Kad god Taylor Swift objavi album, ova stranica bilježi nevjerojatan rast

Foto: Press/Metacritic

ZA METACRITIC, web stranicu koja prikuplja i kvantificira recenzije glazbe, filmova, televizijskih emisija i videoigara, objava albuma Taylor Swift jedan je od najboljih dana u godini.

"Ne postoji ništa poput Taylor Swift. Imamo veliki promet i angažman korisnika, puno ljudi to dijeli na društvenim medijima", rekao je za The New York Times 51-godišnji Marc Doyle, jedan od pokretača web stranice. Godine 2020., kada je Swift izdala Folklore, svoj osmi studijski album, promet je narastao za otprilike pola milijuna pregleda, uključujući stranice s recenzijama korisnika.

U ponoć (po američkom vremenu) izdala je novi album Midnight koji samo nekoliko sati nakon objave ima ocjenu od 94 na Metacriticu.

Koliko to znači fanovima i koliko su aktivni na Metacriticu najbolje pokazuju objave na društvenim mrežama. "Pokušali su je srušiti s leakovima i lažnim narativom... Taylor se uvijek zadnja smije", "Ljudi, brzo na Metacritic da ocijenimo album", "Taylor ponovno dominira, pogledajte Metacritic", samo su neki od komentara tek nekoliko sati od izlaska najiščekivanijeg albuma godine.

Što je Metacritic?

Kao što mu ime sugerira, Metacritic nudi kritiku zabavne industrije koristeći načelo meta-analize, recenzijama dodjeljuje vrijednost između 0 i 100. Na taj način korisnici mogu pop kulturu doslovno ocijeniti.

Rezultati poznati kao Metascore u početku su bili samo vodič za potrošače. Ali tijekom prošlog desetljeća, otkako najzagriženiji fanovi na društvenim mrežama ratuju s podacima i brojkama o prodaji i streamingu, pozicijama na glazbenim ljestvicama, prihodima od turneja, broja osvojenih Grammyja - Metascore je postao poput streljiva.

Armije strastvenih obožavatelja pažljivo prate tablicu, a najviše zanimanja već godinama privlači Swift koja je u petak objavila svoj 10. studijski album Midnights.

Ali tko stoji iza Metacritica i kako se prikazuju brojke?

Jason Dietz, koji je kao i spomenuti Doyle, diplomirao na USC Gould, došao je 1999. godine na ideju za web stranicu koja će primjenjivati meta-analizu na niz medija te je zamolio Doylea da se pridruži njegovim naporima.

I filmski portal Rotten Tomatoes pokrenut je te godine, ali Dietz toga nije bio svjestan. Dietz, trenutačni urednik stranice, naučio je kako raditi s HTML-om.

Krajem 1999. Doyleova sestra i njezin suprug bili su glavni ulagači prilikom pokretanja Metacritica. Početkom listopada, Metacritic i šest drugih web stranica kupio je Fandom, koji se bavi razvojem zabavnih platformi posvećenih fanovima. Ugovor se procjenjuje na 50 milijuna dolara, ali Doyle je odbio komentirati prodaju.

Zajedno su počeli proučavati tisuće pisanih i online recenzija, sastavljajući ih u proračunsku tablicu programa Excel i organizirajući ih prema vlastitim shemama - što će uskoro postati zaštitni znak Metascorea.

Doyle govori da je grupa počela svakodnevno posjećivati publikacije koje objavljuju recenzije. "Svaki put kad bi objavili recenziju, mi bismo je ubacili u sustav. Kad bismo došli do četiri recenzije, generirali smo Metascore, što je prosječna ocjena", objasnio je kako je stvar funkcionirala.

Za slovne ocjene (koje koriste publikacije poput Entertainment Weeklyja), A predstavlja 100, dok F odgovara nuli. Za recenzije kojima nije dodijeljena alfanumerička vrijednost, pet stalno zaposlenih procjenjuje ton recenzije prije dodjele ocjene. 

"Stalno dobivamo komentare poput: 'Ova recenzija se čini mnogo boljom od ocjene 3/10'. U takvom slučaju, poslat ću komentar drugom uredniku, pitati ga što misli, a mi ostali ćemo ga ponovno pročitati", pojasnio je Doyle.

