U današnje vrijeme roditelji žele svojoj djeci pružiti ne samo osnovne uvjete za život, već i najbolje moguće uvjete za razvoj. No, dok ih štite i pomažu im u svakodnevnim zadacima, često nesvjesno odgađaju razvoj njihove samostalnosti. Djeca koja su navikla da im se sve servira imaju poteškoća s donošenjem odluka, preuzimanjem odgovornosti i snalaženjem u stvarnom životu.
Roditelji često iz najbolje namjere preuzimaju sve obveze – oblače djecu, spremaju im torbe, biraju aktivnosti i rješavaju probleme umjesto njih. Međutim, dijete od najranije dobi treba imati priliku razvijati neovisnost u skladu sa svojim godinama.
"Već u predškolskoj dobi treba ih poticati na samostalnost", ističe psihologinja Julija Poljanskaja. "Primjerice, možete s djetetom izraditi dnevni raspored koji će ono samo zapisati ili nacrtati. Također, važno je da dijete zna gdje se nalaze njegove stvari – igračke, odjeća, školski pribor – i da samo preuzima odgovornost za njihov red."
Djeca u dobi od 5 do 6 godina već se mogu sama oblačiti i birati odjeću primjerenu vremenskim uvjetima. U prvom razredu trebala bi sama pakirati torbu za školu – isprva uz pomoć roditelja, ali s vremenom potpuno samostalno.
Djeca od šeste godine mogu i trebaju sudjelovati u kućanskim poslovima. Mogu pospremati sobu, skupljati posuđe nakon jela, zalijevati biljke i iznositi smeće.
"Djeca trebaju shvatiti da su dio obitelji u kojoj svatko ima svoje obveze", naglašava Poljanskaja. Ako su od malih nogu naviknuta na određene zadatke, kasnije će lakše preuzeti odgovornost u školi, sportu i životu općenito.
Roditelji često nailaze na situaciju u kojoj djeca odgađaju obveze i ignoriraju dogovore. Na primjer, ako roditelj dolazi po dijete u školu ili na trening u dogovoreno vrijeme, dijete često traži "još pet minuta", što se može pretvoriti u pola sata čekanja.
"Roditelji trebaju biti dosljedni. Ako je dogovoreno određeno vrijeme, treba ga se pridržavati. Tako dijete uči organizaciji i poštivanju vremena drugih ljudi", savjetuje Poljanskaja.
Ako dijete već u dobi od 10 godina nije razvilo osnovnu samostalnost, situacija se može promijeniti uz pravilan pristup. Poljanskaja savjetuje nekoliko strategija:
Važno je naglasiti da poticanje dječje samostalnosti ne znači nedostatak podrške ili ljubavi. Naprotiv, učenje odgovornosti ključno je za budući uspjeh djeteta.
"Kada djeca odrastaju u prezaštićenom okruženju, kao odrasli se suočavaju s teškoćama u donošenju odluka i preuzimanju odgovornosti. Roditelji im žele olakšati život, ali tako ih čine nesposobnima za izazove koje će kad-tad morati savladati", zaključuje Poljanskaja.