Već pune 54 godine na hrvatskom tržištu postoji napitak Pipi. Mnogi se i danas sjećaju kultnih televizijskih reklama s legendarnim plivačkim maratoncem Veljkom Rogošićem, a desetak godina kasnije i manekenkom Anom Sasso. Međutim, prepoznatljivoj narančadi, najpoznatijem splitskom napitku, kako se ovaj brend voli pohvaliti, predstoji pravna bitka za vlastito ime, odnosno trgovački žig na švedskom tržištu.
Kako su sinoć objavili švedski mediji, tvrtka Astrid Lindgren AB zatražila je pred posebnim sudom u Stockholmu poništenje žigova koje u Europskoj uniji koristi proizvođač hrvatskog napitka Pipi Beverages d.o.o. Tvrtka Astrid Lindgren AB nosi ime slavne švedske književnice i brine o njezinoj ostavštini. Astrid Lindgren preminula je 2002. u dobi od 94 godine, a više od pola stoljeća ranije napisala je dječji roman pod nazivom Pipi Duga Čarapa (Pippi Långstrump).
Upravo na liku ove djevojčice, koja je s vremenom stekla svjetsku slavu, temelji se naziv i zaštitni znak hrvatskog pića. I to Pipi Beverages ne skriva. Na web stranici Pipija jasno stoji:
"Ime je dobila po najpoznatijoj 'dugoj čarapi', buntovnici Pipi iz popularne dječje knjige Astrid Lindgren. Od tada, pa sve do danas, ta pjegava djevojčica zaštitni je znak najpoznatijeg splitskog napitka."
Tvrtku Astrid Lindgren AB, doduše pod drugim nazivom, švedska je književnica osnovala tek 1998. godine, a danas je to obiteljsko poduzeće u vlasništvu djece i unuka Astrid Lindgren. Bavi se, među ostalim, licenciranjem, nadzorom i zaštitom prava intelektualnog vlasništva povezanih s djelima autorice. Misija tvrtke je zaštita integriteta djela Astrid Lindgren i osiguravanje da njezine priče i vrijednosti nadahnjuju buduće generacije.
Kako pišu švedski mediji, trgovački žig "Pippi" koristi se za proizvodnju, prodaju i marketing bezalkoholnog napitka u tematskom parku Svijet Astrid Lindgren u Vimmerby, rodnom mjestu književnice na jugoistoku Švedske. Spomenuti žig koristi i za sladoled, slatkiše, torte i druge prehrambene proizvode pod okriljem Astrid Lindgren AB.
"U Pipiju smo ostali iznenađeni recentnom objavom u švedskim medijima s obzirom na činjenicu da naša tvrtka i tvrtka Astrid Lindgren nisu konkurentne ni u jednoj domeni poslovanja te ne postoji poslovni sukob niti na jednom tržištu.
Tijekom svoje povijesti duže od 50 godina brend Pipi je izgradio prepoznatljivost i reputaciju na tržištu, a njegovi najstariji registrirani žigovi s natpisom 'PIPI' datiraju iz 1980-ih. Žigovi brenda uredno su registrirani na brojnim tržištima, uvijek u relevantnim klasama koje odgovaraju našoj djelatnosti, a naši proizvodi su označeni i promovirani sukladno tim registriranim žigovima", stoji u odgovoru Pipija na upit Indexa.
Brendu Pipi nikada nije bila namjera koristiti žigove Astrid Lindgren, što je evidentno kroz povijest našeg poslovanja i način kako smo razvijali brend, a kamoli narušiti njihovu ostavštinu, već isključivo koristiti vlastite žigove u pozicioniranju naših proizvoda.
Također napominjemo da u više od 50 godina postojanja brenda nitko, pa ni Astrid Lindgren, nikada nije osporavao naziv proizvoda ili bilo koji drugi element njegovog intelektualnog vlasništva", kažu u Pipiju.
