Sindikat hrvatskih željezničara: Bojimo se da Vlada igra samo na jednu kartu - prodaju većinskog udjela HŽ Carga i to pošto-poto

Ilustracija: Arhiva

SINDIKAT hrvatskih željezničara uputio je danas pismo premijeru Zoranu Milanoviću, Vladi, Povjerenstvu za željeznice Vlade RH, Upravi HŽ Cargo d.o.o., predsjedniku Ivi Josipoviću, Ministarstvu pomorstva, prometa i infrastrukture, Agenciji za zaštitu tržišnog natjecanja te medijima i javnosti. "Bojimo se da Vlada igra samo na jednu kartu - prodaju većinskog udjela HŽ Carga i to pošto-poto", navodi se između ostalog u pismu koje prenosimo u cijelosti:

"Poštovani predsjedniče Vlade RH g. Milanović,

Poštovani članovi Povjerenstva za željeznicu Vlade RH,

Poštovani članovi Uprave HŽ Carga,

Nakon dugogodišnjeg marginaliziranja željeznice, koje se svodilo na izostanak obnove i modernizacije i na kupovanje socijalnog mira, nadali smo se da za željeznicu dolaze bolji dani.

Određeni pomaci su i učinjeni. Osigurano je nešto više sredstava za obnovu pruga, u tijeku je priprema na nabavku 44 motorna vlaka za prijevoz putnika.

Međutim, kad je riječ o HŽ Cargu i o prijevozu robe željeznicom, evidentno je da se ne čini dovoljno. Bojimo se da Vlada igra samo na jednu kartu - prodaju većinskog udjela HŽ Carga i to pošto-poto.

Obzirom da Hrvatska 1. srpnja postaje punopravna članica EU, smatramo da je odabrani trenutak za objavu javnog natječaja za prodaju HŽ Carga nepovoljan, budući da će sva imovina ulaskom u EU dobiti na vrijednosti pa tako i HŽ Cargo. Zato bi, već iz tog razloga, bilo mudrije pričekati s prodajom da vrijednost HŽ Carga poraste.

U javnosti se pokušava nametnuti mišljenje kako HŽ Cargo, kao nacionalni operater, nema perspektive i kako je prodaja jedina moguća opcija, s čime se također ne možemo složiti. Naime, ako bi se HŽ Cargo restrukturirao i konsolidirao, za što ima vremena tijekom ove godine, obzirom na prometni položaj RH (5 morskih luka, X. paneuropski koridor, V. b) i V. c) odvojci V. paneuropskog koridora), HŽ Cargo bi mogao opstati kao nacionalni operater u većinskom vlasništvu RH.

Štoviše, smatramo da je to i jedini način da hrvatsko gospodarstvo i dalje ima mogućnost korištenja prijevoza robe željeznicom u unutarnjem prometu. Jer, strani vlasnik bit će zainteresiran jedino za tranzitni prijevoz, na kojem može ostvariti značajniji profit, dok će prometovanje teretnih vlakova na prugama izvan paneuropskih koridora, a to je više od ¾ pruga, nakon prodaje HŽ Carga većinom biti obustavljeno, čime će se dodatno umanjiti konkurentnost dijela domaćeg gospodarstva, a broj zaposlenih u HŽ Cargu svesti će se na minimum kojeg se ne usudimo ni predviđati.

Gotovo sve europske zemlje imaju nacionalnog operatera za prijevoz robe željeznicom, iako mnoge od tih zemalja imaju lošiji prometni položaj od RH. Prema našem mišljenju, sramota je da Hrvatska, kojom prolaze paneuropski koridori, koja ima 5 morskih luka, koja ima vrlo razvijenu željezničku mrežu duljine gotovo 2800 km pruga, kao jedna od rijetkih europskih zemalja ostane bez nacionalnog operatera za prijevoz robe željeznicom. Pri tome smatramo da određena strateška partnerstva mogu biti od koristi, kako bi se ojačala međunarodna pozicija HŽ Carga i sačuvao tranzitni prijevoz.

Uprava HŽ Carga može učiniti više za poboljšanje poslovnih rezultata i likvidnosti. HŽ Cargo ima tisuće starih vagona koje ne koristi i može ih prodati, ima desetak starih lokomotiva koje može prodati, ima nekoliko vrijednih nekretnina koje nisu neophodne za poslovanje i mogu se prodati. Na taj način tvrtka može riješiti značajni dio obveza.

Također, HŽ Cargo ima potraživanja od Željeznica Federacije BiH u iznosu oko 30 mln Kn, a Željeznice Federacije BiH imaju višak električnih lokomotiva, koje su HŽ Cargu prijeko potrebne. Na sličan način može se riješiti oko 10 mln Kn potraživanja od Željeznica Srbije i 5 mln Kn od Željeznica Bugarske.

Većim angažmanom Uprave može se poboljšati naplata potraživanja od strane domaćih korisnika, čime bi se mogla osigurati isplata plaće i plaćanje troškova energije i održavanja.

Obzirom da su problemi godinama gurani pod tepih, interne mjere više nisu dovoljne, neophodna je i pomoć vlasnika - države i to kroz financiranje nastavka restrukturiranja i završetka financijske konsolidacije, dokapitalizacijom, ili državnim jamstvom. Jedan od uvjeta za to je i da AZTN prestane tražiti prepreke, a da poradi na pronalaženju mogućnosti za pomoć HŽ Cargu, a time i domaćem gospodarstvu.

Ovim pismom želimo pomoći Vladi RH pri donošenju što kvalitetnijih odluka, no kao sindikat imamo i obveze prema našim članovima. Imamo obvezu učiniti sve što u okviru Zakona možemo, da radnici zadrže radna mjesta i da dobiju zarađenu plaću.

U tom cilju ovim putem Vladi RH i Upravi HŽ Carga upućujemo sljedeće zahtjeve:

  1. Tražimo da Uprava HŽ Carga, kroz poboljšanje naplate potraživanja i prodaju nepotrebne imovine, poboljša likvidnost i tako osigura redovitu isplatu plaće i servisiranje obveza.
  2. Tražimo da Vlada RH, umjesto prodaje većinskog udjela, putem dokapitalizacije, ili kroz državno jamstvo, osigura sredstva za nastavak restrukturiranja i završetak financijske konsolidacije HŽ Carga i kćerinskih društava, kako bi se tvrtka pripremila za liberalizaciju prijevoza robe željeznicom.

Ukoliko Vlada RH i Uprava HŽ Carga ne prihvate ove naše zahtjeve, Sindikat hrvatskih željezničara zadržava pravo organiziranja javnog prosvjeda i štrajka radnika HŽ Carga i kćerinskih društava.

Lijep pozdrav!",

Ivan Forgač, predsjednik Sindikata hrvatskih željezničara.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.