Kako je General Motors ozbiljno ugrozio Teslu

Foto: EPA

General Motors (GM) ima cilj uspostaviti domaću bazu za proizvodnju baterija kako bi električna vozila postala jeftinija i profitabilnija. U tome im pomaže Kurt Kelty, koji je u ranim danima Tesle izgradio ključnu suradnju s Panasonicom, piše Forbes.

Elon Musk, izvršni direktor Tesle, revolucionirao je tržište električnih automobila kada je 2008. lansirao Roadster. Međutim, 17 godina kasnije, njegov utjecaj počinje slabjeti.

Prodaja Tesle prvi je put zabilježila pad, dok je Muskova pažnja raspršena na pet različitih kompanija, ulogu u novoj Trumpovoj administraciji i njegovu opsesiju "nadmudrivanjem liberala". Konkurencija to prati.

Rast prodaje 50%

Na vrhu te liste je General Motors. Automobilski gigant iz Detroita, poznat po ukidanju svojeg prvog komercijalnog električnog automobila EV1 2002. godine - što je inspiriralo osnivanje Tesle 2003. - sada se pozicionira za značajan rast na tržištu.

Godine 2024. GM je zabilježio rast prodaje električnih vozila od 50%, dosegnuvši rekordnih 114.432 prodana primjerka, zahvaljujući modelu Equinox EV, konkurentu Teslinom Modelu Y. Time je postao jedan od najbrže rastućih proizvođača električnih vozila.

U međuvremenu, Tesla, daleko od svojih početaka, i dalje dominira sa 633.762 prodana električna vozila u SAD-u, što je pet puta više od GM-a. No, to predstavlja pad od 5.6 % u odnosu na 2023., čak i uz lansiranje kontroverznog Cybertrucka. Uz Muskovo kontroverzno ponašanje, brend se suočava s dodatnim izazovima, osobito u Kaliforniji, vodećem tržištu za električna vozila u SAD-u.

Fokus na baterije

GM ne cilja samo na preuzimanje Teslinog tržišnog udjela, već se fokusira na samu srž Tesline proizvodnje - baterije. Kako bi osigurao profitabilnost svojih električnih vozila, GM se oslanja na stručnjaka iz Tesle s bogatim iskustvom u baterijama.

"Sve počinje od baterije. To je najveći trošak, stoga ulažemo ogromne napore u optimizaciju", rekao je Kurt Kelty, koji se GM-u pridružio prošle godine nakon 11 godina provedenih u Tesli, gdje je radio na baterijama Roadstera do masovne proizvodnje Modela 3 2017. Također je proveo više od šest godina u startupu za baterijsku tehnologiju Sila i bio dio Panasonica, ključnog Teslinog dobavljača baterijskih ćelija u ranim fazama.

Smanjenje troškova baterija uključuje preuzimanje metoda vodećih svjetskih proizvođača baterija i električnih vozila - na koje se Tesla i drugi američki proizvođači oslanjaju za nabavu prerađenog litija, grafita, kobalta, anoda i katoda.

"U osnovi, replicirat ćemo ono što se radi u Kini", rekao je Kelty, potpredsjednik za baterijske operacije u GM-u. "Nastojimo preseliti taj opskrbni lanac ovdje i vertikalno ga integrirati u Sjevernu Ameriku."

Kupovati dionice GM-a

Ovi koraci uključuju ulaganje od preko milijardu dolara u kompanije koje proizvode grafit i litij, kao i ugovore s južnokorejskim LG Chemom za proizvodnju katoda u Tennesseeju. Ovo donosi značajne uštede smanjenjem troškova transporta baterijskih komponenti iz Kine, što inače traje tjednima, i rješavanjem problema s kontrolom kvalitete.

"Imati proizvod u transportu pet tjedana, samo da biste otkrili grešku, nosi velike dodatne troškove", objasnio je Kelty.

Ove inicijative jedan su od razloga zašto je analitičar Deutsche Bank Edison Yu podigao GM-ove dionice na status "kupuj", napominjući kako GM-ova EV strategija nije "potpuno ovisna o obujmu, već i o uštedama na baterijama i materijalima".

Strategija pristupačnih električnih vozila (EV)

Pristupačnost je ključna komponenta GM-ove strategije za električna vozila, a rezultati su već vidljivi. Novi model Equinox, s početnom cijenom od oko 40.000 dolara, potaknuo je rast prodaje od čak 125% u posljednjem kvartalu 2024. godine.

