Dok neki ljudi s tjeskobom prate burzu u potrazi za znakovima recesije, drugi traže suptilnije znakove da je gospodarstvo u nevolji. Jedna od njih je Catherine De Noire, upraviteljica legalnog bordela, doktorandica organizacijske psihologije i influencerica.
Kad posao u njezinu bordelu neočekivano opadne, De Noire to shvaća kao znak da je gospodarstvo u problemima, piše The Huffington Post. Iako De Noire posluje u Europi, vjeruje da gospodarski potresi u SAD-u zbog američkog globalnog utjecaja izazivaju golemu nesigurnost i s druge strane Atlantika.
De Noire je prvi put primijetila pad poslovanja odmah nakon što je Donald Trump izabran za predsjednika u studenom 2024. godine, dok su se Amerikanci i ostatak svijeta pripremali na promjene.
Striptizete u SAD-u također osjećaju posljedice. Plesačica i influencerica Vulgar Vanity kaže da je 2022. mogla zaraditi šesteroznamenkast iznos nastupajući samo tijekom nekoliko velikih događanja u Austinu, poput utrke Formule 1 i glazbenog festivala South by Southwest. Ova godina je drugačija.
"Nisam se ni trudila raditi za vrijeme South by Southwesta jer me prve večeri dočekao potpuno prazan klub i nisam zaradila ni centa", rekla je Vanity. Također kaže da mnogi njezini redovni klijenti uopće ne ostavljaju napojnice ili ostavljaju manje od polovice onoga što su prije davali.
Njezina teorija je da klijenti više ne daju izdašne napojnice zbog rasta troškova života i gospodarske nesigurnosti. Vanity je zabrinuta da to znači kako smo na rubu recesije ili potpune depresije.
Jesu li ove pronicljive žene u pravu? Pokazatelji poput slabijeg poslovanja u bordelima, manjih napojnica za striptizete i drugih netradicionalnih mjera gospodarskog zdravlja imaju određenu vjerodostojnost, ali vjerojatnije su samo usputni pokazatelji, smatra Marta Norton, glavna investicijska strateginja u tvrtki Empower.
Iako Norton smatra ovakve anegdotalne dokaze zanimljivima, kaže da se oslanja na tradicionalnije izvore podataka, osobito korporativne bilance i burzu, kako bi predvidjela dolazi li recesija. Prema tim tradicionalnim mjerilima, gospodarstvo usporava, ali se još uvijek ne suočava s recesijom.
Unatoč tome, prošlost je pokazala da nam netradicionalna mjerila mogu puno reći o zdravlju gospodarstva. Evo nekih anegdotalnih pokazatelja koji ukazuju na to je li recesija vjerojatna. Prema De Noire, posao u njezinu bordelu obično se poboljša u proljeće, kada ljudi odustanu od novogodišnjih odluka i oporave se od blagdanske potrošnje.
No ove godine posao je lošiji. Ona pad prihoda u bordelu pripisuje tome što se klijenti osjećaju nesigurno u vezi s gospodarstvom: "Znatno je manje klijenata, a seksualne radnice prijavljuju osjetno niže zarade."
Iako De Noire naglašava da najbolje seksualne radnice u njezinu bordelu i dalje zarađuju više u usporedbi s općom populacijom, ukazuje da one najplaćenije sada zarađuju otprilike polovicu onoga što su zarađivale u isto vrijeme prošle godine.
"Vidimo da klijenti dolaze rjeđe, pokušavaju se cjenkati ili uopće ne dolaziti. Također, od radnica čujemo da se sve više klijenata odlučuje za najjeftiniju moguću uslugu", rekla je De Noire.
To sugerira da ljudi štede novac ili preusmjeravaju potrošnju na ono što smatraju nužnijim, vjerojatno zato što se pripremaju za teška vremena. Legalni bordeli u SAD-u bilježe sličan trend, prema Andrewu Lokenauthu, analitičaru podataka i osnivaču BeFluentInFinance.com.
On objašnjava da su prihodi legalnih bordela u Nevadi pali za otprilike 20% u odnosu na prethodni kvartal: "Moja istraživanja pokazuju da to snažno korelira s trendovima diskrecijske potrošnje, što ukazuje da je recesija vjerojatna".
