Foto: Hina
BIVŠI ministar gospodarstva, poduzetnik Goranko Fižulić, na Facebooku je napisao otvoreno pismo ministru pomorstva, prometa i infrastrukture Siniši Hajdaš Dončiću u kojem traži odgovor na pitanje zašto Hrvatska nije uvela vinjete.
"Preuranjen prijedlog"
Davne 2001. sam na sjednici Vlade predložio da se uvedu vinjete i isto obrazložio iskustvom drugih zemalja te velikim brojem inozemnih vozila u ljetnim mjesecima na hrvatskim cestama . Moj prijedlog je odbijen kao preuranjen jer je tada Hrvatska imala "samo" 429 km izgrađenih autocesta.
Udvostručenje prihoda
U Hrvatskoj ima 1 450 000 registriranih osobnih vozila te 140 000 registriranih teretnih vozila. U Hrvatsku je 2013. ušlo 13,5 mil stranih osobnih vozila . Valjda je svima uključivši i interesno zainteresirane jasno da prije bilo kakve privatizacije treba uvesti vinjete što će posljedično udvostručiti prihode. Uz istovremeno smanjivanje broja zaposlenih za trećinu, novi HAC bi bez trošarina i prihoda iz proračuna možda mogao sam servisirati svoje dugove. Ukoliko prilikom svake godišnje registracije vlasnik vozila kupuje i vinjetu koja mu omogućuje neograničeno korištenje autocesta i ako postavimo vrijednost vinjete kao dvostruku vrijednost trenutne cestarine Lučko – Dugopolje za II kategoriju vozila / 546 kuna / HAC bi ostvario godišnji prihod od 104 mil eura. Ako svako strano osobno vozilo koje ude u Hrvatsku mora kupiti minimalno vinjetu za sedam dana i ako njenu vrijednost postavimo na 30 eura , što je trenutna vrijednost cestarine npr od Macelja do Lipovca , HAC bi kreirao godišnji prihod od 405 mil eura . Znači , samo od domaćih i stranih osobnih vozila bi se po tome modelu ukupni prihod HACa popeo na 509 mil eura. Tome treba pridodati prihod naplaćen od teretnih vozila , kako domaćih tako i stranih, DARS 54 % prihoda ostvaruje naplatom cestarine vozilima težim od 3,5 t !
IPO HAC-a
Vrijednost koju HAC odnosno njegovo društvo za naplatu cestarine može postići u procesu inicijalne javne ponude izravno ovisi o modelu naplate. Sve dosadašnje rasprave o uvođenju vinjeta padale su na protivljenju sindikata dijela zaposlenih ili neozbiljnim elaboratima bivših Uprava HACa. Argument protiv uvođenja vinjeta ne može biti postojanje više koncesionara odnosno raznolika vlasnička struktura društava koje upravljaju pojedinim dionicama cestovnih pravaca. Elektronski čitači mogu i moraju registrirati promet vozila na svakom cestovnom pravcu što omogućuje i odgovarajuću raspodjelu prihoda.
Dio vozača kako domaćih , tako i stranih imati će nešto veći trošak ali će biti izbjegnute velike gužve i dugotrajni čepovi na naplatnim kućicama , pogotovo u vršnim opterećenjima u ljetnim mjesecima. Domaća vozila će u daleko većem broju koristiti auto ceste što će smanjiti troškove održavanja „običnih „ cesta te povećati sigurnost i smanjiti broj prometnih nesreća. Redovnim korisnicima auto cesta te gospodarstvu u cjelini troškovi korištenja auto cesta biti će drastično smanjeni. Zagovornici zadržavanja postojećeg modela naplate cestarine nemaju ni jedan argument u njegovu obranu osim zadržavanja zaposlenih na naplati.
Vlada i nadležno ministarstvo trebali bi još jednom ozbiljno razmotriti promjenu modela naplate i ako su navedeni podaci pogrešni uvjeriti javnost da vinjete nisu zadovoljavajuće rješenje," piše Fižulić.