Kraj dominacije SUV-ova? Renaultov šef dizajna najavljuje veliki obrat na tržištu

Foto: Renault

U eri u kojoj SUV vozila suvereno vladaju automobilskim tržištem, Gilles Vidal, šef dizajna u Renaultu, iznosi hrabru prognozu - monovolumeni, nekadašnji kraljevi obiteljskih putovanja, mogli bi se vratiti na velika vrata. Ključ njihovog povratka, tvrdi Vidal, leži u potrazi za većom učinkovitošću u doba elektrifikacije, što tjera dizajnere na preispitivanje dominantne i svima poznate SUV forme.

Uspon i pad nekoć omiljenih divova

Nije tako davno bilo doba kada su monovolumeni, poznati i kao MPV vozila, bili apsolutni hit u Europi. Modeli poput Renaulta Scénic, Forda Galaxy ili Citroëna Picasso činili su više od 10% tržišta, nudeći prostranost za sedam putnika u pakiranju usporedivom s karavanom. Bili su praktičan i logičan izbor za svaku obitelj.

Preokret se dogodio 2006. godine s dolaskom Nissana Qashqai, modela koji je praktički stvorio crossover segment i zauvijek promijenio pravila igre. SUV-ovi su postali zadani izbor za obiteljske kupce i ubrzo preuzeli dominaciju. Danas čine više od polovice svih prodanih automobila u Europi, dok su monovolumeni pali na jednoznamenkaste postotke i gotovo nestali s cesta.

Elektrifikacija kao prilika za preporod

No, prijelaz na električna vozila mogao bi udahnuti novi život posrnulom segmentu. Gilles Vidal ističe kako proizvođači sada traže maksimalnu učinkovitost, a prednosti ravne "skateboard" arhitekture električnih vozila otvaraju nove mogućnosti za prostranije i aerodinamičnije oblike.

"SUV-ovi su pobijedili monovolumene jer su monovolumeni automobili koje trebate, ali ne nužno i želite. A onda su se pojavili SUV-ovi s istim motorima i težinom, ali u obliku koji ste željeli", objašnjava Vidal. "Danas, pogotovo u Europi, svjedočimo valu kritika na račun SUV-ova. Nitko nikada nije kritizirao monovolumen jer je to ugledan obiteljski automobil, iako zagađuje jednako i jednako je težak. To je zanimljiv društveni obrat."

Budućnost je u aerodinamici

Iako je koncept SUV-a i dalje privlačan većini ljudi zbog prostranosti i praktičnosti, Vidal vjeruje da će potraga za učinkovitošću neminovno dovesti do promjena. "Ono što će se vjerojatno dogoditi jest da će SUV-ovi postajati sve učinkovitiji, a to znači niži i aerodinamičniji. Transformirat će se u energetski manje zahtjevna vozila koja zadržavaju prostranost kabine."

Kao primjer te transformacije navodi Renaultov koncept Emblème, koji spaja različite segmente i uskoro kreće u proizvodnju. Imat će povišenu karoseriju, ali znatno elegantniji i niži profil od bilo kojeg postojećeg Renaultovog SUV-a. U međuvremenu, monovolumeni već doživljavaju renesansu u Kini, najvećem svjetskom tržištu, gdje su luksuzni modeli s tri reda sjedala i naprednom tehnologijom postali statusni simboli, rame uz rame s limuzinama poput Mercedesa S-klase.

Što će naslijediti SUV eru?

Na pitanje što bi moglo "ubiti" SUV, Vidal nudi intrigantan odgovor: "Možda bi se monovolumeni mogli vratiti, ali u privlačnijem, poželjnijem obliku."

Priznaje da u pogledu potrošnje energije i materijala ne bi bili drastično drugačiji od SUV-ova, no dodaje: "Možda bi bili nešto bolji u pogledu aerodinamike, a to bi mogla biti ključna prednost." "Vidim dva paralelna trenda: transformaciju SUV-ova u super-učinkovita vozila i, potencijalno, veliki povratak seksi, poželjnih monovolumena", zaključuje Vidal.

Iako se ranije nagađalo da Renault razmatra oživljavanje legendarnog Espacea kao električnog sedmerosjeda, Vidal je jasan - modeli 4, 5 i Twingo bit će jedini automobili s retro dizajnom u doglednoj budućnosti. Za sve ostalo, Renault gleda isključivo prema naprijed.

"Želimo biti super-inovativni, ali ne i znanstveno-fantastični ili futuristički do te mjere da automobilima nedostaje osobnost i emocija. Ne želimo robote. Želimo emotivne automobile, što bi ih, paradoksalno, moglo učiniti klasičnijima", poručio je šef dizajna francuskog proizvođača.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.