Foto: azi.hr
PROŠLE je godine 30. srpnja uslijed strašnog nevremena nestala kontrola zračnog prometa u Zagrebu.
Blokada se dogodila nakon što je u središnju prostoriju Oblasne kontrole zračne plovidbe u Zagrebu prodrla velika količina vode, nakon čega je i struja nestala. U hrvatskom zračnom prostoru u tim trenucima se kretalo otprilike sto putničkih aviona.
Izvješće Agencije za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu pružilo je informacije i detalje koji pokazuju da se u ovakvoj kriznoj situaciji u Hrvatskoj kontroli zračnog prometa dogodila potpuna nemogućnost pružanja sigurnih ATM usluga, odnosno usluga upravljanja zračnim prometom.
Serija ljudskih pogrešaka i pogrešnih procjena pogodovala je krizi
"Unatoč dizajnu sustava i predviđenih tehničkih redundancija, dogodila se ljudska pogreška kao direktna posljedica propusta u organizaciji (upravljanju, nedostatku komunikacije, nepoznavanja postupaka za rad i konačnici pogrešnih procjena)", navodi se u izvješću koje je navelo mnoge sustavne nedostatke prepoznate nakon događaja.
Primjerice, od strane nadležnih tijela nije potvrđen popis kritične infrastrukture Hrvatske kontrole zračnog prometa (HKZO), nije se pristupilo izradi sigurnosnog plana kritične infrastrukture i sigurnosni koordinator za pojedine dijelove nacionalne kritične infrastrukture kojom upravlja HKZP nije određen. Također nije provedena sigurnosna procjena zgrade, a postupak koji opisuje postupanje u slučaju elementarnih nepogode neadekvatan je, dok "fallback", odnosno način rada za situaciju ovakvog tipa nije definiran.
Kriva procjena situacije
Tu su također i sporna pitanja organizacijske prirode, kao što je telefonska komunikacija između dežurne osobe u odjelu elektroenergetike i glavne dežurne osobe u tehničkom nadzoru. Glavni dežurni u odjelu elektroenergetike očito je krivo procijenio situaciju.
Na pitanje "hoće li sad sve riknuti", odgovara "da, ali samo rasvjeta, a oprema će raditi", rekao je u razgovoru koji je trajao 42 sekunde.
Na više sustava i uređaja primijećeno je da rade bez vremenske sinkronizacije, a postoje i nejasnoće oko razgraničene odgovornosti vezano za održavanje zgrade. U situaciji krize također je neprikladno da se ključ razvodnog ormara nalazi u radionici na drugom kraju zgrade.
Agencija za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu donijela je nekoliko sigurnosnih preporuka kako se ovakve kritične situacije više ne bi ponavljale. Jedan od njih je i izrada Sigurnosnom plana kritične infrastrukture i imenovanje Sigurnosno koordinatora za pojedine dijelove Nacionalne kritične infrastrukture kojom upravlja HKZP. Uz nekoliko preporuka, najbitnije jest uvježbavanje propisanih postupaka.