Kompanija se također oslanja na obnovljeni model Bolt, koji će se ove godine prodavati po cijeni od oko 30.000 dolara, kako bi dodatno povećala prodaju. GM-ovi novi modeli, Cadillac Optiq (52.000 dolara) i Cadillac Lyriq (58.000 dolara), privlače kupce u segmentu premium vozila.

Čak i prije lansiranja novog Bolta i dodatnih modela Cadillaca, GM već ima najširi izbor EV modela u SAD-u: ukupno devet modela, u usporedbi s Teslinih pet.

Snižavanje cijena električnih automobila postalo je još važnije nakon što je Trumpova administracija ukinula federalni poticaj od 7500 dolara za kupovinu novih EV vozila. To je prosječne troškove EV automobila podiglo na 55.500 dolara, što je 12% više od prosječne cijene za sve nove automobile (49.740 dolara).

"Kada ispitujemo potrošače koji odbijaju EV vozila, glavni razlog koji navode je cijena", izjavio je Ed Kim, predsjednik industrijske konzultantske tvrtke AutoPacific. "Kada cijena padne na 35.000 dolara ili niže, oštro 'ne' pretvara se u ozbiljno 'možda'."

Ovo je jedan od razloga, uz specifičan dizajn, zašto Teslin Cybertruck, s početnom cijenom od 100.000 dolara, nije ostvario očekivani uspjeh. Prošle godine Tesla je prodala samo 38.965 primjeraka, unatoč najavama o 250.000 rezervacija godinama prije njegova lansiranja. Čini se da će Cybertruck ostati nišni model, posebno nakon što je Tesla ukinula jeftiniju verziju od 61.000 dolara.

Jeftiniji električni automobili

Pitanje pristupačnosti ključno je za predsjednika GM-a Marka Reussa, dok kompanija povećava proizvodnju modela Equinox i priprema potpuno prepravljeni model Bolt. Novi Bolt zamijenit će prethodnu generaciju u cjenovnom razredu od oko 35.000 dolara, koja je prestala s proizvodnjom 2023. godine, iako je bio najprodavaniji GM-ov električni automobil zbog svoje cijene.

"Bolt otvara potpuno novi segment i novu bazu kupaca za nas. Ljudi koji prije nisu razmišljali o kupnji električnog automobila jer su bili preskupi sada ga mogu koristiti za svakodnevni prijevoz po zaista pristupačnoj cijeni", izjavio je Reuss, čiji je otac, bivši predsjednik GM-a Lloyd Reuss, nadgledao EV1 program 1990-ih. "Postojat će mnogo kupaca koji će prvi put kupovati naš automobil - ulazeći u General Motors po prvi put."

Reuss i Jeremy Short, glavni inženjer novog modela Bolt, odbili su otkriti detalje o novoj verziji osim da će biti pristupačna i imati domet od otprilike 300 milja (oko 480 kilometara) po punjenju. Postoji mogućnost da Bolt postane platforma za druge električne automobile.

Novi modeli?

"Ne bih bio iznenađen ako bismo razvili još nekoliko modela na temelju Bolta. To bi mogli biti modeli u različitim cjenovnim kategorijama," izjavio je Reuss, no nije želio ulaziti u detalje.

Konačna cijena novog modela mogla bi ovisiti o Teslinom očekivanom potezu za uvođenje jeftinijih verzija svojih modela Y i 3, najprodavanijih EV vozila u SAD-u, kako bi podržala prodaju nakon ukidanja federalnih subvencija. Prošle godine Elon Musk je odbacio ideju o Teslinom Modelu 2, čija bi cijena iznosila 25.000 dolara, iako je to obećao još 2006. godine.

Ipak, Tesla će vjerojatno izgubiti još veći tržišni udio u SAD-u ove godine, bez obzira na javni stav prema Musku, upravo zato što GM, Hyundai, Kia, Honda, Volkswagen, Rivian, Lucid i mnogi drugi brendovi uvode sve više novih modela, rekao je Ed Kim iz AutoPacifica.

Tesla je oslabljena

"Tesla će i dalje gubiti tržišni udio zbog povećane konkurencije", izjavio je Kim. "Muskovo ekstremističko ponašanje na krajnjoj desnici apsolutno ima utjecaj, no još više od toga je sama količina direktne konkurencije koja ulazi na tržište električnih vozila."

