Jutro u Parizu počelo je poput scene iz filma – dragulji “neprocjenjive vrijednosti” ukradeni su iz Louvrea, najpoznatijeg muzeja na svijetu. Prema francuskim medijima, pljačka se dogodila između 9:30 i 9:40, a počinitelji – njih trojica ili četvorica – izveli su cijelu operaciju u samo sedam minuta.
Uz pomoć ljestava ušli su direktno u Apolonovu galeriju, razbili dvije vitrine i pobjegli s dijelom nakita iz Napoleonske zbirke. Ministar unutarnjih poslova Laurent Nuñez potvrdio je da se radi o predmetima “neprocjenjive vrijednosti”, dok je Louvre danas ostao zatvoren zbog “izvanrednih okolnosti”.
Ova današnja filmska pljačka odmah je podsjetila na jedan od najpoznatijih zločina u povijesti umjetnosti – krađu Mona Lise iz istog muzeja 21. kolovoza davne 1911. godine. Tada je u povijest ušao Vincenzo Peruggia, Talijan rođen u sjevernoj Italiji, koji je u Parizu radio upravo u Louvreu. Nakon što je ukrao slavnu sliku, pokušao ju je prodati, što je na kraju pomoglo policiji da mu uđe u trag i vrati umjetninu na njezino mjesto.
Peruggia se u Pariz preselio 1908. godine i zaposlio u muzeju na poslovima održavanja umjetnina. U sklopu posla brzo je naučio sve o kolekciji, pa i o Mona Lisi te je došao na ideju da je – ukrade. Tog jutra u sedam sati došao je u Louvre odjeven u bijelu radnu uniformu kakvu su nosili svi zaposlenici. Pričekao je da Salon Carré ostane prazan, pa skinuo sliku sa zida, uklonio okvir i staklo, a zatim ju umotao u svoju kutu i mirno izišao iz zgrade.
Policija ga je čak dvaput ispitivala, ali u to vrijeme nije bio osumnjičen. Dvije godine kasnije Mona Lisa je još uvijek bila u njegovu pariškom stanu. Kad je napokon pokušao prodati djelo galeriji u Firenci, vlasnik je prepoznao o čemu se radi i obavijestio policiju. Peruggia je uhićen, a Mona Lisa vraćena u Louvre, što je izazvalo globalno oduševljenje i potpuno promijenilo njezin status.
Do tada poznata samo ljubiteljima umjetnosti, nakon krađe postala je najslavnija slika na svijetu. Louvre je bilježio rekordne gužve, a njezin tajanstveni osmijeh postao je simbol muzeja i Pariza. Peruggia je, pak, tvrdio da je to učinio iz “patriotizma”, želeći vratiti djelo Italiji – no činjenica da ju je pokušao prodati baca sumnju na tu verziju. Ipak, mnogi su mu povjerovali. Osuđen je na godinu dana zatvora, ali pušten već nakon sedam mjeseci.