasnivši kako sami kružni tok nije nužan za funkcioniranje ovog režima.
Dubrovačka gradska vijećnica Viktorija Knežević (Centar) nam govori da se radi o potrebnoj mjeri za smanjenje prometnih gužvi, ali da trenutno ograničenja vode do diskriminacije. Smatra da je problem što nije izgrađen kružni tok i da bi zato kazne mogle padati na sudu.
Smatra kako je problem i "što je Grad u prvoj fazi uvođenja zone nekim udrugama omogućio da njihovi članovi slobodno ulaze u zonu, što je nezakonito i diskriminira ostale". Dodala je da pogodovanje ne prolazi na sudu.
Kritike oko novog prometnog režima dolaze i od taksista koji su posebno nezadovoljni drastičnim smanjenjem broja vozila s dozvolom za ulazak u povijesnu jezgru. Franković je više puta iznio kako je prije uvođenja zone posebnog režima u Dubrovniku prometovalo oko 9.000 taksi vozila.
Nakon uvođenja zone, broj taksi vozila s dozvolom za ulazak u povijesnu jezgru smanjen je na oko 750. Njih 680 ostvarilo je pravo prolaza putem javnog natječaja za zakup rezerviranih parkirališnih mjesta za potrebe autotaksi prijevoza. Za njih još 70 organiziran je dodatni natječaj.
Neki od taksista na razne načine su pokušavali zaobilaziti pravila. Jedan prijevoznik, kako bi obavio taxi vožnju, sakrio je registarsku oznaku vrećama smeća.
Grad Dubrovnik planira uvesti i posebne kartice za taksi vozače, kako bi spriječio zloupotrebe agregatora, tj tvrtki koje koriste dozvole za vođenje autotaksi prijevoza s vozilima koja nisu registrirana za tu djelatnost, kako to tvrdi Franković.
Knežević smatra kako je javni natječaj za tih 70 taksista pokazao ozbiljne nepravilnosti.
"Prijavilo se preko 300 taksista, od kojih je odabrano 70, a čak 267 prijava odbačeno je zbog nepotpune dokumentacije (uglavnom im je nedostajao samo jedan papir). Ako u razredu većina učenika padne test, problem je u testu ili nastavi, ne u učenicima. Slično, kad gotovo 80% kandidata na natječaju ispadne zbog formalnosti, očito je da nešto nije u redu s natječajem.
Treba ga poništiti i raspisati novi s jasnim, razumljivim uvjetima koje svaki prosječni građanin može ispuniti. Trenutni dojam jest da je natječaj namjerno postavljen tako da mnogi budu eliminirani", kaže.
Zabrinjava i što mnogi od odbijenih taksista tvrde da su predali svu traženu dokumentaciju, pa sumnjaju da je onaj 'jedan papir' naknadno izvađen iz njihovih prijava", govori Knežević, dodajući da bi takva manipulacija bila kazneno djelo.
"Ne smijemo u ime uvođenja reda u promet uvoditi bezakonje i nepravdu. Pozivam stoga Grad Dubrovnik da ispravi ove nezakonitosti. U suprotnom, nastavit će se pravna nesigurnost, a konačni rezultat bit će šteta za građane, gospodarstvo i na kraju za sam Grad", poručuje.
Iz Grada Dubrovnika su nam odgovorili da su svi uvjeti natječaja za dodjelu propusnica taksi vozilima bili poznati kroz javno savjetovanje, pa su zainteresirani imali dovoljno vremena za pripremu.
Šoštarić ističe da se projekt provodio fazno i da će se u budućnosti sustav dodatno podešavati u skladu s iskustvima stečenim tijekom prvih nekoliko mjeseci rada.
"Izgradnja kružnog toka ispod Medicinske škole je predložena elaboratom Prometnog fakulteta, ali provedba vjerojatno ovisi o, često dugotrajnom, rješavanju imovinsko-pravnih odnosa i izradi projektne dokumentacije. Nadam se da će kružni tok biti funkcionalan do sljedeće turističke sezone, što će omogućiti vozačima jednostavnije okretanje ako u zadnjem trenutku odluče odustati od ulaska u zonu.
Iako i sada, u situaciji bez kružnog toka, jasna prometna signalizacija iz svih smjerova omogućuje vozačima bez propusnice pravovremeno zaobilaženje zone, neki vozači shvate da ulaze u zonu posebnog režima tek kod skretanja za garažu, pa će njima taj kružni tok omogućiti lakše okretanje", objasnio je.
Navodi da smanjenje gužvi osjećaju i lokalno stanovništvo i posjetitelji Dubrovnika, ali da to ne rješava problem zagušenja na razini cijelog grada jer su se prometni tokovi u gradu značajno promijenili u zadnjih desetak godina.
"Bitne promjene dovele su primjerice do situacije da brojna raskrižja više nisu prikladna za novonastale količine prometa. Sustavnom analizom i prilagodbom ključnih gradskih raskrižja ili regulacije na njima može se dobiti jako puno na protočnosti. Uz to svakako treba unaprjeđivati i javni gradski prijevoz putnika", pojasnio je.
"I još jedna važna stvar, nešto što Dubrovniku i okolnom području u prometnom smislu možda i najviše treba je nova cestovna veza između Grada i Zračne luke, jer postojeća cesta već dugi niz godina ne zadovoljava prometne potrebe", dodaje Šoštarić.