Prestiž kritičara

Prije izračunavanja prosjeka, ocjene se slažu i prema percipiranom "prestižu" kritičara i broju ranije napisanih recenzija. "Od samog početka vjerovali smo da postoji toliko kritičara koji su sjajni u onome što rade. Zašto bi ih se tretiralo na isti način kao i potpuno novog kritičara u regionalnim novinama?" rekao je Doyle.

Ali Metacritic odbija objasniti više o tome kojim publikacijama i kritičarima se daje prioritet. "To je naš tajni sastojak", rekao je Doyle. Dakle, kako izbjegavaju pristranosti? "Samo nam morate vjerovati. Mi smo profesionalna ekipa", dodaje Doyle. Web stranica zarađuje od oglašavanja, licenciranja Metascorea i prihoda od podružnica.

Glazbena sekcija Metacritica pokrenuta je u ožujku 2001. s pregledom novoobjavljenih albuma. Podatke danas povlače iz 49 publikacija.

Gotovo cijelo desetljeće sekcija nije pridobila veliku popularnost na internetu. Pozornost je uglavnom ostala usmjerena na videoigre i ta je sekcija imala najveći utjecaj. Metrike su utjecale čak i na dizajn igara, marketinške strategije, pa i na naknade zaposlenicima.

Kreator igara Chris Avellone kaže kako je 2010. izdavač igre Fallout: New Vegas u ugovor uključio klauzulu prema kojoj ima pravo na bonus ako igra na Metacriticu dosegne rezultat iznad 84.

Fanovi glazbenika bodove koriste kao oružje

Metacritic je počeo igrati veću ulogu u glazbi otprilike u isto vrijeme. U prosincu 2009. godine, nakon prikupljanja 7000 recenzija, stranica je objavila svoju prvu listu najboljih izvođača desetljeća. Broj 1 je bio iznenađenje: Spoon, indie-rock bend.

Ubrzo su korisnici počeli objavljivati Metascore na Twitteru kao empirijski dokaz da je umjetnik uspio ili nije uspio. "Kanye je dobio 93 na Metacriticu, Taylor Swift 75. Yeezy Forever!" napisao je jedan fan na Twitteru 2010. godine.

"Ljudi su koristili Metascore kao sredstvo za rješavanje svađa, metriku koju su jedni drugima gurali pred nos. To stvarno nije bila namjera naše stranice i mrzimo vidjeti da se koristi kao mač ili štit za borbu različitih pop fanova", rekao je Doyle.

Kritičari u problemima

Kritičari su se i sami našli u unakrsnoj vatri. Godine 2016. anonimni obožavatelj Ariane Grande pokrenuo je peticiju protiv Christophera R. Weingartena, pisca koji je recenzirao album Dangerous Woman za časopis Rolling Stone. U lipnju 2020. urednik Pitchforka bio je na meti online zlostavljača i dobio je prijetnje nakon što je napisao ono što su obožavatelji doživjeli kao nepravednu recenziju Folklorea Taylor Swift, koja će sniziti njezin Metascore.

"Čuo sam se s kritičarima koji su bili zatrpani pritužbama", rekao je Doyle, ističući da se niske ocjene često poistovjećuju s pristranošću: "Unatoč tome, mi svakako želimo potaknuti kritičare da sve opišu onakvim kakvo jest".

Swift, koja ima posebno aktivnu online bazu obožavatelja, bila je iskra za nove prijepore oko Metacritica. Glazbena stranica Consequence of Sound u rujnu je objavila kako žali zbog toga što je njezinom albumu iz 2017. godine Reputation dodijelila ocjenu D+ i pokvarila rezultat na Metacriticu.

Ideja o ocjenjivanju izvođača može se činiti nepotrebnom ili nekim kritičarima biti neugodna, Rolling Stone je primjerice nedavno ukinuo svoje rangiranje zvijezda, ali slušatelji jednostavno žele imati brojke na vidjelu. Perkins Miller, izvršni direktor Fandom Inc., usporedio je Metacritic s NFL-om. "Danas je bitno manja razlika između ljubitelja sporta i obožavatelja glazbe", zaključio je.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.