Iako se proizvođači automobila kunu u točnost i praktičnost digitalnih senzora, mnogim vozačima i dalje nedostaje klasična šipka za mjerenje ulja. Razlog je jednostavan: ona ne služi samo za provjeru razine ulja, već otkriva i puno više o njegovom stanju i kvaliteti. Upravo zato, ako pri provjeri na vrhu šipke uočite mjehuriće, to bi mogao biti znak da vaš automobil ima problem.
Ipak, pojava mjehurića ne mora odmah značiti katastrofu. Tijekom rada motora, okretanje radilice prirodno unosi manju količinu zraka u ulje, što može rezultirati stvaranjem sitnih mjehurića. Riječ je o normalnoj pojavi koja ne bi trebala izazivati zabrinutost. Međutim, ključ je u detaljima – veličina mjehurića, njihova gustoća i postojanost mogu otkriti krije li se iza njih ozbiljniji kvar. Zato je važno znati na što točno obratiti pažnju.
Sitni mjehurići koji brzo nestanu nakon gašenja motora uglavnom su bezopasni. Problem nastaje kada su mjehurići veliki, uporni i ne nestaju, a pogotovo ako je ulje pjenasto i ima mliječnu teksturu. U velikoj većini slučajeva, takva pjena jasan je znak da je rashladna tekućina (antifriz) prodrla u sustav za podmazivanje. Ako primijetite takav simptom, ne odgađajte posjet mehaničaru – šteta na motoru može biti ozbiljna.
Drugi čest uzrok je aeracija, odnosno prekomjerno miješanje zraka s uljem. Zračni mjehurići u ulju smanjuju njegovu sposobnost podmazivanja, što sprječava stvaranje zaštitnog sloja između pokretnih dijelova motora. Posljedice su pojačano trenje i ubrzano trošenje komponenti.
Do aeracije može doći prilikom nestručne izmjene ulja, no čest je krivac i vožnja na izrazito visokim okretajima, kada se zrak pod tlakom "upumpava" u ulje. Takvo stanje ne samo da smanjuje podmazivanje, već može uzrokovati i pregrijavanje motora te pad njegove učinkovitosti.
Iako aeracija nije toliko opasna kao miješanje ulja i antifriza, ona je jasan pokazatelj da nešto nije u redu i može biti rani znak prekomjernog trošenja motora. Na kraju, ne zaboravimo i najbanalniji uzrok – previše ulja u motoru. Ako ste ulili više ulja od preporučene razine, radilica ga može zapjeniti. Zato je ključno znati pravilno očitati razinu na šipci za mjerenje. Naravno, pod uvjetom da vaš automobil uopće ima tu korisnu komponentu iz prošlosti.