Je li najskuplja slika na svijetu autentična? Iz muzeja Prado tvrde da nije

Foto: Kirsty Wigglesworth/Guliver Image

KUSTOSI iz muzeja Prado donijeli su presudu o autentičnosti slike Salvator Mundi, čije je autorstvo pripisano Leonardu da Vinciju.

Slika je od trenutka pronalaska izazivala rasprave o tome je li riječ o pravom Leonardu, a Christie's ju je 2017. prodao saudijskom ministru kulture Badru bin Abdullahu za basnoslovnih 450 milijuna dolara. 

No kustosi iz Prada ne slažu se s kolegama iz Christie'sa, ali ni svim onim ekspertima koji su tvrdili da je Salvator Mundi originalno djelo čuvenog renesansnog umjetnika, prenosi CNN. U katalogu izložbe Leonardo i kopije Mona Lise, koja se može vidjeti u Madridu do 23. siječnja 2022. i koja se fokusira na kopiju Mona Lise iz muzeja Prado, dovedena je u pitanje autentičnost saudijske slike. To je ujedno i najoštrija kritika autentičnosti otkad je slika prodana za najvišu cijenu u povijesti.

Prema ocjena Prada, ta slika se vodi kao rad "pripisan Leonardovoj radionici ili ga je on autorizirao ili nadzirao", i to pod nazivom Cookova verzija budući da ju je 1900. kupio Francis Cook iz Londona. Kustosica iz Prada Ana Gonzáles Mozo komentira u svom tekstu da neki stručnjaci smatraju da je postojao danas izgubljeni prototip slike, dok drugi misle da je Cookova verzija original. Međutim, ona tvrdi da ne postoji Leonardov prototip.

Mozo kaže da je još jedna kopija slike Salvator Mundi, takozvana Ganayeva verzija (1505-15), najbliža Leonardovu izgubljenom originalu. Nabavio ju je markiz De Ganay 1939., prodana je u Sotheby'su 1999. i sada se nalazi u anonimnoj privatnoj kolekciji. Kustosica tvrdi da je vješt umjetnik iz Leonardove radionice koji je naslikao Ganayevu verziju slike Salvator Mundi također odgovoran i za ranu kopiju Mona Lise (1507-16) koja se čuva u Pradu.

Uvodni esej kataloga izložbe u Pradu napisao je Vincent Delieuvin, kustos važne Leonardove retrospektive u Louvreu 2019. godine. On raspravlja o različitim pogledima na saudijskog Leonarda, ograđujući se od vlastitog mišljenja, iako upozorava na detalje iznenađujuće loše kvalitete.

Prošlog mjeseca Delieuvin je održao i online seminar za londonski institut Courtauld o izazovima organiziranja Leonardove retrospektive prije dvije godine. O saudijskoj slici kazao je, među ostalim, da iako je "slika zanimljiva, to nije najosobnija Leonardova kompozicija". Kustos iz Louvrea je na seminaru u Courtauldu rekao i da bi "bilo dobro da se zaljevska slika izloži kraj lijepe Ganayeve verzije, koja je na visokoj razini". Ganayeva slika uključena je inače i u postav nove izložbe u Pradu. Delieuvin u njezinu katalogu zaključuje: "Nadamo se da će buduće izlaganje slike u stalnom postavu omogućiti da se ona ponovno analizira s većom objektivnošću."

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.