Pipi se ne prodaje u Švedskoj, ali se prodaje u drugim državama Europske unije, a Astrid Lindgren AB smatra da iz oglašavanja tog napitka jasno proizlazi da se misli upravo na Pipi Dugu Čarapu. Švedska tvrtka sada traži da se registracije žigova Pipi Beverages ponište i ukazuje da postoji velika mogućnost zamjene i zabune.
"Naziv se razlikuje samo u jednom slovu, a izgovor trgovačkih žigova je identičan. Pippi Astrid Lindgren na više se jezika, među njima i na hrvatskom, prevodi i izgovara kao Pipi", navodi se u tužbi. Astrid Lindgren AB smatra da postoji znatan rizik da potrošači budu dovedeni u zabludu i pomisle da proizvod potječe od švedske tvrtke ili da barem postoje gospodarske veze.
"Uporaba žigova Pipi nepošteno i bez opravdanog razloga iskorištava tržišni položaj i visok ugled Astrid Lindgren. Osim toga, lik Pipi ima seksi prizvuk i time izaziva asocijacije koje su negativne za žigove Astrid Lindgren. Ne postoji opravdan razlog zbog kojeg bi se takvo parazitiranje na ugledu žigova Astrid Lindgren trebalo prihvatiti", stoji u tužbi.
U nastavku odgovora Pipija na Indexov upit stoji sljedeće: "Naša Pipi oduvijek je imala 'svoj đir', svoju jedinstvenu opuštenu priču, pa čak ni vizualno nije bila riđokosa pjegava djevojčica kao što to je lik Astrid Lindgren.
"Prije osam godina Pipi je promijenila imidž i 'izrasla' u djevojku, a ono što joj je uvijek bio forte je prepoznatljiva bezbrižnost, specifičan dalmatinski humor te neopterećenost kao glavni trade mark.
Simptomatično je da se ovaj pritisak sa strane tvrtke Astrid Lindgren događa u trenutku kada Pipi jako uspješno ulazi na strana tržišta, pogotovo njemačko i austrijsko. Ti napori nisu generirali samo prodaju naših pića nego i suradnje s globalnim brendovima kao što je trgovina odjeće i obuće Higgins", navode u Pipiju.
"Na jedan način čak smo i polaskani da je Pipi kao brend došao na radar i u Švedskoj, što je, vjerujemo, još jedan dokaz da Pipi kontinuirano raste i razvija se i na inozemnim tržištima. Važno je naglasiti da švedski sud može odlučivati jedino o registraciji žiga na području Švedske.
Znamo koliko je naš brend snažan, kao i da to ne bi bilo moguće bez kvalitetnog proizvoda. Mi u Pipi ostajemo poslovično bezbrižni. Nemamo i nismo imali namjeru baviti se ijednom djelatnošću tvrtke Astrid Lundgren, a to su izdavanje knjiga te proizvodnja sladoleda, slatkiša, kolača i drugih prehrambenih proizvoda", navode u Pipiju.
"Ostajemo vjerni svojoj dalmatinskoj tradiciji i mindsetu koji je postao sinonim za opušteno stanje uma puno šire od Hrvatske jer je toliko snažan i autentičan da se svatko s njim može poistovjetiti. To je naš najveći brend", zaključuju u odgovoru Indexu.
Treba naglasiti da se na zahtjev Astrid Lindgren postupak već neko vrijeme vodi na Patentnom i trgovačkom sudu u Stockholmu koji, među ostalim, rješava sporove iz područja intelektualnog vlasništva. Bavi se autorskim pravima, žigovima, patentima, dizajnom i trgovačkim imenima.
Pipi je izvorno osmišljen u Dalmacijavinu, koje su 2016. godine za 70 milijuna kuna preuzeli sada pokojni Marinko Zadro i njegov unuk Luka Diel Zadro. Danas ga distribuira Pipi Beverages d.o.o. iz Splita.