U eri u kojoj SUV vozila suvereno vladaju automobilskim tržištem, Gilles Vidal, šef dizajna u Renaultu, iznosi hrabru prognozu - monovolumeni, nekadašnji kraljevi obiteljskih putovanja, mogli bi se vratiti na velika vrata. Ključ njihovog povratka, tvrdi Vidal, leži u potrazi za većom učinkovitošću u doba elektrifikacije, što tjera dizajnere na preispitivanje dominantne i svima poznate SUV forme.
Nije tako davno bilo doba kada su monovolumeni, poznati i kao MPV vozila, bili apsolutni hit u Europi. Modeli poput Renaulta Scénic, Forda Galaxy ili Citroëna Picasso činili su više od 10% tržišta, nudeći prostranost za sedam putnika u pakiranju usporedivom s karavanom. Bili su praktičan i logičan izbor za svaku obitelj.
Preokret se dogodio 2006. godine s dolaskom Nissana Qashqai, modela koji je praktički stvorio crossover segment i zauvijek promijenio pravila igre. SUV-ovi su postali zadani izbor za obiteljske kupce i ubrzo preuzeli dominaciju. Danas čine više od polovice svih prodanih automobila u Europi, dok su monovolumeni pali na jednoznamenkaste postotke i gotovo nestali s cesta.
No, prijelaz na električna vozila mogao bi udahnuti novi život posrnulom segmentu. Gilles Vidal ističe kako proizvođači sada traže maksimalnu učinkovitost, a prednosti ravne "skateboard" arhitekture električnih vozila otvaraju nove mogućnosti za prostranije i aerodinamičnije oblike.
"SUV-ovi su pobijedili monovolumene jer su monovolumeni automobili koje trebate, ali ne nužno i želite. A onda su se pojavili SUV-ovi s istim motorima i težinom, ali u obliku koji ste željeli", objašnjava Vidal. "Danas, pogotovo u Europi, svjedočimo valu kritika na račun SUV-ova. Nitko nikada nije kritizirao monovolumen jer je to ugledan obiteljski automobil, iako zagađuje jednako i jednako je težak. To je zanimljiv društveni obrat."
Iako je koncept SUV-a i dalje privlačan većini ljudi zbog prostranosti i praktičnosti, Vidal vjeruje da će potraga za učinkovitošću neminovno dovesti do promjena. "Ono što će se vjerojatno dogoditi jest da će SUV-ovi postajati sve učinkovitiji, a to znači niži i aerodinamičniji. Transformirat će se u energetski manje zahtjevna vozila koja zadržavaju prostranost kabine."
Kao primjer te transformacije navodi Renaultov koncept Emblème, koji spaja različite segmente i uskoro kreće u proizvodnju. Imat će povišenu karoseriju, ali znatno elegantniji i niži profil od bilo kojeg postojećeg Renaultovog SUV-a. U međuvremenu, monovolumeni već doživljavaju renesansu u Kini, najvećem svjetskom tržištu, gdje su luksuzni modeli s tri reda sjedala i naprednom tehnologijom postali statusni simboli, rame uz rame s limuzinama poput Mercedesa S-klase.
Na pitanje što bi moglo "ubiti" SUV, Vidal nudi intrigantan odgovor: "Možda bi se monovolumeni mogli vratiti, ali u privlačnijem, poželjnijem obliku."
Priznaje da u pogledu potrošnje energije i materijala ne bi bili drastično drugačiji od SUV-ova, no dodaje: "Možda bi bili nešto bolji u pogledu aerodinamike, a to bi mogla biti ključna prednost." "Vidim dva paralelna trenda: transformaciju SUV-ova u super-učinkovita vozila i, potencijalno, veliki povratak seksi, poželjnih monovolumena", zaključuje Vidal.
Iako se ranije nagađalo da Renault razmatra oživljavanje legendarnog Espacea kao električnog sedmerosjeda, Vidal je jasan - modeli 4, 5 i Twingo bit će jedini automobili s retro dizajnom u doglednoj budućnosti. Za sve ostalo, Renault gleda isključivo prema naprijed.
"Želimo biti super-inovativni, ali ne i znanstveno-fantastični ili futuristički do te mjere da automobilima nedostaje osobnost i emocija. Ne želimo robote. Želimo emotivne automobile, što bi ih, paradoksalno, moglo učiniti klasičnijima", poručio je šef dizajna francuskog proizvođača.