Oči lagano razmazane, uokvirene tamnim sjenilom, blijedo lice i dašak sive na jagodicama - Jenna Ortega na londonskoj premijeri druge sezone serije Wednesday izgledala je iscrpljeno, i to s namjerom. Glumica je zaštitno lice "Tired Girl" (umorna djevojka) estetike, najnovijeg beauty trenda generacije Z koji slavi izgled kao da niste spavali cijelu noć.
Borba protiv umornog izgleda stara je gotovo koliko i sami standardi ljepote. Korektori, kreme za područje oko očiju i razni kozmetički proizvodi stvoreni su s jednim ciljem - da izgledamo svježe i odmorno. Umoran izgled povijesno se povezivao s lošim zdravljem, starenjem i smatran je neprivlačnim.
No, "Tired Girl" estetika slavi upravo suprotno i prihvaća nesavršenosti koje smo se desetljećima trudili sakriti.
Moderno zaštitno lice trenda je Wednesday Addams, morbidna kći iz popularne obitelji Addams, koju u Netflixovoj hit seriji glumi upravo Ortega. Njezini osjenčani podočnjaci i blijeda koža postali su inspiracija, a izgled je rekreirala i na crvenom tepihu. Ipak, reference sežu i dalje u prošlost - dovoljno je sjetiti se Angeline Jolie u filmu Prekinuta mladost ili mlade Natalie Portman u kultnom Leonu.
Danas su među poznatim obožavateljicama ovog stila i glumica Lily Rose-Depp, model i glazbenica Gabbriette te influencerice Emma Chamberlain, Danielle Marcan i Lara Violetta. Od kraja srpnja, "šminka umorne djevojke" postala je viralna kategorija na TikToku, a tutorijali za postizanje neispavanog izgleda prikupili su stotine tisuća pregleda.
@nerulera my favorite go-to makeup look
♬ orijinal ses - music.d4y
U jednom od videa, Violetta je poručila kako su "podočnjaci tako šik jer ih zapravo morate zaraditi". Cjelokupni dojam je pomalo neuredan, nedovršen i s buntovničkom notom. "To je slavlje autentičnosti", izjavila je za CNN vizažistica Kim Brown. "Izgled 'Umorne djevojke' ima oštrinu i osobnost. Žestok je i cool."
@laravioletta_ tired girl summer
♬ Originalton - laravioletta_
"Umorna djevojka" ne smije se miješati s gotikom, supkulturom koja podrazumijeva znatno naglašeniji mračni izgled. Razlikuje se i od korejskog "aegyo-sal" trenda, koji naglašava masno tkivo ispod očiju radi postizanja mladolikosti. Najbliža poveznica je grunge moda 90-ih, koju je popularizirala Courtney Love sa svojom neurednom estetikom.
Ipak, stručnjaci ističu ključnu razliku. "Grunge je izrastao iz anti-establišmentskih vrijednosti, glazbenih scena i solidarnosti zajednice", objasnio je Dan Hastings-Narayanin iz tvrtke za predviđanje trendova The Future Laboratory. S druge strane, izgled "Umorne djevojke" dio je prolaznog internetskog fenomena "core", riječi koja opisuje nišne estetike poput "cottagecore" ili "Barbiecore". "To je brz način da pokažete tko ste ili kakvo raspoloženje želite postići", rekao je Hastings-Narayanin, dodajući da je izazov u tome što je takav trend "prolazan, komodificiran i spreman za zamjenu sljedećim viralnim trenutkom".
Ne čudi što se trend pojavio upravo s likom Wednesday Addams. Vizažisti koji su radili na seriji potvrdili su da je namjera bila stvoriti izgled koji ne odaje dojam sati provedenih pred ogledalom. "Ona jednostavno nije takva osoba. Ima slučajeve za rješavanje i važna mjesta na kojima treba biti. Uređivanje lica neće biti visoko na njezinoj listi prioriteta", rekla je Nirvana Jalalvand, vizažistica druge sezone.
U tom smislu, nonšalancija lika Wednesday suprotstavlja se uglačanim idealima ljepote i predstavlja jasan odmak od "clean girl" estetike - svježeg izgleda s blistavom kožom i minimalnom šminkom, koji su posljednjih godina popularizirale Bella Hadid i Hailey Bieber.
"Svi smo se umorili od pretjerano kuriranog perfekcionizma. Ova neuredna kultura borba je protiv te estetike 'čiste djevojke'. Gotovo kao da smo otišli toliko daleko u savršenstvo da se ljudi sada vraćaju na staro", dodala je Jalalvand.
Osim što je pobuna protiv savršenstva, ovaj trend je i jednostavan za izvedbu. "Većina ljudi može napraviti ovu šminku. Ne morate biti sjajan vizažist. Ne treba vam mirna ruka", objasnila je Tara McDonald, koja je radila na prvoj sezoni serije.
Iako je malo vjerojatno da će "Umorna djevojka" ostaviti trajan kulturni pečat, njegovi korijeni možda govore nešto dublje o izazovima s kojima se suočava generacija Z. Hastings-Narayanin smatra da prihvaćanje ovog trenda predstavlja povratak ranjivosti usred "nemilosrdnih pritisaka" poput akademskih obveza, studentskih dugova i nesigurnog tržišta rada. "Razmetanje ranjivosti i crnim humorom postaje mehanizam suočavanja koji proglašava: 'Iscrpljena sam i nesigurna u svoju budućnost, i smijat ću se kroz tugu'", zaključio je.
Počni s očima
Umjesto uobičajenog korektora za područje ispod očiju, nanesi svoj omiljeni ruž u boji breskve ili roze nijanse kao bazu za sjenilo. Preko toga složi mješavinu smeđih, sivih i bordo tonova sjenila kako bi stvorila lažne podočnjake – počevši od gornjih kapaka, a zatim povlačeći pigment oko unutarnjeg kuta oka i ispod donje linije trepavica.
@sharareh.khazani I’m so into this look it might just be my new favorite #grungey2k #tiredgirlmakeup #gabbriettebechtel #greenscreen ♬ 90's house, city pop, 10 minutes(998823) - 8.864
Za najbolji rezultat (odnosno najrealističniji izgled udubljenih podočnjaka), koristi kombinaciju prstiju i mekane četkice za blendanje. Što izgleda neurednije i manje "ispeglano", to bolje.
Razmaži
Kako bi očima dala onaj karakteristični pospani look, razmaži kremasti smeđi tuš duž gornje linije trepavica, pa ga povuci u jedva primjetno, spušteno krilce. Učinak? Oči koje izgledaju otežano i kao da im prijeko treba san.
Drugo neka bude suptilno
Kako kaže kreatorica @sharareh.khazani, "Ne pokušavaš svijetliti — pokušavaš izgledati umorno." Ostani samo na laganom sloju tekuće podloge i korektora, plus prigušeno rumenilo na vrhovima obraza. Konturiraj hladnim, sivkastim tonom da bi dobila taj udubljeni "probudila sam se ovakva" izgled, i završi s malo maskare i prozirnim balzamom za usne.
Nema potrebe ni naglašavati – biti umoran (ili barem glumiti umor) nikada nije izgledalo ovako dobro, ako pitate generaciju Z.