Privlačnost Teslinog brenda također opada. Prema najnovijim procjenama tvrtke Strategic Vision, istraživačke agencije iz San Diega koja tjedno anketira desetke tisuća ljudi, 63% potencijalnih kupaca automobila izjavilo je da definitivno neće razmatrati Teslu kao svoj sljedeći automobil, što je porast u odnosu na 48% iz 2023. godine.

"Tesla je značajno oslabljena, s više od 50% pada u razmatranju kupovine u usporedbi s prethodnim razdobljem u 2023. godini", rekao je generalni direktor Strategic Visiona Alexander Edwards za Forbes. "Ako igrate na duge staze, to je neoprostivo."

S druge strane, GM navodi kako očekuje snažan rast prodaje svojih električnih automobila ove godine, no bez preciznih brojki. Prema predviđanjima kompanije Cox, električni automobili će ove godine zauzimati 10% tržišta, u usporedbi s 8% iz 2024. godine, što znači prodaju od preko 1.3 milijuna vozila. Rast bi bio još brži da nije ukidanja federalnih subvencija tijekom Trumpove administracije.

"Ako poticaji nestanu, nisam siguran da bi to toliko utjecalo na našu strategiju ili planove", izjavio je Reuss. "To bi moglo usporiti ukupnu stopu prihvaćanja, ali… naši planovi i strategija ostaju isti već godinama."

Veteran za baterije

Kurt Kelty, koji je radio za Panasonic prije nego što su ga Teslini suosnivači Martin Eberhard, tadašnji izvršni direktor, i bivši CTO JB Straubel zaposlili početkom 2006. godine, sada pomaže GM-u da se usredotoči na cijenu i kvalitetu baterija.

Kelty ima iskustvo i kontakte koji mogu pomoći GM-u da postigne ciljeve vezane uz troškove. Njegov rad nije mnogo drugačiji od nastojanja da osigura bolje litij-ionske ćelije za prvi Teslin automobil, Roadster, prije 19 godina.

Tada je Tesla kupovala ćelije od nove kineske tvrtke, jedine koja je bila spremna prodavati im, ali su one bile "strašno nekonzistentne", rekao je. "Moj zadatak bio je uvjeriti neku od japanskih ili korejskih tvrtki da nas opskrbljuje."

Dogovorio je suradnju s japanskom tvrtkom Sanyo, ali je vjerovao da bi Panasonic, njegov bivši poslodavac, ili Sony bili još bolji izbor. "Jednostavno su odbijali prodavati nam. Bili smo previše rizični", rekao je Kelty.

Moć uvjeravanja

"Predsjednik Panasonica poslao je e-mail Martinu (Eberhardu) i rekao mu da ne žele prodavati Tesli te da Kurt treba prestati uznemiravati tvrtku." Čak je i Straubel, Keltyjev šef u to vrijeme, rekao da stane. Ipak, Kelty se vratio u Osaku i "na kraju uvjerio tvrtku da nam prodaje! Od tada je sve povijest."

Taj dogovor bio je jedan od ključnih koraka koji su Teslu postavili na put komercijalnog uspjeha. Panasonic ne samo da je postao njihov glavni dobavljač baterija, već je i izravno investirao u tvrtku, kupivši 1.4 milijuna dionica za 30 milijuna dolara 2010. godine, prilikom izlaska na burzu. Pametan potez, jer je kasnije taj udio prodao za 3.6 milijardi dolara. Panasonic je također postao Teslin partner u prvoj gigatvornici za baterije u Nevadi i izrađivao solarne panele za Teslinu tvornicu u Buffalu, saveznoj državi New York.

Danas Kelty ima mnogo veće resurse zahvaljujući GM-ovom velikom timu za istraživanje i razvoj baterija te mogućnosti proizvodnje prototipnih ćelija unutar tvrtke. Uvjeren je da GM uskoro može razviti bateriju koja će biti "zlatna sredina" za primjenu u automobilima: s energetskom gustoćom usporedivom s litij-ionskim ćelijama te niskom cijenom i trajnošću jeftinijih litij-željeznih ćelija, specijalnosti kineskih giganata CATL i BYD.

"Koristit ćemo tu kemiju koja je negdje između ovih karakteristika", rekao je. "Ne mora imati supervisoku energetsku gustoću. Ako domet premašuje 300 milja, u odličnoj ste poziciji za privlačenje kupaca."

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.