Čuju se vapaji da nestaje Disney kojeg poznajemo. Ako je tako, neka nestane što prije

Čuju se vapaji da nestaje Disney kojeg poznajemo. Ako je tako, neka nestane što prije
Screenshot: YouTube

PETICIJA protiv "Disneyjevog promicanja LGBTIQ propagande", koja je potaknuta Lovrenovim istupom došla i u internetske predjele Lijepe Naše, počinje odrješitim iskazom: "Walt Disney kojeg smo poznavali i voljeli gotovo je nestao."

Ovaj turobni lelek za pijancem i rasistom slikovit je i izražava žaljenje za Disneyjevom produkcijom u kojoj su manje-više sve društvene kategorije, osim bijelih srednjoklasnih muškaraca, dobivale svoje iskarikirane animirane ladice.

S obzirom na to, možemo reći - ako se Disney mijenja, hvala bogu da je tako. Bilo je i vrijeme.

Jim Crow i simpatični robovi Hollywooda

Disneyjeva konzervativna prošlost prilično je dobro poznata, a njen najizraženiji aspekt vjerojatno je onaj rasistički. Pjesma juga (Song of the South), popularni animirano-igrani film, nastao je 1946., kada su se brojni crni američki vojnici vraćali kućama iz Drugog svjetskog rata gdje su se borili za slobodu svih Amerikanaca. Vratili su se u društvo koje je i dalje bilo segregirano. Famozni Zakoni Jima Crowa bili su na snazi sve do 1950.

Pjesma juga prikazuje crnog roba Remusa kao mudrog i strpljivog, ali veselog tipa, i obično se uzima za primjer lika "čarobnog crnca". Svijet filma je svijet u kojem crnci žive u idiličnim odnosima sa svojim bijelim gospodarima, a crne su sluškinje pretile, simpatične i krajnje empatične.

Takav je lik tete Tempy iz Pjesme juga, a takav je i lik Mammy iz kultnog filma Prohujalo s vihorom. Obje uloge igra Hattie McDaniel, a za potonju je 1950. dobila Oscara za najbolju sporednu glumicu. Bila je prva crna osoba koja je dobila Oscara.

Savjest se pere nagradama

Fast forward u 2014. godinu. Prije godinu dana izašao je Dallas Buyers Club, a Jared Leto osvojio je Oscara za ulogu Rayona, transrodne žene. U Timeu izlazi članak Steva Friessa koji upozorava da Jaredu Letu ne treba pljeskati na ulozi zbog, opet, problema načina na koji se u filmu predstavlja neka zajednica.

On s pravom naglašava da je Rayon šašav, tragično-zabavan, odjećom opsjednut lik, k tome i prostitutka. Lik-karikatura. Ono što je problematično u ovoj predodžbi je, dakako, svođenje na stereotipe.

I stoga Friess s pravom naglašava da se s Rayon događa isto što i s Mammy. U mainstream se ubaci stereotipni prikaz neke marginalizirane skupine i onda netko za to dobije Oscara. I savjest nam je odjednom čišća, a prošlost bar malo manje prljava.

Oni ostavljaju plameni trag

Takozvana popularna kultura puna je stereotipizacija svega i svačega. Dobar je primjer romantični prikaz, primjerice, white trash miljea u spotu za pjesmu Ride Lane Del Rey. Kad ga čovjek pogleda i vidi sve te tipove s masnom kosom koji jure otvorenom cestom na svojim kul motorima, u dobrom primjeru onog što se obično naziva americanom, zaista poželi sjesti s njima i, kao u pjesmi Darka Rundeka, po autoputu "ostavljati plameni trag".

A onda se čovjek sjeti da ti isti likovi vjerojatno glasaju za Trumpa i u slobodno vrijeme zidaju zidove prema Meksiku.

Postoje, naravno, i drugačiji primjeri, i upravo oni pokazuju da je na filmu, fotografiji, u crtiću ili nekom desetom mediju moguće prikazati lik koji će pripadati nekim identitetima, ali neće biti sveden na njih.

Prikaz japanskih vojnika u filmovima Tanka crvena linija i Pisma iz Hiroshime, transvestita na fotkama Nan Goldin ili romantičnog i intelektualnog odnosa dvojice muškaraca u filmu Zovi me svojim imenom samo su neki od njih.

Što nije dobro za dioničare, nije dobro za Disney

Sve ovo ne znači da sva umjetnička djela, knjige i filmove koji su prema nekim društvenim skupinama bili nepravedni treba ukinuti jer bismo time ukinuli valjda cijelu zapadnu kulturu, a vjerojatno i više. To samo znači da pristup treba biti kritički i da apsolutno ne smijemo poticati daljnju produkciju agresivnog i ograničenog shvaćanja svijeta.

Disney je samo primjer, slika, i Disney ovo sigurno ne radi zato što je super politički ili nekako drugačije osviješten. Nakon što je objavljeno da spomenuta Pjesma juga neće biti dostupna na platformi Disney+, izvršni direktor Bob Iger objasnio je da to jednostavno ne bi bilo u interesu dioničara. I to je sve što trebamo znati o Disneyju.

Međutim, i to je neki pomak. Stvari su i dalje daleko od savršenih. Prema posljednjim podacima, omjer muških i ženskih likova na filmu je 2:1, da uzmemo samo jedan od primjera. No čiste brojke, zastupljenost i takozvani screen-time samo su jedna strana medalje, čija je druga strana ona kvalitativna - kako se razne skupine prikazuju i koliko su ti prikazi karikaturalni te koliko robuju predrasudama i konvencijama. 

A dok se god prikazuju pojednostavljeno i kroz stereotipe, onda uglavnom imamo posla s nečim površnim i banalnim, bilo da je riječ o crtiću, seriji ili romanu.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.