Jesu li vam ikada pale na pamet ideje kao što su "da mi je da ubodem neku lovu" ili "mislim, dakle serem"? Harisu Jusoviću, sarajevskom dizajneru, definitivno jesu. Postao je poznat u cijeloj regiji po svojim posterima na kojima su kratki aforizmi ili jednostavne i zabavne ilustracije, a sad ih je počeo i prodavati. Ljudi, kaže, naručuju odasvud.
"Bosna i Hercegovina, Hrvatska, Srbija, Crna Gora, Slovenija, Njemačka, Austrija, Španjolska, Kanada, Švedska, Mađarska...", nabraja Haris mjesta iz kojih su ga ljudi kontaktirali. I inače mu se javljaju kad ih pogodi u žicu. "Nemam neodgovorenih poruka, čak ni u skrivenim folderima. Ja sve čitam i svima odgovorim, osim ako nije u pitanju neka budala, mada je minimalno takvih", govori Haris.
Haris je rođen u Prijepolju, gradiću u jugozapadnoj Srbiji, a odrastao je u Sarajevu. Poezija mu je u dobrom dijelu odredila smjer karijere, te je često ubacuje u radove. Parafrazira i razne balkanske uzrečice i poštapalice, a kaže kako mu je najdraža narodna mudrost "tko umije - njemu dvije".
"Strašna stvar! Interpretira se na različite načine, ali znanje ti nitko ne može osporiti, inficirati ili sabotirati. Ono je trajna vrijednost. Ne možeš nešto da znaš - pa da ne znaš. Kad naučiš, znaš zauvijek, samo ne uvijek jednako dobro", objašnjava.
Njegovi radovi često kritiziraju društvo, za koje Haris kaže da generira i pitanja i odgovore. "Mi ta pitanja i odgovore hvatamo kao pahuljice. E sad, hoćeš li ti pahuljicu smazati, ili sačekati da padne još nekoliko tisuća, pa napraviti od toga polaznu točku za nešto veliko, monumentalno i korisno... Do tebe je. Bitno je da reakcija ne izostane, pa kakva god, odredit će neki pravac", kaže o svom angažmanu.
Unatoč stanju koje na ovim prostorima nikako ne dolazi na zelenu granu, dizajner ne razmišlja o odlasku u inozemstvu: "Duša ostaje gdje sidro bacimo, to je mirna luka nakon burnog putovanja. Tu sam gdje sam, mislim da ću samo turistički nekad faliti", slikovito objašnjava.
Cijeni li se dizajn na Balkanu dovoljno, ili se još uvijek smatra da bi sve to mogao mali od Ante? Jusović kaže da je sve to relativno, te se šali da je to česta riječ u biznisu. "Ne obraćam previše pažnju na to cijeni li netko dizajn ili ne, važna mi je forma suštine onoga što radim, u što sam uključen, doprinosim li nečemu dobrom, znači li moj angažman. Suština bez forme je fatamorgana", tvrdi.
Ipak, osim s domaćim tvrtkama i klijentima, radio je i s ogromnim međunarodnim korporacijama - među njima su i imena kao Nike. U radu s ljudima teško je izbjeći nesporazume, koji mu se, kaže, rijetko događaju jer klijenti znaju kod koga dolaze.
"Nije bilo situacija nekog radikalnog prekida suradnje, više da sam se ja par puta zahvalio i preusmjerio njihov zahtjev na nekog drugog, kad sam vidio da počinjemo gubiti kompase", prisjeća se dizajner. Od domaćih zvijezda surađuje s Dinom Merlinom, i to već 11 godina. "Dino Merlin je jako zahtjevan i svi njegovi nastupi su besprijekorni u tehničkom i glazbenom smislu", kaže.
Haris radi na najrazličitijim projektima - od najava za koncerte do billboarda za ćevabdžinice. Od svega mogućeg čime se bavi, najdraže su mu awareness kampanje: "Nikad ne ostanu nezapažene. To je moja niša i često takav autorski, zabavni pristup u reklamnoj industriji bude popraćen i otvori mnoštvo dijaloga."
Nakon dugog planiranja i sređivanja detalja, dizajner je otvorio i webshop u kojem prodaje svoje postere. Navodi da konačno sve dolazi na svoje i da se ne boji plagijatora. "Ne mogu oni nakopirati koliko ja mogu nadizajnirati", šali se.
Ne boji se ni umjetne inteligencije, koja je trenutno glavna tema u svim kreativnim granama: "Mi smo rođeni da se adaptiramo. Obično one najgore i najneurednije platiše salutiraju karnevalu zvanom AI. Kreativci, s druge strane, oplakuju dan kada je umjetna inteligencija na velika vrata ušla u njihov svijet i poljuljala njihov autoritet. AI je u velikoj mjeri pokazala kakvi smo ljudi objektivno."
Imaju li posteri i budućnost u sveopćoj navali digitalije? Čini se da je Haris čovjek bez straha na svim poljima: "U opasnosti su samo oni skromnog talenta i radnih navika. Mainstream je ta priča da je sve otišlo u digitalu, ali naravno da nije."
"Billboardi, kada su kreativni, još uvijek prednjače u ostavljanju snažnog dojma na publiku, ali na digitalnim platformama i unutar digitalnog okruženja – tu se ipak i čuje za te billboarde i za sve ono što imamo za reći", dodaje.
Ipak, dodaje kako mu fale neki stari tiskani formati, poput dnevnih novina koje su mu, kaže, donosile mir. "Previše želimo znati sve iz minute u minutu i to nas čini nestrpljivima, neopuštenima, opterećenima", smatra.
Čemu se još možemo nadati od njega? "Ja bih nastavio raditi svoj posao, ako može. Volim kreativu i nisam previše ambiciozan. Ostvario sam se u mnogim poljima i poljanama. Miran, nesenzacionalan život, iće, piće, zdrava familija... To su moje ambicije, ako se tako mogu nazvati", zaključuje Haris.