PRILIKOM sezonske zamjene guma, mnogi se vozači suočavaju s istom dilemom: na koju osovinu montirati gume s dubljim profilom, a na koju one istrošenije? Odgovor nije tako jednostavan kao što se na prvu čini i ovisi o nekoliko faktora.
Većina automobila na našim cestama ima pogon na prednje kotače, što znači da se snaga motora prenosi na prednju osovinu. Uz to, prednje kočnice obavljaju veći dio posla pri zaustavljanju jer se težina vozila prebacuje prema naprijed. Zbog toga su prednje gume izložene većem opterećenju i brže se troše.
Osnovno je pravilo da gume s dubljim profilom uvijek treba montirati na stražnju osovinu. Razlog je jednostavan - stražnja osovina osigurava stabilnost vozila u vožnji i pomaže mu da bolje drži smjer. Ako su stražnje gume istrošene, osobito na mokroj cesti, automobil može postati nestabilan. U slučaju akvaplaninga, odnosno nakupljanja vode ispod gume, istrošene stražnje gume značajno povećavaju rizik od proklizavanja i gubitka kontrole nad vozilom.
Iako je pravilo o boljim gumama straga općeprihvaćeno, postoji i druga strana priče. Ako na automobilu s prednjim pogonom uvijek stavljate lošije gume naprijed, razlika u dubini profila između prednjih i stražnjih guma postat će sve veća. To također može narušiti stabilnost vozila.
Kako bi se trošenje guma ujednačilo, preporučuje se redovita rotacija kotača po osovinama, idealno svakih 15.000 kilometara ili prilikom sezonske zamjene. Na to bi trebali paziti i vozači koji koriste cjelogodišnje gume te ih rotirati barem jednom godišnje. Isto vrijedi i za vozila sa stražnjim pogonom, gdje se gume na pogonskoj osovini brže troše.
Važno je napomenuti da se gume mijenjaju isključivo po osovinama kako bi dubina profila na istoj osovini bila jednaka. Dijagonalna zamjena moguća je samo kod simetričnih guma.
Asimetrične gume imaju profile dizajnirane za lijevu ili desnu stranu vozila i obično su označene s "Outside" (vanjska strana). Također je ključno paziti na smjer rotacije jer pogrešno montirana guma ne može optimalno funkcionirati, što dovodi do lošijeg prianjanja i povećanog rizika od akvaplaninga.
Zakon propisuje minimalnu dubinu profila od 1,6 milimetara, no to je premalo za sigurnu vožnju. Stručnjaci preporučuju najmanje četiri milimetra profila za zimske i najmanje dva milimetra za ljetne gume. Ako su vrijednosti niže, vrijeme je za zamjenu.
Osim dubine profila, važna je i starost guma. Ona se može provjeriti pomoću DOT broja na bočnici gume - prve dvije znamenke označavaju tjedan, a druge dvije godinu proizvodnje. Iako ne postoji strogo pravilo, preporučuje se zamjena guma starijih od šest do deset godina, ovisno o uvjetima korištenja i vidljivim znakovima starenja poput pukotina ili porozne gume.