Striptizete su često prve koje primijete pad u gospodarstvu. "Plesačice očito nisu prioritet ili životna potreba i prve osjećaju posljedice jer smo prve koje se zanemaruju", rekla je Vanity.
Indeks striptizeta jedan je od onih čudnih, ali iznenađujuće učinkovitih pokazatelja gospodarskog zdravlja, ističe David Kindness, ovlašteni računovođa i financijski stručnjak. Taj indeks prati koliko striptizete zarađuju i koliko često klijenti dolaze u klubove.
Prema Lokenauthu, Vanity nije jedina plesačica koja osjeća pritisak, a to nije dobar znak: "Prihodi striptiz-klubova u Vegasu pali su za oko 12%, što bi moglo ukazivati da idemo prema recesiji."
Vrsta piva koju ljudi piju također je prilično dobar pokazatelj približavanja recesije, objasnio je Jack Buffington, profesor na Daniels College of Business Sveučilišta u Denveru: "Pivo je diskrecijska i društvena potrošnja, pa ljudi manje piju kad su zabrinuti za gospodarstvo."
Budući da je mnogo jeftinije kupiti pakiranje piva u trgovini nego ga konzumirati u barovima, količina novca koju ljudi troše na točeno i skupo craft pivo pokazatelj je moguće recesije. "Prodaja craft piva je jako pala, što ukazuje da se bliži recesija", rekao je Buffington.
Bivši predsjednik Federalnih rezervi Alan Greenspan primijetio je 2008. godine da pad prodaje muškog donjeg rublja vjerojatno znači da dolazi recesija. "Postoji zabrinjavajući trend. Prodaja je pala za otprilike 6% u posljednjih nekoliko mjeseci", kaže Lokenauth. "Muškarci preskaču zamjenu donjeg rublja samo kad su zabrinuti za novac."
"Indeks ruža za usne ilustrira naizgled kontradiktoran obrazac potrošnje tijekom gospodarskih recesija", objašnjava Kevin Shahnazari, analitičar i suosnivač FinlyWealtha.
Teorija ovog indeksa kaže da u krizama potrošači zamjenjuju skuplju kozmetiku jeftinim luksuzima, poput ruža. "Tijekom recesije 2008. godine prodaja kozmetike je porasla, pokazujući da čak i u teškim vremenima ljudi traže male utješne kupnje koje im pružaju psihološku korist bez velikog troška", objasnio je Shahnazari.
Na primjer, netko može preskočiti skupi tretman lica, ali kupiti ruž od 10 dolara. Ili preskočiti skupu večeru, ali svejedno kupiti latte od šest dolara ili kutiju skupih čokolada.
@hayaat_nk A trip to m&s, braids and some therapy is now the dream 😍 #recession #costoflivingcrisis #londonlife ♬ Anxiety - Doechii
Danas je prodaja kozmetike stabilna. "Prodaja u MAC-u i Sephori porasla je za oko 15%, što nije dobar znak za gospodarstvo", rekao je Lokenauth. Osim toga, potiho raste trend prema jeftinijoj i jednostavnoj ljepoti, a prodaja kozmetike u drogerijama porasla je posljednjih mjeseci. To bi mogao biti znak da idemo prema recesiji.
"Dužina suknji također raste s optimizmom, opada s nesigurnošću. Iako apsurdna, ova psihološka pojava kvantificira potrošačko povjerenje i društveno raspoloženje", objasnio je Shahnazari.
Povijesno gledano, kraće suknje značile su gospodarski optimizam, a duže su signalizirale gospodarsku krizu. Na primjer, razigrane djevojke iz ludih 20-ih godina prošlog stoljeća nosile su kratke haljine, ali suknje su se produljile tijekom Velike depresije 30-ih godina. Ipak, zahvaljujući brzoj modi, dužina suknji više nije tako jasan pokazatelj kao nekad.
@nikitadumptruck Not a great recession a baby one maybe #comedy #explained #economics #finance #news #politics #investing #buying #money #lgbt #girls #brunch #gay #bi #greenscreen ♬ Cumbia Buena - Grupo La Cumbia
Ako primijetite manje plavuša u svojoj okolini, to bi isto mogao biti znak da se bliži recesija. "Frizeri često prvi primijete gospodarske promjene, a u posljednje vrijeme mnogi spominju da klijenti traže jednostavnije i jeftinije opcije", rekao je Kindness.